Hur tänker ni ...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare babsan
  • Startdatum Startdatum
B

babsan

... som köpt travhäst? Köper ni en unghäst eller starthäst? :confused: Berätta gärna om för- respektive nackdelar.
Jag har förstått att de flesta hästägare vill köpa en inkörd 2-åring (om de ska ha en unghäst), men alla ni som letar en starthäst; vad vill ni köpa? De blivande "stjärnorna" är väl knappast till salu? Eller? Jag skulle ju i första hand sälja de hästar som går sämst!! :angel: Och vem vill köpa dem? Eller tänker jag helt galet? :confused: :confused:

Sv: Hur tänker ni ...

allt är ju tills alu för rätt pris brukar det ju heta.

jag köpte min märr som knappt inkörd galen 3 åring.

Min pålle fick jag gratis för ett år sen. Han var då 6 år och med mycket problem. Tog emot honom för att jag tycker så mycket om hästen och tror på att han kan springa in lite. Stammen är bra och likaså talangen, det var ganska stora förhoppningar på honom som unghäst men han pressades alldeles för hårt och de förstörde psyket på honom. han har ändå gått flera 17-tider, vilket är bra för hans klass, sprungit in endast 15 000:-.
ska man göra ett kap så ska man väl antingen köpa åring eller kapabel problemhäst. Men det är ganska gott om bra starthästar till salu, så har man plånboken är det nog inget problem.

Vi är inte på jakt för tillfället men vi har haft våra funderingar och det som det lutar åt här näst att vi är ca fyra stycken som går ihop och köper en ett eller tvååring, testar den och känns den inte jättebra så ska vi sälja och sen leta på en ny. Det behöver inte vara en jättedyr men den ska ha någorlunda bra förutsättningar. Andledningen varför vi tänker så här just nu är att min man och hans kompis har nu snart gått igenom alla andra sätt... Första hästen köpte de ganska billigt, de var tre kompisar och med honom hade de riktigt roligt dvs, han gick riktigt bra när han startade. Tyvärr var han även en trashank så han gick två tre bra lopp, stod skadad 3 mån osv Sen köpte de en äldre startad häst som de skulle få liv i, det gick riktigt bra men så hade de inte kylan att sälja i tid och när han sedan såldes gick han bra ett par lopp och sen inget mer... Han behövde alltså nya ställen hela tiden... ;) Sen har de haft en galning, efter att börjat med att "reprarera" så försökte börja köra igen och han kunde lika gärna springa fort som vinden som lägga sig i ett dike... Sen försökte de köpa en ett åring, det har väl gått så där med alla möjliga konstiga saker, han står gaffelbandskadad för tillfället så vi får väl se hur det går... Och så har de fött upp två stycken från föl, den ena blev ingenting den andra är tre i dag och har precis kommit ingång sen sin konvalecent och ser faktiskt riktigt bra ut! Men nu har de konstaterat att nästa häst ska bli bra!!
Kanske inte riktigt vad du vill veta...

Hej
Jag föredrar att köpa en unghäst åring eller ett åring.
Då får jag forma hästen själv och vet vad den har varit med om.
Har även provat på att ta emot äldre hästar med eller utan uttalade problem men det har sällan visat sig vara värt besväret antingen har psyket varit klent eller så har förslitningarna redan börjat visa sig.
Varför ska man göra sig av meden fulltkapabel häst de flesta väljer ju att tävla själva om de har möjlighet.Visst finns det äldre hästar som funkar och tänder till eller börjar att fungera igen ,men för mig så är det mycket roligare med unghästar då får jag se de stora framstegen. :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka