Hur tar man sig till med dräktighet?

Oðinn

Trådstartare
Har länge funderat på att betäcka mitt sto nästa år.
Har ju erfarenhet så, men kan ju inte precis allting.
Har mer sett det som en kul grej, "ooh betäcka henne, en fölis!" osv.
Men så har jag och mamma planer på att köpa ett dräktigt sto från island. Fölar nästa år i Maj/Juni tror jag det var. :eek:
Hur tar man sig till? Ska hon få gå hemma med den andra hästen vanligt installad eller kan man skicka henne på bete sen när det börjar närma sig till sommaren med andra dräktiga ston? Vill ju helst hålla igång henne :crazy:

Sen efter fölning, vad för sprutor, vaccinationer och så är det?
Förmodligen kan man ju ta det med en veterinär, men tänker allmänt. Vad är bäst om hur hon får gå tex?
Kan ni berätta lite? Massa frågor dyker upp i mitt huvud..

Tack!
/ Odinn

Sv: Hur tar man sig till med dräktighet?

Så klart ska du se till att hon får gå i en lite större flock med fler fölston. Hon har väl gjort sig förtjänt av att vara mammaledig??? Skulle du vilja föda barn och sedan börja jobba efter några veckor? Dessutom mår fölet absolut bäst av att få ha flera lekkamrater i samma ålder att busa och utvecklas ihop med.

Var i landet bor du? "lägger till: Såg att du bor i Götet. Lite långt kanske, men på Öland finns hästarnas paradis. Säg till om du vill veta mera..

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 742
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 728
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar