Hur tränat jag för att få hästen att stå still!

B

Benin

Jag har en femårig valack som vill allt annat än att stå still. Det gäller i stallet, på rid/körturer. Hur ska jag få honom att ha tålamod?

Hälsn. Jenny
 
Sv: Hur tränat jag för att få hästen att stå still!

Gör det jobbigt för honom om han inte vill stå still, tex rygga, skänkelvikning el ngn annan uppgift. Det ska vara som en belöning för hästen att stå still en stund.

När hästen väl står still, traggla inte med att den ska stå blickstill i en halvtimme eller så... låt den stå 10 sek och beröm sedan, öka tiden den står still allteftersom och glöm inte beröm! :idea:
 
Sv: Hur tränat jag för att få hästen att stå still!

Tack för tipset. Jag ska pröva det. Det kan ju ej bli sämre iallafall.

/Jenny
 
Sv: Hur tränat jag för att få hästen att stå still!

Hade ett halvblodssto på foder innan som var precis likadan!
Jag tränade mycket lydnad från marken med henne, ut och gå (jag hade kedjegrimskaft då hon ofta blev stark). och så stanna emellanåt när du bestämmer, beröm, gå vidare, o.s.v...
Vet inte om det kan hjälpa att du pratar med honom? Funkade mycket bra med henne... Prata bara på, med lugn och stadig röst, och bara prata om "What ever", sålänge du pratar ;) Lycka till nu!!:)
 
Sv: Hur tränat jag för att få hästen att stå still!

Under "körning" finns en tråd om detta, kanske får du nåt tips där? Jag har skrivit där o hinner inte riktigt skriva här oxå..
 
Sv: Hur tränat jag för att få hästen att stå still!

Ett bra sätt att lära hästar tålamod, är att binda upp dom i boxen, gärna en stund varje dag. Börja med en liten stund först, och sen kan man öka tiden eftersom. Det är viktigt att ej ta loss hästen när den trampar runt och bråkar, utan att den fär en belöning när den lugnat ner sig och står lugnt.
När man rider är det jättebra att lägga in pauser i träningen, kanske stå still och prata med någon, hästen lär sig att uppskatta dessa små pauser, och blir avslappnad.
På stallgången gäller det helt enkelt att lugnt och metodiskt ställa tillbaka hästen där man ställde den från början. Tar den tre steg framåt, backa den tre steg, osv. Tar mycket tålamod, men det funkar!
 

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 008
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp