Hur tollerant är Du?

Lycanthrope

Trådstartare
Om hästen står uppställd i gången..
Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)
b. Ett steg hit och dit gör ingenting
c. Några steg och lite släng med huvudet spelar ingen roll
d. Hästen får trampa runt som den vill

Om du rider och ber hästen stå still...
Ska den?

a. Stanna direkt och stå still!
b. Det gör inget om den tar 1 steg innan
c. Den får ta ett par steg
d. Det spelar ingen roll om den går några steg och sen trampar runt lite

Bara exempel frågor.. men jag undrar hur tolleranta ni är?
Vad får era hästar göra? Hur uppfostrade ska de vara?

Jag märker att det är väldigt skillnad mellan olika människor.

Jag själv vill att mina hästar står helt still i gången (A), inte trampar runt och håller på. De ska även stanna när jag ber om det, och inte ett steg senare.
De ska inte dra när jag leder dem, eller kliva över mig på något vis.
Självklart är de inga robotar, men de ska inte ta över.

Medan småungarna (15 åringen lr ngt) i stallet låter sina hästar trampa och gå som de behagar i stort sett.

Berätta om er! :D

Sv: Hur tollerant är Du?

Min häst är en unghäst som inte verkar ha haft speciellt mkt rutin i sitt liv. Ut i hagen-in i stallet ungefär. Inkörd är han iofs men aldrig tränad för trav, tror knappast han ens är körd nånting efter inkörningen.

Visst försöker jag få honom att stå så still som möjligt på gången och även om han bättrat sig så är det en bit kvar.
Jag skulle väl vilja säga B på första frågan. Huvudet håller han för det mesta still, det är benen som rör sig.

Han är under inridning och har liiiite svårt att stå still, även om det går betydligt bättre om man är ute ensam än om man har sällskap.
Det kämpar vi också på med och samma där, han blir bättre och bättre, så jag svarar nog kanske C på den frågan.

Han är däremot väldigt duktig på att hålla sig på sin kant vad gäller ledning. Till och från hagen, på promenad osv. Då håller han sig för det mesta bakom, där jag vill ha honom.

Sen är det såklart som mål att han ska kunna stå still och nästintill sova på gången medan jag gör i ordning honom, men vi kommer nog dit. Samma sak att han ska kunna stå still när man ber honom när man rider. Kan ju eg gälla vad som helst som underlättas av att hästen står still, typ att man stannar o pratar en snabbis med ngn eller om man behöver korta/länga lädren eller vad som helst.

I gången vill jag att hästen står stilla, men om den rör sig lite, dvs nått steg, gör det inget. Däremot brukar jag tillrättavisa om den börjar röra sig mycket eller trampa runt. Och jag uppskattar inte om den börjar röra på benen när jag lindar :P
När jag rider vill jag att hästen stannar direkt. Men eftersom jag rider lite olika hästar kan jag inte alltid få dom att stanna på sekunden och stå blixtstilla. Men jag försöker. Jag känner dock att det inte är hela världen om de tar ett steg extra eller så, det visar ju bara hur mycket jag har ridit igenom hästen. Detta brukar dessutom hända i början av ridpass när jag värmer upp, efter uppvärmningen brukar det inte hända.

Intressant, jag har insett samma sak som du.
Själv svarar jag A på bägge frågorna, självklart ska hästen stå still, samt stanna direkt när jag rider/leder den. Nu har jag en unghäst på 2,5 år så jag rider inte men hon stannar alltid på en gång när vi är ute o går o hon står alltid stilla i stallgången. Antagligen för att jag tycker att det är viktigt och vi har tränat mycket på det.
Kan ju även lägga till att när man håller på med andra hästar är det ju inte säkert att de är lika vana, men jag har alltid som mål att de ska stå stilla.
Lite stolt blir man ju oxå över sin bäbis som står lös o sover medan de andra vuxna hästarna står bundna o trampar runt.. :o:D

(Sen har ju alla dåliga dagar ibland och varken vi eller hästarna är robotar så visst händer det nångång att man är "osams" o allt inte går som det brukar, men oftast beror ju det på en själv.)

Det beror ju på.

Min häst har mycket frihet eftersom han alltid uppför sig väl och aldrig försöker "ta över". Jag vill att han ska visa vad han vill och "känner" - springer det älgar utanför stallet förstår jag att han blir nervös och trampar runt på stallgången. Det är helt ok!

Däremot får man ju vara "mindre tolerant" (eller snarare tydligare) med tex unghästar så de lär sig hur man vill att de ska bete sig.

Jag tycker också att det är viktigt att man sätter sin nivå så att man är klar över vilka "övertramp" man accepterar och vilka man inte accepterar. Gormar jag över att hästen hugger efter mig när jag sätter på täcket i dag får jag göra det i morgon också. Eller alltid låta bli..

ber jag mina hästar stanna så ska dom stanna. sen om de kräver 2-3 steg för att ställa sej i balans så är det ok. Sen ang gången. står dom där så SKA dom stå still. visst ta ett steg åt sidan å kolla runt lite skadar väll inte men dom ska inte klampa runt å slänga med huvet. de går jag ej med på.

min häst ska stå still, med engång och sen stå helt still, oavsett ålder, oavsett situation.

min nu 2,5 åriga häst kunde detta redan förra året... så åldern har inget med det att göra, det är människan som har med det att göra!

mina hästar står oftast lösa... även när jag duschar/damsuger dem.... lill pluttan vänder på huvudet och tittar på mig, söker kontakt och så, och det tycker jag aldrig är fel, men hon skulle aldrig få hålla på med huvudet annars...

Hur ska den stå?

a. Helt stilla med huvud och ben (bortsett från att lägga över vikten på ett annat ben)

Ska den?

Jag kräver inte mycket av pållen, men att han står still vid skötsel är ett absolut krav, och det har vi tränat rätt hårt på. Att stå stilla vid pallen när jag ska upp är också ett absolut krav, kan ju bli rätt intressant annars.... Vid ledning ska han hålla sina fötter från mina, och inte springa iväg på egna bevåg, det är väl de kraven jag har.

Min häst är dominant och livlig = hårda regler. Dock är jag inte militant dvs när jag sköter henne måste hon inte stå blick stilla, skötstunden ska ju vara trevlig för oss båda, inte bara smidig för mig. Kravet är att hon uppför sig och inte trampar omkring men om hon flyttar sig ngt steg åt sidan kan kvitta. Det jag inte tillåter är att hon står och skrapar med frambenen.

Vid ridning ska hästen självklart stanna när jag ber om det och d.e. så stilla! Hur skulle det se ut i dressyrprogrammen om man fick segbromsa och sedan gå nga steg fram och tillbaka i sidled meda man hälsade på domaren? :D

Jag är noggrann med uppfostran både vad gäller hantering och ridning. Förra pållen kunde man lämna dörren öppen medan man gick till sadelkammaren och han skulle aldrig drömma om att rymma. Släppta jag honom lös i ridhuset följde han mig som en hund. Sprang när jag sprang och stannande när jag stannade. Kastade jag mig åt sidan var han inte sen att göra detsamma. Alltid precis snett bakom min högeraxel. Mysigt tycker jag att han såg mig som en så pass stark ledare, det är ju ett tecken på förtroende.

Jag jobbar mkt med sådant här, särskilt på nuvarande damen som behöver strikt vägledning för att inte bli odräglig :)

Nu beror det ju på vad det är för häst men jag vill att hästen står still på gången och stannar direkt när man ber om det.
Tycker det är sååå irriterande när hästen rör sig hit o dit på gången:smirk:,tycker det hör till att en häst ska kunna uppföra sig. Men som sagt det beror på situation osv.

När jag håller på med hästarna så ska de stå stilla i gången, sen om jag går iväg och hämtar något så kan de flytta något steg för att titta efter mig elle rkolla ut lite genom dörren men du brukar max vara ett eller två steg, något runttrampande vill jag inte veta av.

Om jag ber hästen stå still så ska den stå still.

Andra saker som är helt självklara för mig är att hästen inte får bitas, slås med benen eller på något sätt ha några sådana ovanor som kan göra att nån kommer till skada.

Mina hästar får vara hästar, men de ska kunna ledas utan att dra och de ska lyda min komando.

Jag är mycket emot folk sam daltar med sina hästar. Man ska vara rak och ärlig med ett ordentligt ledarskap både på maken och i ridningen. Kolla på hästaran i hagen, de är endast de som är låga i rang som går undan, om vi också går undan för våra hästar så kommer de ju högre i rang än oss.

Jag blir komfundersam mot dem som påstår att det inte går vara betämt mot deras häst för så blir den agressiv. Förstår man inte då att det faktiskt är hästen som är högst i rang?

Senast ändrad:

Hur ska den stå?

Ska den?

Bara exempel frågor.. men jag undrar hur tolleranta ni är?
Vad får era hästar göra? Hur uppfostrade ska de vara?

Jag märker att det är väldigt skillnad mellan olika människor.

Jag själv vill att mina hästar står helt still i gången (A), inte trampar runt och håller på. De ska även stanna när jag ber om det, och inte ett steg senare.
De ska inte dra när jag leder dem, eller kliva över mig på något vis.
Självklart är de inga robotar, men de ska inte ta över.

Medan småungarna (15 åringen lr ngt) i stallet låter sina hästar trampa och gå som de behagar i stort sett.

Berätta om er! :D

Jag är nog lite som dig,ptroo i min värld står för stanna,stå still tills jag säger annat. Vid ledning får Pontus ha sitt huvud vid min axel eller något steg bakom mig,han ska stå still i gången trots att han är lös och maten väntar inne i boxen medan jag knackar ur snö ur hovarna och tar av utetäcket m.m. m.m.
I samma sekund som jag slirar lite med att han t.ex. ska stå still slutar han lyssna och beter sig som en ångvält så både jag och han mår bättre av klara och tydliga regler om vad som är ok eller inte :)

På gången ska de stå stilla när jag pysslar med dem, de får dock ta något steg och se sig om efter vad jag gör om jag lämnar dem. Regeln om stå still gäller både om de står uppbunda och lösa.

Sommartid får de vifta/stampa efter flugor, med alla ben UTOM det jag håller på med, det ska vara still.

Vid ridning så ber jag om halt ska de göra halt, och stå still och invänta nästa signal. Jag ska kunna stanna, kliva av, släppa tygeln, hästen ska stå kvar och jag ska kunna utan att hålla i eller hästen går något steg, kunna rätta till utrustning, slå bort en stylta.. eller sätta mig i dikeskanten och kissa ;)

Samma sak gäller vid pallen vid uppsittning, stå still lös tills jag ber om något annat.

Unghästar tillåter jag lite mer av i början, de coachas in i kadaverdisplinen lite över tid. Samma sak med nya hästar.

I övrigt så de ska göra som jag ber, och jag är stenhårt med det i hantering. Stannar jag påväg ut/in från hagen, ska de stanna direkt och sen stå still tills jag säger annat. De hästar som går lösa ska stanna också.

Det första jag lär en unghäst är att stanna och stå still. Stå länge. Det är den absolut första 'övning' jag sen gör uppsuttet med (brukar aldrig vara problem, de kan det ju sen innan), skritta några steg, göra halt, och sen stå still lugnt och fint på lång tygel. Man har ingen det såå många ggr sen.

Jag är inte alls tolerant när det gäller vesäntliga saker, dvs i situationer som kan bli farliga. Men min häst behöver inte stå blickstilla i stallgången, hon får flytta sig ett steg bak, fram eller åt sidan om hon känner för det. Naturligtvis flyttar hon sig dit jag vill om det är nödvändigt för att jag tex ska komma åt. Skulle hon börja trampa runt som en tok är det en annan sak, men det gör hon inte så jag ser inget problem med det.

Angående halten, rider jag dressyr ska hon självklart göra halt när jag ber om det, och stå stilla tills jag vill att hon går fram. Gör hon inte det är det ju jag som får ändra min ridning...
När jag rider ut är jag ingen millimetermänniska, jag blir inte arg om hon tar ett skrittsteg till när jag redan sagt halt, då gör jag bara om förhållningen igen... Men hon är väldigt lydig med sådant ändå faktiskt, jag har aldrig några problem med sånt:p

Även fast jag är ganska tillåtande så har vi en hyffsat bra relation, hon kan vara lite tittig när man rider ut, men det är väl egentligen allt. Tex kan jag ställa henne på en punkt på ridbanan, sedan lämna henne där och gå och sätta upp hinder, och hon står kvar på platsen tills jag kommer tillbaks och hämtar henne :)

För att sammanfatta det hela, jag är inte supersträng men ändå konscekvent och det fungerar bra för oss!

Senast ändrad:

På gången ska man slappna av, klarar hon inte det pga mycket spring i stallet, snöstorm utanför, hårfällning som gör henne kittlig etc så får hon hellre röra på sig än att hon håller allt inne och sen exploderar (min häst är en sådan som kan bita ihop, istället spänner hon varenda muskel och håller andan i frustration). Dock, när omständigheterna är rätt väntar jag mig att hon står lös på gången och slappnar av. Hon får säga till om hon ogillar något genom att lägga öronen i nacken eller flytta på sig. Bita i luften är inte okej och fötterna håller man i backen. Hon får inte klia sig på folk.
I ridningen... Gör jag en ordentligt förberedd halt stannar hon på en gång, om jag däremot bara kastar mig på tyglarna tar det några steg innan hon stannar och det tycker jag är okej, hon har ju en ganska stor kropp att bromsa.

Dom står ju still, men om dom kliar sig lite eller flyttar sig lite hit och dit bryr jag mig inte om. Så länge det inte är så mkt att det stör mig. Har inget till över för gestapo-hantering. Men för det mesta står dom helt stilla ändå.. Kastar med huvudet men det är för att det kittlas när jag borstar... :p Dom kan även stå själva på gången hur länge som helst utan att protestera, även om jag tar ut andra hästen.
Skrapa med benen och vara masig är totalförbjudet, får spunk på hästar som gör så.

Ska stanna med det samma, men får gärna gå några steg i mellangångart för att kunne ställa upp i en balanserad och bra halt. Bråstannar man så blir det sällan bra... Man får ju förbereda halten!

I gången är det helt stilla som gäller, undantaget rätta till ett ben eller om den blir rädd och skuttar till. Man får inte gå runt som man vill, äta eller hålla på om man är häst hos mig.

Vid ridning kan det få ta ett steg eller två innan hästen stannar, helt på grund av mig. Jag anser inte just denna hästen så stark och lydig ännu att jag kan kräva att den ska regarera och lyda helt direkt.

Jag gillar att ha diciplin, och alla hästar jag ägt/ridit/hanterat regelbundet har funnit sig i det och till och med verkat trivas. Konsekvens är så viktigt när man vill kommunicera med dessa underbara varelser.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka