Hur transportera - vilken transport?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har börjat sätta ihop mina killar i ett par nu, men då kommer genast hindret: Hur ska jag transportera parvagn + två ponnys iväg till träningar?

Hur gör ni? Har ni någon speciell transport? Det finns ju transporter med platta framför, att ställa vagnen på. Är det någon här som har en sådan? Går det med endast b-körkort? (två aponnys). Funderar annars på hästlastbil för b-kort, men det finns kanske inte plats för både ponnys och vagn ändå?

Tacksam för tips! :)

Sv: Hur transportera - vilken transport?

Vi har ju lite större hästar men vi har löst detta genom att köpa en transport med platta och en totalvikt på 2,7 ton vilket rymmer 2 stora hästar, en vagn och lite utrustning. Det går ju inte att hitta en bil som får dra detta på B-kort men hela familjen har tagit BE-körkort vilket var rätt enkelt. Lite pappersarbete och därefter anmälde vi oss till skriftligt prov och sedan för uppkörning med egen bil.

Det är många som skaffar antingen en pickup+hästtransport med platta så får du med 2 vagnar och 2 hästar eller alternativt med vanlig bil en vagn+2 hästar.

Vi har vänner som kör ponnypar och de köpte en b-lastbil som de satte väggar på så under färd har de dressyrvagnen i den och på tävlingsplatsen så bor de i den. De har också en hästtransport med platta där de har maratonvagnen och sina 2 shettisar. (Dock börjar de så smått funderar på att få med en reserv shettis)
En annan shettisparkusk har köpt en fyrahästars transport där hon får in 2 shettisar och en vagn och transporten dras av en pickup som kan ha en vagn också.
Har även sett ponny kusk som har fått upp 2 vagnar på pickup flaket och en vanlig transport efter med hästarna.

Vad man väljer för lösning är väl utifrån det man har (bil, släp, husvagn) och vilken ekonomi man har. Jag tycker vi har fått till en hyfsat billig lösning att komplettera med BE-körkort och kunna använda bilen som en familjebil när man inte har hästarna med. Att skaffa en b-lastbil har vi funnit är dyrt och jobbigt att ha en bil till som man måste besiktiga och underhålla och inte jättekul att ha till jobbet dagligen.
Vi har också en husvagn så till tävling tar vi vår andra bil och drar med den. De får gånger vi är ute på tävlingar så unnar vi oss den lyxen att köra med 2 bilar men till träningar så får vi med oss 2 hästar, en vagn och en gigg på plattan. (Alltså vi kör enbet men är fler kuskar i familjen).

Har du en bil idag som får dra en tyngre släp så hade jag skaffat ett BE-körkort och en släp med platta (finns begangnad på kuskringens hemsida) så kommer du undan hyfsat billigt.

Lycka till i dina val!

Måste man ha BE-körkort för ett släp med platta? Shettisarna väger runt 200 st, vagnen runt 150.

Om du måste ha BE eller inte beror på totalvikten på släpet (alltså släpets egen vikt + maxlast), inte vad man faktiskt lastar i det. Och jag gissar att de flesta släp med platta har en ganska hög totalvikt...

Men att ta BE är inte alls svårt! Är man van att köra hästtransport är det väl bara att plugga in lite extra på funktionsbeskrivningen och boka uppkörningstid :idea:

När jag körde B-ponny par, och även nu i enbet, hade vi vagnen på pickup-flak och hästarna i transporten bakom. Detta klarade vi med B-kort
Dum fråga..vad menas med "platta"

mar-gr.jpg

Sånt fattar jag INGET av!

Totalvikt 1100-2000 kg
Egenvikt 1050 kg
Maxvikt 950 kg

Aha ..tack! Sådan har jag aldrig sett ;) Intressant lösning.

Sånt fattar jag INGET av!

Totalvikt 1100-2000 kg
Egenvikt 1050 kg
Maxvikt 950 kg

Säker på att det ska vara "Maxvikt 950" och inte "Maxlast"?

För att framföra tungt ekipage på vägarna med B-kort krävs att:

Släpets totalvikt är mindre än bilens tjänstevikt.
Dessutom får släpets totalvikt och bilens totalvikt tillsammans inte väga mer än 3500kg.

Skillnaden när du har BE-kort är att då att du tittar i bilens papper och kollar vad bilen max får dra och sedan lägger du ihop släpets egenvikt med det du lastar i den. På så sätt får du fram en för dagen "bruttovikt" som då får vara max så mycket som bilen får dra :)

Du behöver alltså inte bry dig om tjänstevikten på bilen och på så sätt kan du lasta mycket mer i samma släp! Dock inte mer än maxlast för släpet såklart.

Tex mitt ekipage:

BIL:
Får max dra 1600kg

SLÄP
Egenvikt 790kg
Totalvikt 1990kg

Jag får på mitt BE-kort med denna bil lasta 810kg (1600kg-790kg = 810kg utrymme kvar att fylla)

Använder jag en bil som max får dra 1200kg får jag lasta max 419kg

Och har jag då en bil som får dra 1990kg eller mer så får jag lasta fullt i mitt släp, vilket är upp till 1990kg = 1200kg

Hajar du eller blev du mer virrig? :D

Eftersom jag inte har bil+släppapper här kan jag inte jämföra med B-kort men jag gissar att ingen med B-kort får köra min bil med tillkopplat mitt släp, ens tomt, om de inte har E-kortet

Jo man får alltid dra ett släp med en totalvikt på 750 kg. Det är väl dessa släpar som kallas EU-släp eller något sånt. Det är alltså en EU-regel ;-) På samma sätt om man har C-kort (inte CE) så får du ändå dra en släp efter din lastbil som har maxvikt 750 kg. Det ser man en del ute på tävlingar som gör och har vagnarna på en sådan släp.

Jag som är tillsammans med en som säljer transporter kanske inte får uttala mig men gör det ändå som ni säkert vet vid det här laget :)

Jag kör ju min shettis plus maratonvagn i vår Rausch som är extra stor, då står shettisen längst bak och inredningen är urplockad. Men behöver jag köra två ponnyer tar jag fautras Oblicmodell som har helt flexibel inredning så man möblerar bara om så allt får plats. Givetvis E kort på den sistnämnda.
Henran kan fås med maratonplatta, och fautras med om man hellre vill ha det, men själv tycker jag det är onödigt. Hellre kunna lasta två-4 hästar i samma transport än att oftast köra omkring på onödig maratonplatta. Sen blir den väldigt otymplig när du inte har hästar i den då vikten blir felfördelad när du kör tom eller med vikt fram på plattan.

Hur som helst så undrar jag alltid varför man håller på med en sån bökig sport varje gång det ska åkas någonstans!

Sen blir den väldigt otymplig när du inte har hästar i den då vikten blir felfördelad när du kör tom eller med vikt fram på plattan.

Hur som helst så undrar jag alltid varför man håller på med en sån bökig sport varje gång det ska åkas någonstans!

Vi har en Cheval transport med platta och det där att vikten blir felfördelad stämmer verkligen inte på de transporterna. Eftersom boggin är så långt bak på dessa och man ställer hästarna över (boggi)hjulen så får man aldrig någon felfördelad vikt.

Ja körning drar med sig mycket när man ska ut och åka så jag kan förstå TS funderingar.

är inte det sk "lätta och obromsade släp"??

Du kan ju aldrig hitta ett hästsläp med totalvikt 750kg?!

Jag tycker det bästa är en B-kortslastbil + släpvagn med totalvikt 750 kilo. Så brukar jag köra, men se till att du köper den största modellen av dessa släpvagnar. Jag har en sån stor, men har ändå fått bända ut sidorna för att vagnen ska gå att rulla på. Och att det är tippfunktion förstås!

Nej så lite väger väl inte ens en enhästars transport.

Tänkte mer på om du har lastbil (B eller C) där du lastar hästarna och sedan en släp efter där du har vagnarna. Vet en som tog en husvagn och tog bort "huset" och och satte ramp på den och registrerade in den som 750 kg och fick plats med 2 vagnar på den.

Men när man kör TOM är den väldigt otymplig så därför vill jag inte att sambon plockar hem en sån till mig, kör hellre trehästars.

Bkorts bil får man ju inte heller lasta två hästar och en vagn i, då måste man ha c, om man inte kör shettis.

åh fy vad jag blev besviken kommer jag ihåg när jag fattade det!

"Kolla, en hästlastbil för B-kort, fantastiskt"

Sedan när man blev lite äldre och började fatta det här med olika körkort och vikter och grejer så fattade man att en lastbil för B-kort har en lastkapacitet på typ 600kg :grin:
:D

Jag har tagit E-behörighet till mitt B-kort och det är nog en av mina bästa investeringar någonsin! Och jag har uppmanat många kompisar att ta E-behörighet innan de börjar kolla på ny bil och släp!

Och det kostar mellan 3000-4000kr inkl allt beroende på hur många lektioner man vill ta och böcker, teori och skriv-och körprov! :)

C-kortet däremot kostar ju lite mer... Min bror tog det för ett par år sedan, tror det gick på 25 000kr plus minus, minns inte riktigt. Men han fick det delvis betalat av ett företag så han hade tur :)

Men när man kör TOM är den väldigt otymplig så därför vill jag inte att sambon plockar hem en sån till mig, kör hellre trehästars.
Ja tom är det sällan vi kör men de gånger vi kör och hämtar hö eller halm har vi inte märkt att det skulle vara mer otympligt än en annan transport med långboggi. Vi har köpt den för att kunna lasta 2 st 600 kg hästar och en vagn och en gigg och det funkar utmärkt. Vi kör också ofta en häst eller en häst + en vagn och det funkar också utmärkt. I vår transport står de på snedden så man kan också flytta dem bakåt eller framåt om man tycker att den blir för tung vid kulan.

Senast ändrad:

Med viss risk för att jag far med osanning, men jag tror mig ha sett B-lastbilar som man får lasta upp till 1100 i.

Japp de nya för typ en mille eller däromkring ;)

Men då kan man ju iallafall få in 2 shettisar och en vagn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 392
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka