Om det är en ryttare som tävlar på den höga nivån så förstår jag fullt ut att en tränare som har erfarenhet tävlingsmässigt på den nivån behövs. Jag tvekar inte på att din tränare inte skulle kunna bidra med någonting, alla tränare bidrar med något. Men ska man hålla sig uppe på den faktiskt höga nivån så krävs det att man har en tränare som har ett tävlingstänk och vet vad som krävs för att kvalificera sig och mäta sig med andra.Håller absolut med om att man behöver ha en tränare som själv har mer erfarenhet än man själv har för att man ska kunna utvecklas. Men jag tänker också att en tränare som är väldigt duktig och framför allt duktig på grundridning och på att se detaljer som gör skillnad kan tillföra något oavsett om den tränaren inte själv har tävlat på den nivå man är på själv. Att jobba med grunderna är ju liksom det som gör att man kan göra det svåra lätt sedan.
Med GP dressyr på hobbynivå menar jag här en ryttare som rider som hobby. Har en häst, ett vanligt jobb och gör ett par starter i GP dressyr varje år på godkända procent.
Tränaren som avses i inlägget jobbar proffesionellt med hästar, främst att utbilda unghästar upp i klasserna men säljer sedan för att få verksamheten att gå runt. Har olika samarbeten med uppfödare och har ridit flyinge, falsterbo osv.
Jämför man dessa två ryttare är det milsvidd skillnad i tex sits och inverkan och framförallt erfarenhet.
Jag reagerade på kommentaren då det i mitt huvud (alltid svårt att veta tonfallet i uttrycket i text) lät väldigt överlägset.
Jag tror faktiskt att min egen tränare, som endast tävlat msv klasser men som är en riktig detaljnörd både vad gäller ryttarens sits och inverkan och vad gäller hästens biomekanik och förutsättningar skulle kunna tillföra denna ryttare massor.
Nu ville jag med trådstarten inte diskutera en enskild ryttares uttalande utan blev mer nyfiken på hur andra ser på det när de väljer tränare.