Hur ser det ut med Anna nu för tiden, nån som vet? Döps barn till det? Jag tycker att det är ett hemskt fint namn men bör väl klassas som ett utav Sveriges allra vanligaste.
Anna ÄR det vanligaste namnet på kvinnor, hälsar Anna...
(källa: SCB namnstatistik)
man kan leta i namnstatistik hos SCB för att se hur många som har fått namnet varje år.
Orkade inte kolla, men min känsla är att det är sällan man möter mindre barn som heter Anna numera.
Jag vill inte berätta vad våra barn heter, de får behålla sin anonymitet då de är stora nog för att ha synpunkter på det.
men...
Vi plöjde "stora namnboken" inför varje barn och skrev upp alla namn (för båda könen) vi kunde tänka oss. Gick igenom listan gemensamt och strök de alternativ som var otänkbara för ena parten.
Vår plan var typ "gärna topp 100 men inte topp 10" på statistiklistan.
Alla våra barn har tvåstavigt tilltalsnamn på 5 bokstäver. Det var inte planerat, utan det bara blev så. Ingen av dem har nåt namn som inbjuder till smeknamn/öknamn.
Alla har fått ett förnamn från makens sida, ett från min sida och ett utan anknytning. Två av dem har fått ett arvenamn (efter makens farmor respektive min morfar - ingen av dem levde när barnen föddes) som tilltalsnamn, två inte.
Sen kommer språkpolisen
och påminner om att mellannamn INTE är samma som "de förnamn som inte är tilltalsnamn".
"
Vad är ett mellannamn?
Enligt 1982 års namnlag (1982:670) kunde en person i vissa situationer förvärva ett mellannamn för att visa samhörighet med en förälder eller en make. Ett mellannamn kan inte föras vidare till ett barn eller till en make. Mellannamnet bärs efter förnamnen och närmast före efternamnet utan bindestreck, d.v.s. mellan de övriga namnen." Källa:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.11/330287.html