Hur tolka HD resultat?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag är lite konfunderad. Hur kan en kull med många valpar, ha så skiftande HDresultat som den jag tänker på? Vissa hundar har HD A eller B och andra har D! Hur ska man tolka den kullen? För mig låter Dhöfter rätt allvarligt! Kan då hunden med Bhöfter, i samma kull, bära på dåliga anlag fastän den själv såattsäga kom undan med B? Tycker det är underligt att resultaten kan variera så inom samma kull!

Sv: Hur tolka HD resultat?

Kan då hunden med Bhöfter, i samma kull, bära på dåliga anlag fastän den själv såattsäga kom undan med B? QUOTE]

Enligt föredrag av veterinär H K******m som läser av plåtarna på SKK, så bär alla i kullen på de dåliga anlagen.

Att vara valpköpare av HD-belastad ras är banne mej inte lätt!
Genetik är komplicerat, och det räcker inte att kolla upp föräldrarna, man måste sätta sig in i lijerna bakåt också, dvs syskon till föräldrarna, far och mor föräldrarna osv.
Även om båda föräldrarna är fria, kan det dyka upp defekta höfter hos valparna om det finns i linjerna bakåt, och det kan slå olika i kullen.

Kan säga att det är inte lätt för varken uppfödare eller valpköpare....

Har själv fött upp en sådan kull och alla valpar i kullen bär på det dåliga HD-anlaget. Jag anser att man inte ska avla vidare på någon individ i den kullen.

Ytterligare intressant läsning
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001843/
i sammanfattningen står följande: "Höftledsdysplasi (HD) är en onormal utveckling av höftleden som beror på en multifaktoriell etiologi där genetik, tillväxt och muskelutveckling i förhållande till skelettillväxt är faktorer som påverkar. Snabb viktökning och tillväxt genom överdrivet näringsintag kan orsaka en skillnad i utveckling av stödjande mjukvävnader som leder till HD. Det förekommer hos alla raser men framförallt hos stora snabbväxande raser som t ex labrador retriever.... Den här studien visade att kost och motion inverkar på hundarnas AD- och HD-status. Vidare studier behövs för att säkerställa dessa riskfaktorers betydelse och storlek."

Det innebär att det inte endast är genetiken utan även hur valpen föds upp som spelar in.
och en till
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001840/

Men hur funkar det då om en tilltänkt avelstik som har HD A , med föräldrar som har HD A och vars föräldrars syskon samtliga har HD A eller B , men som själv har ett kullsyskon med HD D? Är den tilltänkta avelstiken ett relativt säkert kort för HD fria valpar eller ligger hon i riskzonen för vad som anses vettigt att avla på?

Fast utan genetisk disposition blir det ingen HD, så för avelns skull ska man egentligen inte vara försiktig med vare sig mat eller rörelse.

Men hur funkar det då om en tilltänkt avelstik som har HD A , med föräldrar som har HD A och vars föräldrars syskon samtliga har HD A eller B , men som själv har ett kullsyskon med HD D? Är den tilltänkta avelstiken ett relativt säkert kort för HD fria valpar eller ligger hon i riskzonen för vad som anses vettigt att avla på?

Jättebra fråga! Till detta ska du då lägga hanens arv. Sen får du kanske fundera på vad skiljer i socialt arv?

Jag hade funderat. Dessutom hade det endast varit fria hanar som gjort sig besvär. MEN sen finns ju också det att alla valpar sällan röntgas i en kull. Det är ju de som går i avel (oftast). Vad har icke-röntgade valpar för höfter? Är det en ras som har röntgen som rekommendation eller som krav? Vad säger rasklubben?

Ja, det här blev väl nästan ett jasså svar men det går nog inte att ge ett entydigt enkelt svar.

Vi har själva en hane med A-höfter när han röntgades som 3-åring, inga pålagringar. Hans bror, som är champion, har c-höfter...Övriga i kullen är inte röntgade..i en ras med rasklubbens önskemål om röntgen men ej krav. Det gör det inte lättare. :angel:

Påstod jag det? Jag citterade SLU undersökningar. Däremot drar jag personligen paralleller med hästuppfödning där det visat sig att du får sämre hållbarhet när du driver upp hästen snabbt. Det genetiska arvet styr ju färdig storlek och du kan till viss del driva fram en snabbare tillväxt.

Det finns ju en tendens att valpen ska se ut som unghund och unghunden se ut som vuxen hund vilket gör att det blir lite drivhus....

Det borde ju fungera lika på hund. Men jag instämmer i att givet finns arvet där. Sedan..

Hur gör man i raser utan krav på känd HD-status t ex?

Fast utan genetisk disposition blir det ingen HD, så för avelns skull ska man egentligen inte vara försiktig med vare sig mat eller rörelse.
Att göda valpar och unghundar är aldrig av godo hur du än vrider och vänder på det. Varför skulle man vilja driva fram HD hos en hund? I så fall vorde det lika riktigt att t ex driva fram magsäcksomvridningar för att få se vilka som bär på disposition för detta... Självklart fyller sådant inget syfte och det är endast hundarna som blir lidande.

HD kan aldrig avlas bort, men det kan hållas på en rimlig nivå genom vettig avel och vettig uppväxt.

Instämmer och det var så jag menade då jag svarade Jadzia. Inser att mitt svar kunde dubbeltolkas - minst.

Beror ju lite på varför den valpen hade HD D. Vet en uppfödare som var tokig på en av sina valpköpare, de började cykla och anstränga valpen från det den var ca 4 mån gammal. Var sen bara den valpen som hade fel på höfterna :grin:

Jag talar inte om att göda utan om att man inte ska behöva hålla på och dutta fodret för att inte hunden ska få HD. Det ska inte spela någon roll om den äter valp eller vuxenfoder i lagom mängd. Den ska inte gå sönder i vilket fall. Samma gäller motionen. Man ska inte behöva oroa sig för om valpen kan gå tio minuter i skogen utan att bli trasig. Det gäller trappor också.

Då är vi ju helt överens. Sund kost och "lagom" motion och en bra avel är det bästa. :)

...och igår läste jag ytterligare en artikel som var intressant. OK att det är ett foderföretag som publicerat den men det finns ett antal referenser som i vart fall jag ska försöka få tag på (de är från tiden 1974 - 2006, varav någon vr de jag länkade tidigare).

Artikeln finns här: http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/08/rapport0308.pdf

Bläddra fram till sidan 6....

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 435
Senast: pumah
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18