Hur töltar man?

M

Mariqa

ok, nu är det så här, jag har aldrig ridit en islänning men ska om ca 1vecka åka upp till Island där min syster jobbar och rida deras hästar, dom kommer nog lära mig hur man ska tölta, men det är nog lättare att få instruktionerna på svenska oxå. så nån som känner sig manad att förklara för mig??? :smirk:

Det är helt olika på olika hästar.. Har för mig iaf att man ska ha lite bakåtvikt å lite höjda händer...

Jamen hallå? Samling, samling, samling. Det är vägen till tölten... svårt att förklara hur man gör sådär ingående för det är så olika från häst till häst. Ingen är en annan lik.

Luta bakåt och höja händer??? NEEEJ!

Det finns massvis med gammla trådar i ämnet...detta skrev jag förra veckan här på Buke:

När man sätter igång hästen i tölt, förbereder man genom att göra halvhalter så hästen kortar up sig och trampar under sig bättre med bakbenen. Sedan slappnar man av i handen och rider framhästen med sätet och skänkel i tölt. För att upphålla tölten rider man aktivt med sätet och gör halvhalter. Hästar är olika svåra/lätta att rida i tölt, men fyrgångare (om de är rena) har generellt sett lättareför tölt (och i höge tempin)än femgångare. Men mycket beror också på hur hästen är tränad och ryttarens kunskaper.
Är man inte erfaren inom islandshästridningen är en fyrgångare bättre att börja med.

/Malin

ok, tack så mkt, tänkte om det fanns en "fattning" man gör, (tex galoppfattning)... :smirk: :bow:

Så enkelt som en fattning är det inte. Freyrs förklaring är en jag gärna hakar på, dock finns det en del hästar som klarar tölt utan nämnvärd sammling utan töltar glatt i nästan vilken form som helst och andra som är ordentligt svårtöltade och kräver mycket av ryttaren.

Det finns som du märker många svar på hur man får en häst att tölta. Mina korta besök på turridningsfirmor har tyvärr lärt ut metoden höj handen och driv på, skumpar det så dra upp huvudet. Det har varit mer eller mindre förtäckt men i slutändan så var det budskapet. Vad som händer när man drar upp huvudet är att hästen förutom att sänka ryggen och på sikt skaffar sig en maffig underhals är att den har svårt för att trava utan väljer något som är tölt eller passaktig och därmed mindre skumpigt och ovana kan lätt tro att det är tölt vilket säkert är syftet med rådet (förutom att nybörjare ska slippa att skumpa av).

Det är ju lättare på stor häst där man antingen skrittar, driver lite mer så blir det trav, och sedan gör en galoppfattning när man ska galoppera. Men även på stor häst ska ju gångarterna ridas samlat och med hjälp av drivning vikthjälper halvhater, fast man man kan ju rida dessa gångarter utan samling också. Man kan också rida tölt utan samling på vissa hästar, fast kruxet kan ju då vara att få hästen att förstå skillnaden mellan hjälpen för trav och tölt. Då är det många som i stället rycker upp huvudet med hjälp av tyglarna och dríver på framåt (det är ju svårare för hästen att trava då). Vissa hästar töltar ju glatt oavsett form, som Lobelia mkr riktigt säger

Att det finnns en föreställning om att hästar ska töltas med höga händer och lutning bakåt är inte konsitgt, så ser det ut på de flesta tävlingarna, även om de höjda händerna kanske beror på att ryttaren placerar de efter hästens huvudställning, i stället för tvärtom

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 849
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka