Men de ber ju inte om allt, de ber om en grej... Det är nog detta jag försöker uttrycka att jag tycker är svårt, att det egentligen handlar om värderingar, snarare än praktiska omständigheter som gör att jag inte tycker att barnen ska få saker hur som helst. Jag kan ju som vuxen också se att saker sällan gör dem särskilt lyckliga annat än precis i stunden. Det har tom hänt att barnen har fått varsin sak som de har glömt bort när vi kommit hem från utflykten.
Men jag hittar inget bra sätt att uttrycka de här värderingarna som blir begripliga för barn.
Tja, jag menar samma sak som du men tänker väl annorlunda. Mitt barn ber såklart också bara om en grej och svaret är - vi skulle inte ha några leksaker idag och ev förklaring -man kan inte få allt.
Tror vi tänker lite olika inför hela projektet, min spontanreaktion är
-varför skulle barnet få den prylen nu när vi inte skulle köpa leksaker och barnet inte behöver leksaker och antagligen inte kommer att leka tio minuter med den ens och det faktiskt inte finns hur mycket plats som helst. Ska ha bara för ska ha.
inte
-varför skulle barnet inte få grejen när jag ändå har råd.
(Så tänker jag ju när jag står inför en topp på HM eller Filippa K också, behöver jag den här? Kommer jag att använda den? Jag kanske tänker lite mer inför 400 kr toppen än inför 50 kr toppen, men jag köper ju fortfarande inte någonting för 50 kr som jag inte behöver, om inte annat tar det plats och man får dåligt samvete om man slänger den.)
Så jag kommer nog aldrig till din fundering eftersom min grundförutsättning är -att inte köpa saker som man inte behöver (De tar onödig plats, är jobbiga att städa, det är onödigt att köpa krafs man inte vill ha bara för att köpa någonting. Jag stör mig redan lite på alla prylar han har som han inte leker med
)
Sedan är jag ju lite mer lättövertalad på reellt användbara saker som kan behövas som böcker och ritblock och färger, såpbubblor, men nu har vi ganska mycket sådant redan, än när det gäller ytterligare ett plastlok.
Å andra sidan är mitt barn fyra år och jag skulle bli lite irriterad om jag inte kunde gå in i en leksaksaffär för att handla present till en baby eller förbi godishyllan med honom utan att han bad att få allting och tjatade och i 60% av fallen tar vi oss igenom utan tjat (äpplen och gurkor och paprikor och sådant får han välja utan tjat i affären). Ibland förhandlar vi om någonting om det verkar viktigare, Ibland blir det mentalt uppskrivet till jul. Å tredje sidan är han också ganska dålig på att längta jättemycket efter en viss leksak, vet inte varför, vi kunde inte muta med saker när han var 3 tex om du slutar med napp så får du X. Självklart kommer det att ändras och jag kommer kanske också få svårt med svar.