Hur tänker ni på buke gällande avel?

_Amazing_

Trådstartare
Har lite funderingar omkring avel överhuvudtaget , men främst halvblodsavlen!

Hur går ni till väga när ni gör valet av hingst?
Vilka faktorer väger ni in som viktiga/viktigast för att få en så bra avkomma som möjligt?
Vad är ert mål med just aveln?Vad gör ni med avkomman?
Hobbyavel eller verksamhet?
Har ni lika stora krav på stoval som hinstvalet?
Hur berörs ni ekonomiskt?

Bara lite funderingar , kul och höra andras åsikter gällande detta!:)

Sv: Hur tänker ni på buke gällande avel?

Väljer ett sto med "rätt"stam,korrekta ben,bra exteriör och en mycket bra hjärna,ska ha meriter.
Väljer sen en hingst med motsvarande och hoppas på det bästa,hobbyavlar för eget bruk men det ska ju vara säljbart om det blir fel.

Jag är otroligt kräsen och tar reda på allt som går att få reda på om hingsten, prestationer, möderne, exteriör, temperament osv.

Vilka faktorer väger ni in som viktiga/viktigast för att få en så bra avkomma som möjligt?

Stoet, hingsten och hur jag som uppfödare tar hand om fölet. Eller hur menar du?

Vad är ert mål med just aveln? Vad gör ni med avkomman?

Stt inte producera dussinhästar utan elithästar inom hoppning med väldigt attraktiv stam. Hingstar ska vara tillräckligt bra för att vara hingstämne och stona ska vara attraktiva i aveln. Sen blir inte alla avkommor riktigt så bra, men det måste vara målet! De få avkommor jag fått hittills blir kvar hos mig men tanken är att framtida föl ska säljas. Jag vill dock inte känna mig tvingad att sälja som föl utan vill ha möjlighet att behålla iaf tom 3-årstest el längre.

Verksamhet eftersom jag samtidigt är hingsthållare på spermaimporter, så aveln totalt sett måste gå runt.

Har ni lika stora krav på stoval som hingstvalet?

Självklart, med mediokra el dåliga ston tar det alldeles för många generationer innan man får fram toppindivider. Man sparar mycket tid och pengar på att börja med ett riktigt bra sto. (Om man har som mål att få fram riktigt bra hästar!)

Mycket, allt som har med hästar att göra kostar. Mycket! Men det är självvalt och jag kan inte tänka mig att lägga varken tid el pengar på ngt annat.

Jag fastnar för hingstar jag vill använda, jag har tack o lov rätt olika ston så de flesta hingstar jag gillar passar oftast nåt sto :D
Sorterar bort hingstar på stonas svagheter/styrkor, resultat, avkommor och stam.

Att stoet och hingsten kompletterar varandra och inte har samma svagheter.
Jag försöker använda dressyrhingstar med hyfsad hoppteknik eller hoppehästar med goda grundgångarter.

Få fram trevliga avkommor som är bättre än sina mödrar, stona som framtida avelsämnen, samtliga ska vara attraktiva att sälja. Tanken är att de avkommor som behålls ska visas som 3 åringar och därefter betäckas innan tävlingskarriär eller försäljning.

Hobbyavel

Jag har större krav på hingstarna :o jag väljer ston som har egenskaper jag söker, tyvärr har jag inte råd att köpa kanonstona som man gärna skulle ha i stallet, men jag är högst nöjd med mina nuvarande ston då de har de egenskaper jag sökt.

Jag lägger allt på nöjes kontot, hittills har jag gått fet-back men jag hoppas på att jag någon gång ska gå lite + på en avkomma som ett kvitto på att den är så bra jag hoppas på att den ska bli.

Intressanta tankar , tycker verkligen dina tankegångar låter rimliga och bra.

Eftersom du vill få fram elithästar om jag förtått saken rätt och inte säljer än så länge förmodar jag att du tävlar en del själv ??
Bara en tanke..

arab och fullblodshingstar, något du använder dig av i halvblodsavlen ??(godkända i halvblodsavlen)

Har tävlat en del men är inte främmande för att sätta upp bättre ryttare om hästarna blir så bra att de behöver en bättre pilot. Blir de så bra som jag hoppas så blir det nog så!

Jag tror jag i dagsläget skulle ha svårt för att använda mig av rent xx el ox, jag är som många andra feg och vill ha det i andra- eller tredjeled. Alla stona (utom möjligtvis ett) är ädla och/eller ligger relativt högt i blod. För min del är det viktigare med lätthet, ridbarhet och vettig typ på stona än att de har mycket fullblod.

Jag fastnar för hingstar jag vill använda, jag har tack o lov rätt olika ston så de flesta hingstar jag gillar passar oftast nåt sto :D
Sorterar bort hingstar på stonas svagheter/styrkor, resultat, avkommor och stam.

Att stoet och hingsten kompletterar varandra och inte har samma svagheter.
Jag försöker använda dressyrhingstar med hyfsad hoppteknik eller hoppehästar med goda grundgångarter.

Få fram trevliga avkommor som är bättre än sina mödrar, stona som framtida avelsämnen, samtliga ska vara attraktiva att sälja. Tanken är att de avkommor som behålls ska visas som 3 åringar och därefter betäckas innan tävlingskarriär eller försäljning.

Hobbyavel

Jag har större krav på hingstarna :o jag väljer ston som har egenskaper jag söker, tyvärr har jag inte råd att köpa kanonstona som man gärna skulle ha i stallet, men jag är högst nöjd med mina nuvarande ston då de har de egenskaper jag sökt.

Jag lägger allt på nöjes kontot, hittills har jag gått fet-back men jag hoppas på att jag någon gång ska gå lite + på en avkomma som ett kvitto på att den är så bra jag hoppas på att den ska bli.

Hur många ston har du i din verksamhet?

Viktiga frågor, jag letar fortfarande efter min röda tråd. Tror jag ska hitta den snart.

Vi får räkna från betäckningen 2007, eftersom det är först då jag bestämt satt mig in för att lära mig så mycket som möjligt.
Så här långt har jag valt en hingst som har samma styrkor som mitt sto men inte samma svagheter. Det är viktigt att JAG gillar typen av hingst och hur den rör sig och verkar vara i temperamentet. Det är inte alltid det överrensstämmer med dommarnas bedömning. Jag har olika glasögon på mig när jag diskuterar hingstar til olika ston. Lättast är det att diskutera om ston jag har träffat.
Att avla på individer som är sunda både fysiskt och mentalt. Tror nog jag fick med nästan allt om man läst ovanstående.

Målet är att få fram en sund och trevlig avkomma som är rolig att rida. Drömmen är att få fram en mästerskapshäst i dressyr, men jag vill att den ska kunna starta lätta klasser hoppning med äran i behåll.

Hobby

Jag tycker att jag har stora krav på stoet, men jag har högre på hingsten.

Varenda krona läggs på hästarna, till sambons sorg. :angel:
Ännu har jag inte provat att sälja någon avkomma i modern tid så det kanjag inte svara på.

/U

Ok.
Ja man måste ha mycket kött på benen om man ska börja avla, speciellt om man ska upp i elittnivå, känner jag.
Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt, och att man kan använda avkomman till det som är tänkt i framtiden.

Lägger till viss del mer vikt på hingsten men även stoet ska uppfylla de kreterier jag önskar, annars kan det va!, eller får man välja en mer lämpad hingst, som sagt.

Hade en liten fundering angående avkomman utseende plus mentaliteten, vem sätter in sin prägel där i flesta fall?Eller inget man kan fastställa?

Tack för intressanta svar från er alla:bow:

Jag väljer en hingst som passar till stoet och försöker få en komb. som passar mig och som kan se sig i den internationella marknaden. Samt att försöka föra den svenska avlen vidare fast med komb. med den utländska för att kunna uppnå en modern tävlingshäst som lämpar sig på tävlingsbanorna (temp, gångarter osv)

Att få en hållbart häst med bra
Tempramentet och har utvecklingsbara, schwungfulla gångarter.

Vad är ert mål med just aveln?
Att avla fram en bra tävlingshäst som kan hålla för de högre klasserna.

Vad gör ni med avkomman?
Antingen behåller jag dem eller säljer vidare

Verksamhet

Absolut! Det är inte enbart hingsten som gör jobbet! Men topp-stona går inte till avel i första taget utan tävlas framför allt. Men jag tycker att det är viktigt att stoet har visat sin prestation innan man sätter dem i avelsboxen.

Bra faktiskt! Men avlen är enbart den lilla delen i verksamheten.

Hade en liten fundering angående avkomman utseende plus mentaliteten, vem sätter in sin prägel där i flesta fall?Eller inget man kan fastställa?

Jag inbillar mig att stoet spelar otroligt stor roll eftersom hon präglar avkomman förrutom det genetiska arvet. MEN det betyder inte att jag inte tycker att hingstens temperament spelar stor roll. Det finns ju vissa hingstar som generöst delar med sig av sitt temperament, på alla håll, sedan finns det vissa som jag upplever att de inte slår igenom så starkt. Men så är det ju med alla egenskaper, vissa har exempelvis själv en bra typ men typar inte sina avkommor.

/U

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 058
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka