Hur tänker ni på relationen mellan frihet och jämlikhet?

Albatross

Trådstartare
Två termer som jag har grubblat på länge är ”jämlikhet” och ”frihet”. Dessa två ord nämns oerhört ofta tillsammans, men jag har börjat fundera på om de verkligen kan sägas gå hand i hand. Kan både jämlikhet och frihet uppnås i ett samhälle? Eller inkräktar de på varandra? Med vilka argument kan man säga att frihet skapar möjlighet för jämlikhet? Är det tänkbart att frihet i själva verket leder till ojämlikhet? Eller finns det kanske om omslagspunkt, dvs. att frihet upp till en viss utsträckning leder till jämlikhet men att en för stor dos frihet eller till och med en absolut frihet, leder till ojämlikhet. Och i så fall, vad leder till vad – är jämlikhet en förutsättning för frihet eller är förhållandet det omvända?

Jag är nyfiken på hur ni resonerar.

Sv: Hur tänker ni på relationen mellan frihet och jämlikhet?

Två termer som jag har grubblat på länge är ”jämlikhet” och ”frihet”. Dessa två ord nämns oerhört ofta tillsammans, men jag har börjat fundera på om de verkligen kan sägas gå hand i hand. Kan både jämlikhet och frihet uppnås i ett samhälle? Eller inkräktar de på varandra? Med vilka argument kan man säga att frihet skapar möjlighet för jämlikhet? Är det tänkbart att frihet i själva verket leder till ojämlikhet? Eller finns det kanske om omslagspunkt, dvs. att frihet upp till en viss utsträckning leder till jämlikhet men att en för stor dos frihet eller till och med en absolut frihet, leder till ojämlikhet. Och i så fall, vad leder till vad – är jämlikhet en förutsättning för frihet eller är förhållandet det omvända?

Jag är nyfiken på hur ni resonerar.

Beror på vad som läggs in i dessa begrepp men jag anser att frihet i ett förhållande leder till ett jämlikare förhållande. Om t.ex. både kvinnan och mannen har rätt till sina egna intressen och vänner några dagar i veckan. Sedan finns det både män och kvinnor som anser att föräldraledigheten som är vikta åt "pappan" är fel och att föräldrarna borde få välja detta själva, jag anser att vi skapar ett jämlikare samhälle som förhoppningsvis leder till att kvinnor inte automatiskt blir förbigångna i rekryteringsprocessen, när de är i barnafödande ålder. Samt att män inte automatiskt blir av med vårdnaden av barnen när män och kvinnor skiljer sig.

I ett samhällesperspektiv tänker jag mig att jämställdhet är att ge alla medborgare, så långt det är möjligt, förutsättningar att få samma grund. Dvs att alla barn får tillgång till mat och husrum, sjukvård och skola. När dessa kriterier är mötta så tycker jag att det ger alla individer friheten att utvecklas till sin egen fulla potential, och möjlighet att förverkliga sina drömmar.

Visst kräver ett sådant samhälle ett högre skattetryck, men det tycker jag det är värt.

Jag köper Centerns definition:
varje människas rätt och värde kan bara begränsas av en annan människas rätt och värde.

Friheten är med andra ord inte obegränsad. Den är fri tills den inkräktar på någon annans frihet. Där går gränsen

varje människas rätt och värde kan bara begränsas av en annan människas rätt och värde.

Friheten är med andra ord inte obegränsad. Den är fri tills den inkräktar på någon annans frihet. Där går gränsen

Hade de gröna marknadskhmererna nåt om jämlikhet?

Hur som så innebär definitionen att Fredrik F inte går före i kön på Stureplan, utan snällt ställer sig längst bak och väntar på sin tur.

Frihet ser jag som rätten att bestämma över sig själv. Jag har rätt att bestämma över min kropp och mitt liv. Jag har ex rätt att söka en högre utbildning, skilja mig osv vilket ger mig en frihet att påverka min livssituation. Friheten behöver inte vara enkel eller obegränsad men den måste var fullt möjligt att förändra sin livssituation.

Jämlikhet ser jag som att det inte ska spela någon roll var man är född eller bosatt, vilka föräldrar man har alla människor är lika mycket värda. (ingen går före i kön) Däremot så är inte kvaliten densamma vilket jag anser att vi bör eftersträva men inte alltid är fullt möjligt att uppnå. Likaså ska alla ha samma rättigheter ex domstolar. Det ska inte vara olika lagar för olika människor (medborgare).

Jämställdhet att både män och kvinnor har samma rättigheter att ex ta ut skilsmässa, uppsöka sjukvård bestämma vem man vill gifta sig med. Enda gången det får skilja är att barnets rätt går före föräldrarnas. Kvinnor och män ska ha samma värde. Kvinnor och män har rätt till lika lön för lika arbete även om det i praktiken är svårare att lösa än en lag som säger att kvinnor och män har lika rätt att ta ut skilsmässa. Det går inte alltid att få det helt lika i alla lägen.

Visst går de in i varandra. Jag har ex friheten att söka en högre utbildning, rätten att göra det oavsett vad mina föräldrar arbetat med och vilket kön jag har. Att det inte alltid är praktiskt genomförbart och förutsättningarna inte är helt lika i alla lägen är en annan sak.

Frihet och rätt begränsar, och ska begränsa människors frihet.
Du har naturligtvis en frihet att göra vad du vill utifrån dina egna resurser, så länge du inte inkräktar på ngn annans rättigheter.
Ditt värde som människa ska vara lika.
Ditt värde som samhällsmedborgare är olika beroende på vad du är och vad du uppnått.
En person med possition antingen i politik eller näringsliv har betydligt högre tyngd i samhällets ögon än en uteliggare.
Detta lär vi aldrig kunna komma ifrån, och frågan är om det ens skulle vara önskvärt.

En individ ska få samma resurser som alla andra vad det gäller grundutbildning.
Lika villkor går inte att uppnå eftersom vi alla har olika biologiska förutsättningar.
Samhället bör, i egenintresse stödja dem med specialbegåvningar. Vi har idag hockey, fotbolls imriktade linjer där grundkunskaper i dessa idrotter krävs för att antas. Samma sak skulle det naturligtvis vara i de teoretiska ämnena. Vi skulle ha elitskolor, inte enbart för idrott utan även för matte, fysik o andra teorietiska ämnen.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka