Hur trimmar ni?

D

DancingFox

Hej, har haft lite diskussioner på arbetsplatsen hur vi egentligen ska trimma manen. Jag vet att chefen vill helst att man hela tiden rycker för hand, men stället är stort och instruktörena anser att det går mycket snabbare med trimkniv och sax. Men det blir ju så fult då.
Hur trimmar ni? Kniv? trimkniv? Sax? För hand rycker? Blandat?:confused:
Användning av hästen/ ponnyn spelar det någon roll? En sak för sport? Annan för lektionshästar?

Sv: Hur trimmar ni?

rycker för det mesta "manuellt" men har jag bråttom så tar jag det med trimkniv (aldrig med sax, för det har jag aldrig sett ett snyggt resultat med)
gjorde så även när jag jobbade på stora stallar.

Jag kör med sax, eller ännu hellre med - tro det eller ej - klippmaskinen. Men bara för hästen i fråga har så larvigt tunn man att det liksom inte blir något kvar om man rycker.

Jag kör ALDRIG med kniv, det blir bedrövligt, utan jag rycker för hand. Just nu har jag dock bara valacken med fjödman som jag tar maskinen (han har alltså inte tsubbman eller ngt utan normalkort man, som btw ser fulständigt ryckt ut) och stoet som har lång man.

Dock, sax/maskinklippt är otroligt svårt få till på de med tjock/normaltjock man..

Jag klipper med sax och tycker det blir snyggt...

Jag klipper först, så det är typ nån centimeter till som ska bort och det rycker jag.
Varken jag eller hästen tycker det är speciellt skönt att rycka, så vi gör en liten kompromiss. ;)

Min häst har så tunn man att den nästan förvinner när man rycker så jag har gjort så att jag lägger över manen på "fel sida" och klipper där. När man sedan lägger den rätt igen så ser den ryckt ut!

Jag klipper med saxen lodrät, då ser det nästan ryckt ut.

Det finns inget fulare än helt rakt klippt man, och att rycka för hand är jobbigt och smärtsamt. :p

jag använder urtunningssax, tycker det är det närmsta rykt man man kankomma. pålle tycker INTE om att få sin man rykt... sen jämnar jag till med ett par rykningar, sax/trimkniv

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar