Hur tänker en kattälskare?* långt*

Sv: Hur tänker en kattälskare?* långt*

Mina 6 katter har kattlucka å kommer å går som dom vill, vilket ja tycker är underbart om de börjar regna eller så medans ja e borta, jag bor i skogen men me mycke grannar som oxå har katter, men mina går typ inte av tomten :) dom skiter i mina rabatter ändast vilket e ok för mig då ja inte vill ha låda inne... Men självklart tycker jag att man bör respektera folk oavsätt om man bor i villa område eller skogen, när ja bodde i villaområde gick mina fritt ute ( å ja älskar mina katter som dom vore mina barn å ser dom INTE som slit å slängdjur) men ja satte en låda me sand utanför å den använde dom å gick inte i någons rabatt :) Å ja tror reglerna börjar skärpas upp ang katter iallafall här i stenungsund har de blivit böter om katten skiter i sandlådor, å de e böter för å ha dom ute utan uppsikt..

Tänker inte börja jämföra äpplen och päron.

Vi har haft denna diskussionen förut, jag är salig på min tro och ni på er.

Jag är en fd kattägare (kan inte ha katt längre pga sambons allergi..) som håller med dig.

Jag är en kattägare som tycker det är helt absurt att katter släpps ut helt utan uppsikt, speciellt i tätbebyggelse.
Tyvärr kommer nog inget förbättras för katterna om inte lagar skärps.

Fastighetsägare har enligt lagen rätt att skjuta lösgående katter, ja de t.o.m anmodas att göra det. Givetvis måste skytten ha licens till vapnet o jägarexamen.

Jag har min katter ränannde ute "vind för våg" ;) Dock bort jag så långt från lekparker och liknande man kan komma. Det är liksom de och rådjuren som bajsar hos mig. :crazy: Hade de inte fått vara ute om jag bott i ett tätbebyggt område då de faktiskt är till besvär för andra. Jag hade inte velat att mina katter sket i grannens rabatt!

Nja, man får bara skjuta en katt om den tros vara hemlös. Och även då måste man (om jag minns rätt) ha tillstånd av polis eller annat.

Tänker inte börja jämföra äpplen och päron.

Vi har haft denna diskussionen förut, jag är salig på min tro och ni på er.

Nä, du behöver inte diskutera. Men jämför inte äpplen och päron då? Det var ju du som gjorde det, inte jag. Att dra till med ologiska jämförelser gör knappast att du uppfattas som kunnig.

Nej man behöver inte ha tillstånd, det enda man behöver är en god skytt. Alla katter som inte går i koppel kan tros vara hemlösa.

...att mina marsvin som går ute i en hage i trädgården ständigt hotas av katter som försöker bryta sig in till dom!

:rofl: :rofl: :rofl:
Ursäkta, men det låter så roligt!
Jag tror inte det är så lätt att lära katter att upphöra med sin jaktinstinkt. Det blir nog till att bygga murar runt de stackars marsvinen.

Och jag för min del kan inte tänka mig ha utekatt i tätort eller innekatt öht.

Jag älskar mina katter lika mycket som jag älskar mina hundar och mina katter är ute/innekatter. Bor iofs mitt i skogen med få grannar så de stör/förstör inte för andra..

Samma här. Egoistiska kattälskare nekar sina katter att få gå ut!

Bor man i stad eller vid hårt trafickerad väg så förstår jag det, men mina katter som bor ute på landet tycker jag är en hemsk person om jag stänger in dom. Då vantrivs dom. Har bara en som är innekatt, pga han är blind på ena ögat och döv på andra örat, han får stå ute i koppel om det är fint väder.

Samma här. Egoistiska kattälskare nekar sina katter att få gå ut!

Måste det vara antingen vilt strövande eller inspärrad på heltid?

Mina katter har en balkong dom har fri tillgång till och den missen som trivs med det kommer ut i koppel när det är vackert väder ute.
När vi är på "semester" hemma hos mor och far får dom vara ute i en stor rastgård (tänk hundgård) hur mycket dom vill. Dom verkar inte vantrivas.
Har även tre utekatter och två av dom är hellre inne än ute...

Hoppas verkligen att du inte lever som du lär.

Nej, det gör jag inte även om jag förstår på mitt inlägg att man faktiskt kan tro det. Jag tycker inte ens att den lagen, som jag beskrev och fått info av både från inspektör o artikel i tidning är riktigt human, och den är ju gammal. Men i alla fall kan det ju vara så, som du såg i en länk från asfaltsflickan, som för övrigt verkar vara mer uppdaterad än mig, att detta är på gång eller har ändrats. Det kan ju även vara så som i en del andra djurskyddsärenden att det skiljer lite från olika kommuner?
Men ska ringa nästa vecka för svar och återkommer på denna tråd hur det gick.
Vi har genom åren fått rätt många "vildkatter" i mkt dåligt skick hem till oss. Vad gör man med katter som envist bor kvar, fast de inte matas, som är så uthungrade att de äter grismat och spannmål, fulla med ohyra o men infl både i ögon o lungorna? Ja, jag är inte den som kan stå emot, utan jag ger ju tillslut mat och försöker behandla ev åkommor. (veterinärt) I regel har katterna varit i sådant skick att det inte har hjälpt, de har inte blivit friska ens efter behandling. Då har veterinären rek. avlivning och har skött om det med spruta. Ibland får man inte tag på katterna, som i vintras, när det kom en med kallbrand i svansen. Det var riktigt äckligt, all päls och kött var borta, det stack bara ut en blodig skelettbit. Då tog vi till slut ut en skytt som sköt katten.Jag tycker inte att man ska skjuta katter utan att vara säker på varför.

OK, det låter bättre! *pustar ut lite*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka