Hur tar man av ett täcke???

Sv: Hur tar man av ett täcke???

Har aldrig hört talas om det förut. Den bakvända ordningen. Ingen som missuppfattat?

Om de bara har svanssnöre okej att börja med det.

Men tänk bensnören som fastnar kring bakbenen :crazy:

Hakklappen känns mindre farlig, den begränsar ju hästen i sin flykt.

Har aldrig hört talas om det förut. Den bakvända ordningen. Ingen som missuppfattat?

Om de bara har svanssnöre okej att börja med det.

Men tänk bensnören som fastnar kring bakbenen :crazy:

Hakklappen känns mindre farlig, den begränsar ju hästen i sin flykt.

Nej missuppfattat är det inte.
Kan tillägga att täckena som användes på Flyinge på den tiden var nyazeeland täcken (länge sen ja), så inga bensnören. Bara svansrem, täckgjord och bogspännen.

Ha haklappen begränsar hästen i sin flykt, men den gick omkull rejält (typ kullerbytta framåt, var väldigt rädd för att den skulle skadat nacken/halsen).

"Tyvärr" höll täcket för detta, när många täcken inte håller för hagkompisars nafsande.

Som sagt jag skrev vad jag blivit lärd, inte att något är rätt eller fel.

Jätte fina bilder och pedagogiskt:bow:

Kan du visa hur man hanterar ett grimskaft oxå för att hästen inte ska trampa på det???
Ground tie = hästen står still i och med att en tygel alt.grimskaft ligger på backen. Ingår i utbildningen av w-hästar.

Enklast, men säkert totalförbjudet:eek:, är att göra som jag; låta täckena vara knäppta framtill alltid och trä dem över huvudet, knäppa magjordarna och till sist bensnörena. Vid avtagning; samma sak fast i omvänd ordning. Vem har tid att hålla på att knäppa upp/ihop fronten på täckena om man har några stycken att "klä på"?

Det gör jag BARA om det är ngn häst som är extrem huvudskygg och verkligen inte vill vara med om att få täcket trätt över huvudet. Min erfarenhet är dock att de flesta struntar i vilket.

Rätt och fel i samband med täckespå/avtagning...Finns uppenbart en massa rekommendationer men det är inte en lag.

Jag har sett en häst snubbla över ett täcke som hängt runt halsen och man får vara glad att den hästen inte bröt benen... En av mina tidigare hästar lyckades få upp frontknäppena och täcket gled snyggt bakåt och landade i en hög runt bakhovarna och hästen klev ur det utan att snubbla. Är olyckan framme spelar det nog ingen roll om det är bak eller fram som knäppena sitter kvar.

Jag knäpper på och av som jag själv vill och fokus ligger på att hästen ska hålla sig still...

Jag gör likadant som pinky, det är smidigt och man slipper lorta ner sig:)

Okej. DÅ ska jag lära dom pedagogist rätt!!!!
Jag mixtrar lite med bilderna.

Men bilden i hästhållning var bra den med

Börja bakifrån, med bensnörena, kryssgjordarna och sist bogspännena.

Sedan kan man ju göra på olika sätt, men jag tar tag vid manken och drar främre delen av täcket bakåt, så att det viks dubbelt över hästens bak. Sedan drar jag av det, och slipper på så sätt få lera på mig om täcket är lerigt. :idea:

Jag börjar frammifrån?! Tänker att om jag mot förmodan skulle tappa min häst och hon drar i sken så åker äcket av.. Liksom glider av över bakdelen.. Om bogspännena är kvar så är jag rädd att de ska strypas.

Men det kanske är jag som är ute o cyklar? Min inhyrdas hästar är lite speciella.. Så dem får jag hålla hårt då jag tar av täcke o annat.

Tar det inte längre tid att krångla täcket över huvudet på dem??? Iofs har jag snabbknäppning på alla mina täcken...

siffrorna är inte i vilken ordning de ska göras. det är för att märka ut vad som är vad....

självklart få du det! :)

men då är det säkrast att gå steget längre och kombinera nr: med ordningen att "göra" dem.

Nej, det går mycket snabbare! Särskilt på de små ponnyerna:D

Har också snabbknäppning på mina täcken men när man måste ligga på knä för att mecka ihop dem så går det snabbare att bara dra på över huvudet...
Gör likadant med min D-ponny - men det är klart hade jag en på 1,70 så kanske det vore annorlunda och lättare att göra som du gör:)

Ground tie = hästen står still i och med att en tygel alt.grimskaft ligger på backen. Ingår i utbildningen av w-hästar.

Tack då förstår jag. Detta har inte med tråden att göra men är man så kunnig med hur man tar av ett täcke så förstår jag inte hur man kan vara så okunnig med ett grimskaft. Jag får liksom inte ihop det.

Jag får inte ihop ditt resonemang heller, vadå för W-utbildning????
Betyder den utbildningen att hästarna slutar uppvisa sitt naturliga beteende och blir förstelnande bara för att ngt ligger på backen som i andra änden är kopplat till hästen? Va bra så om då täcket hänger över halsen ner i backen eller sadeln snurrat runt och stigbyglarna hänger ner i backen så är det en signal i utbildningen att hästen ska stå stilla.

Mycket har jag sett och hört men aldrig att man ska äventyra hästens säkerhet och naturliga beteende i tron om att man kan omvandla den till en maskin med stoppknapp.

Håller med.. fram först pga säkerhet..
Min egen kuse var duktig och trasslade sig ur sitt täcke rättare sagt 2 st på samma dag inom några timmar! Det första (som inte släppte fram) gick sönder längst hela sidan, uppslitet i tyget, lyckats få snurr på bensnöret så det drogs åt upp mellan benen, obehagligt..

Det andra täcket gick båda spännena fram sönder och det hade bara glidit av över baken utan att övrigt tyg el dyl (bara byta spännena) gick sönder och hästen var helt oskadd.

Hon hade fått för sig att hon inte skulle stanna i den hagen och gjorde allt för att komma ut. Är då tacksam att täcket åkte av och inte hängde runt halsen.. Tänker vad som hade hänt om vi inte sett henne med täcke 1.. huga..

Tack då förstår jag. Detta har inte med tråden att göra men är man så kunnig med hur man tar av ett täcke så förstår jag inte hur man kan vara så okunnig med ett grimskaft. Jag får liksom inte ihop det.

Jag får inte ihop ditt resonemang heller, vadå för W-utbildning????
Betyder den utbildningen att hästarna slutar uppvisa sitt naturliga beteende och blir förstelnande bara för att ngt ligger på backen som i andra änden är kopplat till hästen? Va bra så om då täcket hänger över halsen ner i backen eller sadeln snurrat runt och stigbyglarna hänger ner i backen så är det en signal i utbildningen att hästen ska stå stilla.Mycket har jag sett och hört men aldrig att man ska äventyra hästens säkerhet och naturliga beteende i tron om att man kan omvandla den till en maskin med stoppknapp.

Spelar du dum eller???Hänger inte med i ditt resonemang?? Viss skillnad på grimmskaft o upponer sadel/täcke.......
W-utbildning eller NH. Eller bara hantering. Spelaringen roll. När jag säger åt min häst att stå still o släpper grimskaftet så står hon kvar.. Det räknar jag med. Jag kan gå in o hämta lite vatten eller ringa ett samtal. Min häst står kvar.
Jag tror inte hon skulle tolka sadel/täcke som ett grimskaft i backen. Men visst.. Hon sklle nog frysa fast i det läget oxå o vänta på att matte skulle rädda henne ur situationen.;)

Sen är hon häst. O allt kan hända runt häst. Hon kan visst få för sej att dra gärnet då jag lämnar henne ute själv. Men det är inte särskillt troligt. Hon är väldigt lydig. Men bara till 99%...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 448
Senast: Lingon
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka