Hur töltar man?

Aleel

Trådstartare
En riktig nybörjarfråga, jag vet =) Ska rida islandshäst för första gången på länge (15 år kanske!) och började fundera på detta idag. Så hur gör jag en töltfattning, vart lägger jag skänklarna, hur håller jag händerna?

Väldigt tacksam för svar. Vet att jag kommer få veta när jag kommer dit men jag är en sån som gärna är förberedd innan =)

/Elin

Sv: Hur töltar man?

Fråga de(n) som har hästarna, det varierar en hel del mellan olika individer, det finns även en hel del trådar med samma fråga om du vill leta.

Det är det som är det svåra med tölten! Det finns ingen speciell teknik, -hur man håller händer, skänklar osv.. som det finns när man ex. ska göra en galoppfattning.

Väldigt förenklat kan man väl säga att man ska sitta tungt i sadeln, samla hästen till lite högre form och sen "släppa fram" hästen i tölt utan att hästen tappar formen och bakbenen.

Jag brukar själv tänka att jag ska "öka skritten" när jag vill ta fram hästen i tölt. Jag vill alltså ha samma tempo som i trav, men bibehålla samma takt och rörelsemönster som i skritt. Så jag börjar med att be om mer energi i skritten med hjälp av sits och skänkel samtidigt som jag samlar upp energin med halvhalter så att hästen inte bara springer iväg (då får man oftare trav). Till sist när man fått upp hästen i tillräckligt tempo med bibehållen samling så har man förhoppningsvis tölt. Det är olika lätt på olika hästar, en del kommer direkt fram i tölt när man bara driver på, andra behöver man jobba mer med samligen med.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur