Sv: Hur tar man av ett täcke???
Ground-tie är ett välkänd och vdertaget begrepp, och det är lika användbart som det är vanligt. Numera lär jag mina hästar 'stilla' istället, men ponnyerna var tränade att stå ground tied. Och jag kan utan problem låta grimskaftet ligga på marken även nu.
Skulle någon av mina tidigare eller nuvarande (minus åringen) trampa på grimskaftet, så kliver de endera helt sonika av, eller så står de still och 'inväntar hjälp'. Det är ÄNNU nyttigare, speciellt den gång man exvis tappat en häst som trassla in sig, eller fallit av och de trampat på tygeln.
Tack då förstår jag. Detta har inte med tråden att göra men är man så kunnig med hur man tar av ett täcke så förstår jag inte hur man kan vara så okunnig med ett grimskaft. Jag får liksom inte ihop det.
Jag får inte ihop ditt resonemang heller, vadå för W-utbildning????
Betyder den utbildningen att hästarna slutar uppvisa sitt naturliga beteende och blir förstelnande bara för att ngt ligger på backen som i andra änden är kopplat till hästen? Va bra så om då täcket hänger över halsen ner i backen eller sadeln snurrat runt och stigbyglarna hänger ner i backen så är det en signal i utbildningen att hästen ska stå stilla.
Mycket har jag sett och hört men aldrig att man ska äventyra hästens säkerhet och naturliga beteende i tron om att man kan omvandla den till en maskin med stoppknapp.
Ground-tie är ett välkänd och vdertaget begrepp, och det är lika användbart som det är vanligt. Numera lär jag mina hästar 'stilla' istället, men ponnyerna var tränade att stå ground tied. Och jag kan utan problem låta grimskaftet ligga på marken även nu.
Skulle någon av mina tidigare eller nuvarande (minus åringen) trampa på grimskaftet, så kliver de endera helt sonika av, eller så står de still och 'inväntar hjälp'. Det är ÄNNU nyttigare, speciellt den gång man exvis tappat en häst som trassla in sig, eller fallit av och de trampat på tygeln.