Hur tillrättavisa?!

G

glad_tjej

Jag behöver verkligen hjälp av alla duktiga hästmänniskor där ute! Jag har sen november en 17-årig new forestvalack som är världens snällaste på så sätt att han ALDRIG skulle sparkas eller bitas (tror inte ens han vet hur man gör:angel:)

Problemet är att han har flyttat runt en del i sina dagar och aldrig riktigt uppfostrats eller hanterats konsekvent vilket märks vid en de tillfällen så som
-när jag leder honom då han försöker äta och gå iväg före mig. Han är inte speciellt uppmärksam på mig och om jag stannar kan han gå rätt in i mig..

- han står inte stilla vid upp- och avsittning utan går gärna iväg en liten bit

- han är ibland väldigt tittig både när han leds och rids (dock inte riktigt alltid, vissa dagar är han hur stabil som helst) och jag känner att han inte riktigt litar på mig.

- han småtravar ofta hemåt/ går väldigt snabbt och lyssnar inte på förhållande hjälper på hemvägen

Så min fråga är; HUR ska jag på bästa sätt tillrättavisa honom i uppfostringssyfte? Det finns säkert lika många åsikter om detta som det finns hästägare så jag vill gärna höra så många sätt som möjligt för att känna efter vad som passar mig och min häst. Jag tycker om att han har lite egen vilja och vill absolut inte ha en häst som gör som jag vill precis hela tiden men jag känner att han testar en del på ett sätt som gör mig irriterad och jag vet inte hur jag ska göra för att han ska se mig som sin ledare...

Alla tips mottages tacksamt!:bow:

Sv: Hur tillrättavisa?!

6 manader ar ingen lang tid for hasten att fortsatta lara sig att bonda var konsekvent i dina tillrattavisningar, hela tiden och han ar gammal nog att forsta vad han gor. Det tar en liten tid, men nar han har fatt fortroende for dig, skall du see ha lyssnar till dig hela tiden sen.
sa bara fortsatt, det ar jobbigt ibland men det gar..

-när jag leder honom då han försöker äta och gå iväg före mig. Han är inte speciellt uppmärksam på mig och om jag stannar kan han gå rätt in i mig..

Min häst var likadan i början med att vilja gå förbi och gå före mig. För att komma bort från detta har jag varit väldigt konsekvent så varje gång han har försökt gå förbi mig så har jag gjort halt och backat honom ett steg. Första promenaden fick jag upprepa säkert 10-15 gånger innan han förstod och började lyssna. Sen minskade det succesivt för varje promenad vi tog. Numera funkar det riktigt bra och han stannar när jag stannar utan att jag behöver säga eller göra nåt speciellt.
Jag tyckte det var en enkel, tydlig och bra metod så pröva om du tycker det känns rätt.

Jo, jag vill tillägga att den här övningen också fick positiva följdeffekter. Jag har ju också en tittig häst men han blev mycket lugnare efter att vi gått igenom ovanstående. Känns som att han litar mer på mig och känner sig trygg med att jag går först och håller koll.

det låter som en mindre version av min häst^_^ att stanna och backa är ett bra råd, att bli sur och irriterad hjälper inte (tro mig ibland så vill man bara strypa hästen för att fen inte lyssnar) men att göra om göra rätt fungerar på alla hästar, det tar bara olika lång tid. kom bara ihåg att berömma (klicker eller röst) när hästen sen stannar och går framåt igen på ditt komando.

Bara du är konsekvent så ger det sig nog med tiden som någon skrev. Det du kan tänka väldigt aktivt på är att berömma så fort han gör rätt och att berömma ännu mer om han NÄSTAN är på väg att göra rätt... då hamnar ni i en positiv cirkel.
När du behöver korrigera så använd ett kommando eller ett ljud eller vad du nu gillar och som kommer naturligt för dig FÖRST, lyssnar han inte på det så peta med en pinne på honom (inte för att göra ont utan för att haja till) eller gör om och gör om och gör om tills det blir rätt. Beröm beröm klia klia var glad så fort han ens är lite tveksam på vad han ska göra. Att berömma när de just funderar på vart de ska gå eller precis innan ett felval (ex tränga sig, välja fel väg) kan få dem att välja den TREVLIGA vägen som redan låter trevlig = du frammanar det önskade beteendet (på ett trevligt sätt).
Sen känns det som att en sådan där häst varit med om det mesta och kanske är i sin egen värld. Gör lite oväntat så han vaknar till! Om han är på väg att gå förbi dig så gör lite jämfotahopp och tjoa lite eller nåt så han tänker "VA?! vad händer nu?" och sen pratar du som vanligt och kliar lite - då brukar de bli lite mer uppmärksamma och så är det trevligt att småprata också = går inte bara på av gammal vana.
Glöm bara inte bort när det går bra och att berömma samt var konsekvent så går det nog bra. Jag menar inte på något sätt att du ska vara dum mot din häst utan bara att väcka honom lite och sen ge väldigt trevliga alternativ istället för hans vanliga "rutiner".

Om han alltid får en liten liten morotsbit eller pelletsbit efter du suttit upp så lovar jag att han inte går en centimeter efter ett tag... :)

Samma om du vill ha stopp på honom. Välj ett tydligt kommando som ptrooo eller HALT eller STOPP (vad som blir mest naturligt och som du inte använder i vanliga fall annars) och när hästen har stannat så ger du en liten liten morotsbit eller pellets. Då har du en nödbroms och ett sätt att börja om från början. Hade en stenhård nordis som gått på trav och som älskade att galoppera allt hon orkade, lyssnade nada på tygeltag då... sa jag ptroo så gjorde hon nästan slidestop och så fick hon sin godis. Praktiskt när det dök upp oväntade lerhål/diken/möten/mm.

Tittigheten ger sig nog när han vet att du är en bra ledare och tar ansvaret för alla farligheter. Var vänlig men bestämd och var extra avslappnad när du tror att han skulle fundera på att titta, sjunk ner i sadeln och lek potatissäck ett tag typ... samma när han tänker takta på hemväg... innan han hetsat upp sig, kan hjälpa ibland iallafall...

potatis säck rid stilen fungerar också på min häst^_^bara att hålla lunken i gång ochåka med, om hästen hoppar till sidan så är det oftast bara att smacka lite och ignorera sido skuttet.^_^(fungerar i mitt fall på småfåglar och rådjur men inte på kor, då gäller det att hålla i sig för glatta livet)

Det här har vi tränat en del på och jag tycker att det fungerar bra men vi får inte riktigt samma resultat som du fick med din häst; känns som att vi nästan får börja om från början varje gång... I alla fall göra fyra-fem halter- backa- berömma i början av varje promenad... Men jag ska fortsätta, blev mer motiverad idag då han faktiskt höll sig bakom HELA tiden:D

Sen känns det som att en sådan där häst varit med om det mesta och kanske är i sin egen värld. Gör lite oväntat så han vaknar till! Om han är på väg att gå förbi dig så gör lite jämfotahopp och tjoa lite eller nåt så han tänker "VA?! vad händer nu?" och sen pratar du som vanligt och kliar lite - då brukar de bli lite mer uppmärksamma och så är det trevligt att småprata också = går inte bara på av gammal vana.
.

Haha där satte u ord på det jag känner! Han har varit med om mycket och lyckats få en del människor rädda för honom (han som verkligen är snäll som en ängel om man bara ger honom lite tålamod i början!) och han lever verkligen i sin egen värld. Känns nästan som att han går runt i en liten bubbla ibland, som ett barn ungefär som är mitt uppe i nån lek;) Ganska gulligt och charmigt egentligen för han ser så lycklig och tankspridd ut men när det går ut över mig är det inte lika kul längre... Det där med att göra något oväntat tycker jag var ett jättebra förslag, ska testas imorgon!:bump:

Att plötsligt byta håll, att "jobba" honom då du leder genom att göra halter och igångsättningar (med mkt beröm direkt han gör rätt och är uppmärksam) kan vara schyssta sätt att fånga hans uppmärksamhet.

Gör om, gör rätt. Han måste lära sig att ett haltkommando betyder stå exakt stilla till jag sagt annat! Inlärs bäst genom att han får beröm när han står stilla. Du får ha sådan koll att om han skulle teckna för att gå iväg så hinner du stoppa honom. Sedan får du backa tillbaka honom så att han står där han stod och inte vinner mark på att gå iväg. Mkt beröm då han gör rätt och fattar vad du vill och ge framåtsignal (ex.vis genom smackning) före han hinner "misslyckas". Var noga så att du inte sätter dig upp förrän han verkligen står stilla (ställ honom med huvudet mot en vägg om det behövs.
Och träna gärna halter även i skogen under ridpasset.

- han är ibland väldigt tittig både när han leds och rids (dock inte riktigt alltid, vissa dagar är han hur stabil som helst) och jag känner att han inte riktigt litar på mig.

Det brukar ge sig eftersom.

- han småtravar ofta hemåt/ går väldigt snabbt och lyssnar inte på förhållande hjälper på hemvägen

Gör upprepade halter. Han får absolut inte börja takta eller småtrava på hemväg. Prova aktivera honom genom att flytta till sidan, skritta i serpentiner etc. Se till så att du själv är avslappnad i din kropp och kan skritta på lång tygel.

*KL*

En annan lösning på småtrava hemåt är att varje gång ni kommer hem jobba några minuter på volten (eller var ni nu arbetar dressyr). Min pålla kan också få bråttom hem, men brukar snabbt inse att tvingas man gå dressyr när man kommer hem finns ingen orsak att stressa hem- man kommer inte ut i hagen fortare ändå (jag antar att det är dit hon vill).

/lavinia

Sätt dig i respekt med hjälp av tydlighet och konsekvens, då behöver du inte tillrättavisa. Kolla bara på ett gammalt sursto i hagen, en öronvifning betyder "du är för nära" hörsammas inte detta blir det en fetsmocka. Det är sällan de behöver ta till några starkare tillrättavisningar, de kommer väldigt långt på attityd.

Från det att du kliver in i stallet så är det "du som kör". Tänk: tydlig och konsekvent. En häst som leder flyttar en annan häst, aldrig tvärtom.
Säger du vänster, så menar du vänster, just nu, inte om sju sekunder. Sätt en ram omkring dig själv, den ska hästen inte kliva över, dvs komma för nära. Denna ram gäller alltid, i boxen, uppbunden, när ni är ute och går osv.

Och om han småspringer hem, rid förbi hemmet och ta en sväng till.

Svar till dej!!!!

Jag behöver verkligen hjälp av alla duktiga hästmänniskor där ute! Jag har sen november en 17-årig new forestvalack som är världens snällaste på så sätt att han ALDRIG skulle sparkas eller bitas (tror inte ens han vet hur man gör:angel:)

Problemet är att han har flyttat runt en del i sina dagar och aldrig riktigt uppfostrats eller hanterats konsekvent vilket märks vid en de tillfällen så som

Detta är ett vanligt sätt att testa för många hästar. Gör hästar med mej också. De får respekten med var och varje människa.
Om en häst betar som jag inte gett klartäcken brukar jag ta grimmskaftet och dusta till hästen lite i baken. Och sen berömma. Låt den inte göra som den vill. Träna att stanna, lyssnar han inte så backa han. Berömm. Stanna han igen. Om han stannar med en gång. Så beröm igen. Visa vad du menar och beröm resultatet.

Säg till han. Står han inte still gå fram och backa han. Börjar han gå igen så backa han. Håll på och ge dej inte i väg fören han står helt still och går fören du säger till att han får gå. Det är viktigt att du aldrig låter han gå utan din tillåtelse från gårdsplanen. Samma med avsittning. Ha han helt stilla.
Annars får du helt enkelt hoppa upp och ner några gånger tills han står still.

Du känner helt rätt.. Men mycket av att du är lugn och bestämmd kommer att lösa mycket. Återstår problemet när du löst mycket av det andra så får du återkomma. Men jag tror att du kommer lösa mycket.

Har du långa tyglar på han? Ha alltid långa tyglar och gör volter om han går på. Många blir stressade av att man har korta tyglar på de. Lita på hästen så litar den på dej. Ge dej inte fören han går lugnt hem. I annat fall så vänder du och går i från hemmet igen om inte volter fungerar. Håll på tills han förstår att han ska lugna ner sej. Har själv haft en sånna hästar. En kallblodstravare jag fick bara skritta på långa tyglar några veckor när jag lärde känna henne så hon blev lugn.. Va lugn själv. Man kan klia de lite i manken, för det gör stoet mot sitt föl för att lugna de. Funkar jätte bra. Tipset kommer från Maria Gretzer i programet ponnyakuten.. Ett mycket bra program med många tips..

Börja om lite med han. Ut och skritta på långa tyglar och slappa och ha kul med din häst. Utan en massa krav. Lär känna varann och visa att du litar på han och han kan lita på dej. Beröm han ibland när han bara går lugnt och gör allt posetivt.
Så ska du se att allt löser sej..

Det enda kravet du ska ha är att allt de vardagliga fungerar. Som leda, uppsitting, skritta lugn hem mm.
Låt han skritta på långa tyglar i backar om du inte vill att han ska tappa för mycket muskler.
Man behöver inte kräva så mycket av en ny häst innan de bott in sej och lärt känna dej, flocken mm. Ta det lugnt..

Mitt bästa tips som verkligen inte skadar för någon att försöka med, är att rygga hästen när den visar oönskvärt beteende. Som t.ex. om den ställer sig och betar när man leder den, om den biter, varnar eller liknande. Om hästen gjort något jag anser vara väldigt allvarligt så ryggar jag den så långt det går.. Annars bara några steg. Detta fungerar därför att rygga hästen är det/bland det mest dominanta man kan göra. Detta fungerar som en tillrättavisning hästen förstår till 100% :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 433
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka