Vi hade inga "principer" sådär eftersom namn var helt givet. Skulle det blivit en pojke hade han blivit döpt efter min pappa, när det nu blev en flicka blev hon döpt efter min farmor. Hade väl kunnat ta pappas namn också till en tjej, men det hade känts så jäkla amerikanskt 80-tal att det blivit tramsigt (Morgan) och närmast känts plojigt.
Hade jag haft principer som vi skulle följt så hade nog det namn vi valde passat bra in på dessa. Jag gillar korta, lätta namn som känns svenska och lite traditionella. Hade det inte varit givet att det skulle bli farmors namn hade vi valt mellan Selma, Astrid eller Rosa pga. starka historiska förebilder. Om namnet också funkar på flera språk (franska, spanska, ungerska och engelska i vart fall) hade det varit ett plus eftersom vi reser en del och har bostad i Spanien osv.
En princip som faktiskt var viktig var att jag absolut inte ville ha en massa mellannamn som maken har, ett fick det bli pga. kompromiss och familjetradition (min familjs traditionella mellannamn för tjejer som både jag, min mamma, min mormor osv har och som dessutom svärmor har som ett av sina alla mellannamn). Jag tycker bara ett mellannamn är jobbigt och ser tramsigt ut - och dessutom så jävla besvärligt när man ska hålla på att fylla i "namn som det står i pass" osv och blir galen på makens alla namn som bara tar upp plats och blir konstigt avstavade på biljetter, får knappt plats på sådana där handskrivna visumlappar man ska fylla i och leder till jobbigheter i immigrations osv.
Nu heter dottern EEF i initialer vilket är lite kul för mig som jobbar mycket med EU-rätt.
haha jag har inte ens tänkt på den biten med mellannamn. Sonen fick två mellannamn, ett från vardera familj. Dottern skulle också få två. Men sambon tryckte in ett tredje, hans förstaval till förnamn som jag vägrade. Så nu är första bokstäverna nästan ett namn i sig L E A C.
Vi får höra att vi har amerikanska namn. Stämmer främst på sonen som är döpt efter person i TVserie. Jag ville ha ett namn som funkar internationellt, min sambo ett som inte är alltför vanligt. Från personliga erfarenheter från oss båda.
Dottern fick ett namn som varit en favorit för mig länge och också uppfyller de kraven.
Blir de offentliga personer funkar namnen bra också