hur tränar ni era hästar!!

M

magic spell

hej hur tränar ni era hästar? hur många jobb går de i veckan på jägers/täby?
och hur hårt???
:confused:

Sv: hur tränar ni era hästar!!

Mina pållar rids varannandag, något de trivs med, de rids varierande på grus, sand, gräs och skogsstigar. Jobb gör de 1 gång/vecka, oftast på sandunderlag eller på bana. Då går de 1000 meter. Man måste vara vaksam och se över vad ens egna hästar föredrar, inte se till alla andra, jag har bekanta som gör jobb 2 ggr/vecka, jag personligen tycker att det är för mycket, med farten kommer oftast skadorna. Än så länge har jag inte haft en enda häst som fått skador pga träningen. Inga skenben, inga frakturer mm.
Mina pållar går i hage 12 timmar/dag, tillsammans med kompis/ar, fri tillgång till stråfoder och kraftfodergiva efter behov.

vi är inne på jägers 1 - 2 gånger i veckan.dock går de inte fort.. de går bara 2 varv i nice canter...

Min filosofi bygger på färre jobb, kanske en gång var 10-14 dag, beroende på häst. Jag har ingen i träning, det är helt riktigt, så det kan ju vara så att mina teorier inte fungerar i praktiken, men ett stall jag jobbade i red jobb med sån intervall och det verkade fungera. Där fick hästarna vila rätt många dagar efter löp också, med enbart walker/hagvistelse och lugna skritturer.

Jag vet en tränare inne på Täby (finns säkert fler som tränar som han) som rider sina hästar på banan 5 dagar i veckan, frisk canter 2000 meter 2 gg/vecka och ett snabbjobb 800-1000 meter. Dagen efter löp tar han ut dem på banan och cantrar friskt. Vet inte vilken omsättning på hästar han har, men han har varit i branschen ett bra tag så något måste han ju göra rätt, även om jag personligen tycker att det är för mycket canter och för lite återhämtning.

Det är ju väldigt olika från häst till häst. Men på det stallet där jag rider jobbar vi knappt aldrig dom hästarna som är i full tävlings kondition och startar ofta, brukar mer låta dom få sträcka på sig i någon sorts frisk canter. Men hästar under "uppbyggnad" eller som får vänta länge mellan starterna brukar väl regeln vara en gång i veckan ca 800m beroende på hur dom tar jobben.

kisse skrev:
*puttar upp*Jag vill läsa mer om detta...;)

Det kryllar inte av galopptränare här i forumet, även om det finns några. Det finns inga generella regler hur man tränar så kanske du bör smalna av din fråga och fråga lite mer specifikt vad du är ute efter.

Tex säger det nog tyvärr inte så många något om jag säger att jag alltid rider minna jobb i hand?

Träningen varierar framför allt beroende på vilken tränare, kanske inte så mycket på individen (hästen) tyvärr när du kommer till proffsträning, även om träningen anpassas efter individens utvecklingsstadie.

Tex på bas träning (förklaring i extremt förenklad form):
Gustafsson tycks trava på klinikvolten, trava till mål + cantra ett varv och gå av vid 1600
Kahn, travar ett varv på DTn, cantrar ett varv och går av vid traktortältet
Malmborg travar tre varv i mitten, travar till mål, cantrar drygt ett varv i frisk canter, går av vid 1600
Kvissla (innan de åkte till england) skrittar på baksidan, kommer ut vid 1200, cantrar raskt tempo ett varv, skritar av vid 1600

Men efter start behandlar de olika tränarna hästarna väldigt olika, vissa resonerar vila (ej ridas) i en vecka, medan en annan resonerar rida dagen efter för att hjälpa forsla bort slaggprodukter och annat i kroppen, att återhämta sig.

Träning är dock så mycket mer än bara ridning, vilket har med all form av hantering av hästarna att göra så enda sättet att förstå är att åka in till banan och titta….

Jag håller med Ninni, det bästa är att praktisera i ett stall för att förstå de olika träningsuppläggen alla hästar är individer och måste tränas efter sina förutsättningar, sen har olika tränare olika upplägg till sina hästar. Det finns lika många träningsupplägg som det finns tränare.

Själv cantrar jag mina i ordentliga tempon 3-4 dgr i veckan och blandar då och då in dressyrpass i ridhus/ häckträning eller bara promenader över stock och sten i skogen. De går i skrittmaskin och paddock varje dag. Det viktigaste för mig är att hålla hästarna mjika i kroppen och på gott humör!

Jag försöker lägga upp träningen så att den anpassas mycket efter temprament, extriör och distansförmåga. Men som grund brukar dom få cantra 3-4 gånger i veckan. Hästarna rids vanligen ensamma då dom oftast blir tryggare och mer självsäkra. Det är oftast lite svårare med hästar man får in från proffsträning då dom har lite svårare att vänja sig med att ridas själva.
Är det någon av hästarna som måste "piggas" upp lite i bland sätter jag ut hinder på träningsbanan eller tar in dom i ridhuset för att antingen rida lite dressyr eller hoppa/löshoppa. Det viktiga för mig är att variera träningen så mycket som möjligt. Innan och efter träning går dom vanligt-vis i grupper om 2 stycken i hage under 10 timmar.

Dom hästar som nu börjar närma sig start åker vi in med till banan ungefär var 10e dag för att gå jobb. Jobben utformas efter hur individen är rent tempramentmässigt, vilken distans man tror att den kommer att löpa på och hur det står till med hästen rent fysiskt. Då jobbar dom oftast i par.
Både innan jobb/start och efter får hästarna massage och ev elbehandling för att förebygga ev skador och för att göra dom så mjuka och smidiga att dom kan utnyttja sin kapacitet fullt ut.
Jag är så lyckligt lottad att jag har en hästmassör som sambo som jag får "låna"när han har tid. Detta upplägget har funkat mycket bra och har inte "ta i trä" haft någon skada än...

Hejsan det finns många upplägg på hur man tränar sina hästar måna svenska tränare är för dåliga på att träna sin fel upplägg dåliga bannor. ja har jobbat både i sverige och i utlandet med galopphästar och så här anser ja att man tränar en häst.mellan 15- 20 min i walkern innan riding cantra längre distans ca 4-5 tusen meter varje gång rid i båda varven variera med intervall backträning samt ute rit ha alltid hästen i walkern ca 20 min efter riding det minskar skadorisken.tänk på att en galoppsadel e bygd för att stå upp i inte att rida 2 timmar i skogen med detta kan medverka ryggproblem på en del hästar.har du möjlighet att simma hästen är detta jätte bra . jobb kan du göra 1 till 2 dagar i vecdkan el en dag på var 4 e dag du kan gå en sträcka på ca 1000 meter men inte gå fullt ut. efter du har gått ett riktgt snabb jobb se till att din häst får vätska. en del tränre ger sina hästar dropp efter de jobbat dom vissa ger dom pulver så dom driker bättre. ja tror inte på vila utan att hästen ska röra sig varje dag även efter ett jobb el en start

Som sagt så märker ni att det finns många olika sätt att träna hästar och att åsikterna/filosofierna skiljer sig åt en hel del. Viktigt är att tänka på att mycket av träningen har med att göra vad hästen är tänkt att användas till. När vi talar 5000m canter (närmare tre varv på Täby Galopps bana) rör det sig oftast om hinderhästar eller liknande. Den träningen hittar man mycket på bland annat Irland och i England, där många tränare bara tränar hinderhästar. I Sverige med våra amerikanska banor (mile banor med Dirttrack underlag) ser man att proffstränarnas träning liknar mer den amerikanska träningen, medan många amatörer tycks dras åt det ”engelska hållet” med längre ridpass och längre canter jobb.

Just genom att proffsens och amatörernas träning skiljer sig åt gör att det inte sällan är så att vissa hästar förbättras avsevärt när de köps av en amatör och hamnar på landet, eller tvärt om, blir inskickade till banan till ett proffs.

Hade det varit så att mängden träning hade varit det utsalagsgivande för att träna bra hade det ju varit urlätt att träna fullblod, bara att träna mer och längre tills hästen börjar att vinna. Tyvärr är det inte så lätt utan all träning måsta balanseras. Och det är i denna balans som meningsskiljaktigheterna uppstår. Jag säger inte att cantra 5000m är fel, men personliggen tycker jag nog att det är lite mycket, om det inte rör sig om en hinderhäst. Som sagt det är en smaksak, jag tycker att man tar udden (ja ni vet den där lilla extra gnistan) av sin häst om man tränar för mycket, även om jag tillhör skaran som ”inte tror på vila”. Ingen idrottsman skulle någonsin ligga 22h i sin säng efter en maxprestation…

Jag själv som har varit med och tränat unghästar både på landet och på banan måste erkänna att för att få fart på två åringarna i tid är det verkligen absolut bäst att ha dem på banan. Det blir på detta sätt kontinuitet i träningen och hästarna får ett bra underlag att lära sig att springa snabbt på. För man bör tänka på att långt ifrån alla fullblod har tekniken att springa fort ifrån födseln! Hur fina ängar man än tycker att man har så har hästarna svårt att fokusera på att lägga sig ner när det kommer kaniner skuttande, gräset är lite halv långt eller där man tränar är lite tungt eller djupt. Men annars tycker jag att det är bäst för hästarna att ha den lugna landet miljön med hagar och skogsturer mm.

Vi lever i Sverige, landet där lagom är bäst. :idea: Vist kan man se det så att det saknas en hel del hoss många proffstränare, men att säga att de är rent dåliga tycker jag är att ta i. Man måste även väga in hästmaterialet som finns här vs. det som finns i tex England. Även om man tycker att våra tränare åker och köper hem dyra importer, så är de inte i klass med eliten utomlands, för då flyttar ju även tränaren ut från Sverige, vilket vi ju inte minst i år och förra året har varit med om…

Ninniw skrev:
Jag själv som har varit med och tränat unghästar både på landet och på banan måste erkänna att för att få fart på två åringarna i tid är det verkligen absolut bäst att ha dem på banan. Det blir på detta sätt kontinuitet i träningen och hästarna får ett bra underlag att lära sig att springa snabbt på. För man bör tänka på att långt ifrån alla fullblod har tekniken att springa fort ifrån födseln! Hur fina ängar man än tycker att man har så har hästarna svårt att fokusera på att lägga sig ner när det kommer kaniner skuttande, gräset är lite halv långt eller där man tränar är lite tungt eller djupt. Men annars tycker jag att det är bäst för hästarna att ha den lugna landet miljön med hagar och skogsturer mm.

Väntar fölis :) och planen är att rida in den hemma när det är dags för att sedan sätta den i proffsträning, just för att få allt detta som är svårt för oss på landet att ge unghästarna. O "bara" det att gå så nära andra hästar som de kommar att göra i löpen, att få allt sprut i ansiktet:o , ja det är en hel del de ska lära sig de små liven! :D

Jag har en häst som står hos Castro Racing på Jägersro och om hon mår bra och vädret tillåter så tränas hon varje dag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
717
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka