Hur tidigt kan knotteksem debutera?

Jag tror att de som tar bort på grund av eksem drar sig för att berätta om det med. Just för att det är risk att bli "ifrågasatt" men nog ffa för det alltid finns något mer att prova och man kan få kommentarer som "provade du ditt, det gjorde Brunte helt eksemfri så han kunde gå täckeslös i ett träsk. Skulle aldrig ta bort utan att prova ditt".

En av mina tidigare hade eksem. Han var efter första två säsongernas trial and error symptomfri med täcke i princip. Gick på lösdrift utan problem. Var bara täcket som avslöjade honom, och huden fanns inga tecken på. En sådan skulle jag aldrig ta bort. Men en som man inte lyckas få symptomfri trots omfattande insatser skulle jag för hästens skull kunna ta bort. Eller en som kräver insatser den inte trivs med.
T ex en häst som hatar täcke och huva och tar av sig/ägnar dagen åt att försöka ta av sig. Eller som inte kan gå ute nattetid pga insekterna men mår hysteriskt dåligt på box.

Det lutar tyvärr åt att min lilla har eksem. Känns skit. Samtidigt innebär det förutom täcket ingen omställning i tillvaron för honom, så får man bara hejd på det och kan bryta den onda cirkeln så ska han inte behöva påverkas nämnvärt. Värre för matte....

Jag tror att de som tar bort på grund av eksem drar sig för att berätta om det med. Just för att det är risk att bli "ifrågasatt" men nog ffa för det alltid finns något mer att prova och man kan få kommentarer som "provade du ditt, det gjorde Brunte helt eksemfri så han kunde gå täckeslös i ett träsk. Skulle aldrig ta bort utan att prova ditt".

En av mina tidigare hade eksem. Han var efter första två säsongernas trial and error symptomfri med täcke i princip. Gick på lösdrift utan problem. Var bara täcket som avslöjade honom, och huden fanns inga tecken på. En sådan skulle jag aldrig ta bort. Men en som man inte lyckas få symptomfri trots omfattande insatser skulle jag för hästens skull kunna ta bort. Eller en som kräver insatser den inte trivs med.
T ex en häst som hatar täcke och huva och tar av sig/ägnar dagen åt att försöka ta av sig. Eller som inte kan gå ute nattetid pga insekterna men mår hysteriskt dåligt på box.

Det lutar tyvärr åt att min lilla har eksem. Känns skit. Samtidigt innebär det förutom täcket ingen omställning i tillvaron för honom, så får man bara hejd på det och kan bryta den onda cirkeln så ska han inte behöva påverkas nämnvärt. Värre för matte....

Du kan ju alltid prova linfröolja, och/eller ökozon.

Han får både linfröolja och annan behandling. Och täcke. Dvs behandlas som om eksem. Men tack ändå :)

Täcke är ju alltid A och O, men som sagt även ökozon har gjort underverk för eksemhästar men innebär för den saken skull inte att täcket ska uteslutas.

Täcke är ju alltid A och O, men som sagt även ökozon har gjort underverk för eksemhästar men innebär för den saken skull inte att täcket ska uteslutas.

Jag har ju - tyvärr - haft eksemhäst förr. Är tur i oturen att jag inte står handfallen och rådvill (som första säsongen med den förra), men jag hade gärna sluppit återvända in i den världen :S Men utan att faktiskt dra i bromsen ganska direkt hade jag inte velat veta hur det sett ut idag. Hann ändå bli en ganska kraftig reaktion.

Ökozon är för dyrt i förhållande till chansen det fungerar för att jag ska ha råd att prova tyvärr.

Jag har ju - tyvärr - haft eksemhäst förr. Är tur i oturen att jag inte står handfallen och rådvill (som första säsongen med den förra), men jag hade gärna sluppit återvända in i den världen :S Men utan att faktiskt dra i bromsen ganska direkt hade jag inte velat veta hur det sett ut idag. Hann ändå bli en ganska kraftig reaktion.

Ökozon är för dyrt i förhållande till chansen det fungerar för att jag ska ha råd att prova tyvärr.

Men hur långt tror du Cetirizin räcker? Även detta är dyrt, betydligt dyrare än för ökozon. Skillnaden är nog att ökozon testats under många år på eksemhästar, medan Cettirizin inte alls är lika beprövad.

Men hur långt tror du Cetirizin räcker? Även detta är dyrt, betydligt dyrare än för ökozon. Skillnaden är nog att ökozon testats under många år på eksemhästar, medan Cettirizin inte alls är lika beprövad.

När förra fick eksem så gjorde jag en rätt ordentlig "undersökning" bland alla jag fick tag på som använt ökozon. Både i vänkretsen, på nätet, de som min veterinär visste provat och gärna delade med sig ungefär. Det var ungefärligen 50-50 som ansåg det haft effekt och som inte ansåg det haft effekt. Nu vet jag inte vad det kostar idag då manex hemsida är död. Men då kostade ca 4000 kr för en säsong. Det är för mig för mycket pengar för något med "50-50" chans.

Jag tror heller inte att varken ökozon eller något annat - inklusive cetirizin - räcker särskilt långt. Om du med långt menade som ensam åtgärd? Några sådana illusioner gör jag mig inte. Utan det är ju även om det fungerar prima en del av behandlingen.

Ang cetirizin så där finns mycket väldokumenterad och kontrollerad verkningsmekanism. Det finns studier som visar på i princip inga biverkningar, och det finns en fastslagen effekt på histaminhämning. Den sker ju oavsett. Däremot då så visar den sista studien att det inte är tillräckligt - och att det troligen är mer än histamin som styr klådan vid allergi.
Men det är minst lika mycket 50-50 att prova cetirizin som ökozon - utan tvekan. Däremot är det en enorm skillnad i pris. Om antihistamin hjälper märks det snabbt. Och om det nu hjälper så kostnaden skulle beroende på dos vara 2-400 kr/månad. Dvs om man väljer att prova det så effekt ser man på en vecka, men säg att man ger det en månad. I högre dosen. Men det funkar inte. Det är 400 kr man kastat i sjön. Jmf med 4000 för Ökozon.

Så nej - cetirizin är inte dyrt. Det är faktiskt förvånande nog billigt.

Förresten @Boj så hade jag för mig du var en av de som vittnade om ingen speciell effekt av ökozon då när jag kollade förr. Och jo jag mindes rätt, du skrev 2007 att du provat ökozon men det inte gav bättre effekt än traditionell behandling och att trad behandling var billigare. Har du provat igen och ändrat åsikt?

Förresten @Boj så hade jag för mig du var en av de som vittnade om ingen speciell effekt av ökozon då när jag kollade förr. Och jo jag mindes rätt, du skrev 2007 att du provat ökozon men det inte gav bättre effekt än traditionell behandling och att trad behandling var billigare. Har du provat igen och ändrat åsikt?

Japp det stämmer, men du fick gå rätt långt bak för att kolla det. ;)
Men det var inte min fråga, eftersom du ställer frågan om Cetirizin så utgick jag ifrån att du ville testa något. Chanserna är större för positivt resultat med Ökozon. Men såvitt jag känner till räcker en sån stor förpackning av detta till två hästar och en sommar, vad det kostar vet jag inte heller men tror faktiskt att det är billigare än så numera.

Japp det stämmer, men du fick gå rätt långt bak för att kolla det. ;)
Men det var inte min fråga, eftersom du ställer frågan om Cetirizin så utgick jag ifrån att du ville testa något. Chanserna är större för positivt resultat med Ökozon. Men såvitt jag känner till räcker en sån stor förpackning av detta till två hästar och en sommar, vad det kostar vet jag inte heller men tror faktiskt att det är billigare än så numera.

Jag sökte på ökozon så gick rätt fort. Men då när jag kollade folks effekt av Ökozon så det var ju 2008 så då var din erfarenhet aktuell. Jag vet att du är duktig på eksem och antagligen därför jag mindes att du provat ökozon.

Det verkar inte gå att få tag på inom Sverige längre, googlade lite imorse. Men man kan beställa från Tyskland. Kostar ca 3000 kr + frakt (för 16 kg så antar den blir en del.)

Så jag tror jag håller mig till att prova cetirizin - och så traditionell behandling såklart. Sen kan man alltid omvärdera (läs: vara desperat om "inget" fungerar) men i nuläget så det är en kostnad studentekonomin inte har utrymme för när det gäller något som inte har annat än anekdotisk effekt. Hade inte provat cetirizin heller om det kostat lika.

Ja som rubriken lyder, hur tidigt kan knotteksem debutera egentligen, åldersmässigt?

Att de kan drabbas som tvååringar vet jag, men sen tycks åsikterna gå isär - men jag hittar mest just åsikter. Läst på flera ställen att de aldrig drabbas första betessäsongen som åringar. Motiveringen ska vara att det (likt alla allergier) krävs att de utvecklat antikroppar. Samtidigt så de flesta föl möter ju knott redan som föl, och då borde de kunna bilda antikroppar och visa eksemsymptom som åringar - åtminstone teoretiskt.

Är det någon som vet hur det ligger till? :)
Min nuvarande exemhäst anade jag hade exem redan som ettåring. Jag sa redan på våren att jag misstänkte att han håller på att utveckla exem. Jag hade, tyvärr, rätt.

Ska tillägga att han har väldigt lätt exem och lider inte av det (jag har avlivat häst pga exem så jag är inte hemmablind).

Senast ändrad:
Min nuvarande exemhäst anade jag hade exem redan som ettåring. Jag sa redan på våren att jag misstänkte att han håller på att utveckla exem. Jag hade, tyvärr, rätt.

Ska tillägga att han har väldigt lätt exem och lider inte av det (jag har avlivat häst pga exem så jag är inte hemmablind).

Jag hittade nån studie på finnhästar av en slump. Alla hade utvecklar det innan 4 års ålder, och flera som ettåringar. Så tycks inte vara helt unikt i alla fall.

Skönt höra din har lätt eksem, det är ju en annan sak jag funderat över - om tidig debut innebär att det blir kraftigt :S

Jag hittade nån studie på finnhästar av en slump. Alla hade utvecklar det innan 4 års ålder, och flera som ettåringar. Så tycks inte vara helt unikt i alla fall.

Skönt höra din har lätt eksem, det är ju en annan sak jag funderat över - om tidig debut innebär att det blir kraftigt :S
Jag vill inte jixa det ;) Men min kan ju utan problem gå utan täcke och smörj. Han går dock på den skånska slätten. Kliar sig lite när han går upp till lösdriften där det kryllar av knott, men absolut inte mycket, och nästan endast pannlugg. Han kliar sig mer denna sommaren än de andra två, så jag kan ana en liten upptrappning, vilket gör att han nästa år kanske kommer gå med täcke. Men detta året klarar han sig utan problem utan. Inför nästa säsong så ska han få linfröolja, det hade god effekt på min förra exemhäst.

Min häst debuterade med klåda på sensommar/tidig höst det år hon blev 1 år. Föddes i juni året innan. Senaste två åren haft endast oerhört lindriga besvär, det har blivit bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka