Hur tar man av ett täcke???

Sv: Hur tar man av ett täcke???

Tack då förstår jag. Detta har inte med tråden att göra men är man så kunnig med hur man tar av ett täcke så förstår jag inte hur man kan vara så okunnig med ett grimskaft. Jag får liksom inte ihop det.

Jag får inte ihop ditt resonemang heller, vadå för W-utbildning????
Betyder den utbildningen att hästarna slutar uppvisa sitt naturliga beteende och blir förstelnande bara för att ngt ligger på backen som i andra änden är kopplat till hästen? Va bra så om då täcket hänger över halsen ner i backen eller sadeln snurrat runt och stigbyglarna hänger ner i backen så är det en signal i utbildningen att hästen ska stå stilla.

Mycket har jag sett och hört men aldrig att man ska äventyra hästens säkerhet och naturliga beteende i tron om att man kan omvandla den till en maskin med stoppknapp.

Ground-tie är ett välkänd och vdertaget begrepp, och det är lika användbart som det är vanligt. Numera lär jag mina hästar 'stilla' istället, men ponnyerna var tränade att stå ground tied. Och jag kan utan problem låta grimskaftet ligga på marken även nu.

Skulle någon av mina tidigare eller nuvarande (minus åringen) trampa på grimskaftet, så kliver de endera helt sonika av, eller så står de still och 'inväntar hjälp'. Det är ÄNNU nyttigare, speciellt den gång man exvis tappat en häst som trassla in sig, eller fallit av och de trampat på tygeln.

W-utbildning eller NH. Eller bara hantering. Spelaringen roll. När jag säger åt min häst att stå still o släpper grimskaftet så står hon kvar.. Det räknar jag med.

Det är här skillnaden mellan männskans tankeförmåga och hästens naturliga beteende ligger. Hästar reagerar inpulsivt med flyckt, människan har inte hjärnkapacitet att förutsätta oförutedda händelser.

Vi kan ta den berömda sunamin som ett ex. där Elefanterna och övriga djur sprängde alla uppbindningar och staket för att springa upp i bergen medans människan fortfarande låg kvar och solade på stranden. 99% är inte ett hudraprocentligt säkerhets aggerande.
varför tror du antal olyckor med hästar har ökat så lavinartat under dom sista åren??? Jo därför att många av dagens hästmänniskor räknar med att djur inte ska bete sig naturligt.

Hehe, det vet jag..:idea:

men tänkte att det kanske var nån finurlig människa här inne som kanske hade en bra beskrivning/bild på hur man gör.

Ska ha hästpassingen i vinter o dom kan inget sådant.........
Visst jag ska lära o visa dom men en liten hjälpreda kanske dom kunde ha.

Här verkar finnas det mesta så detta med aksnke finns tänkte jag ;)

varför inte VISA istället??

..och som vanligt tror jag att de allra flesta hästmänniskor använder sunt förnuft och även om hästen KAN detta så är det ju inte så att man litar på att det fungerar till 100% - inte jag i alla fall.

Det som dock är säkert, räknar man med att hästen INTE kommer stå kvar så kan du ge dej på att den går iväg också...

Mycket hänger på attityden hos den som hanterar hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 448
Senast: Lingon
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka