Sv: Hur tänker ni om ston i avel?
Det där har jag funderat mycket över
I halvblodsaveln är det ju hingst x hit och hingst y dit, men märrarna då?
Stolinjerna är ju
precis lika viktiga som hingstarnas, ibland viktigare
Ett väldigt talande exempel från vardagslivet är boxskyltar: hos halvbloden står det far och morfar, medans fullbloden har far och mor.
Varför är stona så lite diskuterade?
Exakt den funderingen har jag också haft.
För om man tittar här bara, på Nyfödda, betäckningar eller avelsråd så är det enbart pappa, morfar och vidare 8 led bakåt.
Om mamman kan man berätta färg och hur hon ser ut exteriört på ett ungefär.
MYcket mycket sällan kommer en fråga typ:
Har ett sto på 170 som tävlat "hit och dit" och ser ut "så och så".
Exteriöra fel "så och så" med "sån" temperament.
Hennes syskon har "gjort så och så" och syster nr 3 har lämnat den här och den här som gått så och så på tävlingsbanan.
Mamman har i sin tur inte gjort nåt då hon skadade sig som tvååring i en olycka med traktor. Men mormor har lämnad denna rad ungar som presterat det och det.
Finns inte på kartan alls, denna frågeställning?
Utan alla vet väl vem Pappa och Morfar är så varför fokusera på dom?
Dom är väl nog meriterade ändå..
För hur det än är så måste man väl komma ihåg att 60 procent drygt kommer från mamman sägs det.
På travsidan är moderstammen mycket viktig.
Viking Kronos hör till absoluta eliten bland avelshingstar. Han är förutom svindyr och mycket svår att få dräktigt på, även pappa till en lång radda miljonärer.
Han är eftertraktad både här i Sverige och utomlands men tyvärr enbart tillgänglig nu "för innersta kretsen" då spermakvaliteten inte är så bra.
Man skulle då kunna tycka att en helt korrekt fölmärr borde ju vara intressant om hon har just Vikingen som pappa.
Viking Kronos märrar sälj ut ytterst sällan som sagt.
Men jag kan berätta att även dom märrarna ratas totalt utan bud alls även om dom har en känd morfar som i sin tur har sprungit in massor med miljoner, flera världsrekord på banan och bra avkommor i sin tur.
Därför att OM moderstammen på denna märr i övrigt inte är bra, såsom ostartade syskon, mamma och mormor i samma stil så är inte denna Viking Kronos märr intressant alls.
Köparna kan tänka sig kanske "deala" på en något "sämre" hingst om moderstammen är ok. Men inte tvärtom. Nej.
Såg på Fejan någon som hade en mycket bra citat:
"Kan du inte tänka dig att få en likdan häst som stoet ska du heller inte avla på henne"
Nu är det ju skillnad på trav/galopp jämfört med ridhästar.
Men då kommer en annan fundering.
Om man nu INTE tänker sig att ta fram en hopphäst som tar två meters hinder eller dressyrhäst á la Amiral..därför att man har ett skapligt sto med trevlig temperament som alla kan hantera eller rida, några exteriörfel men hållbar för den breda basen och 100 procent pålitlig och snäll..VARFÖR då sikta på värstinghingstar inom ridsidan? Med dyra seminkostnader från Tyskland osv..osv..
Varför inte sikta på en likadan hingst som passar stoet bättre? Som man kan få fram likartad unge som glädjer fler?
Är det mode i hingstarna?
Detta går inte alls ihop i mitt huvud..

Fundering från en inom travaveln.....
AM