Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

the_connemara

Trådstartare
Hästar som inte står still, hästar som går iväg utan tillåtelse, hästar som inte stannar, hästar som knör och till och med trampar på sina människor, hästar som inte går fram förbi saker, eller som flyger i luften och hamnar i sin människas knä om något råkar vara "hemskt". Jag föstår inte, hur står folk ut?! Hur kan man ha någon glädje av att hantera hästar som beter sig så? Även om det bara är när hästen "kommer bort" som samspelet totalt brister?

Och drar man det vidare till ridning återigen, hästar som blåvägrar gå fram, som vägrar gå förbi något, som inte stannar, inte håller sig på sin sida av vägen som ryttaren vill rida, som istadigt tjurar emot vilka hjälper det nu kan vara. Räcker det med glädjen man får ut när hästen fungerar för att finna glädje i samvaron från ryggen på en sådan häst eller? Eller hur står man annars ut?

Och framför allt, hur står dessa hästar ut?? Hästen vill ha en trygg stabil människa med tydliga regler, den vill veta vad den får och inte får göra, den vill veta var gränsen mellan ditt och mitt område går, den vill bli tillsagd när den försöker töja på gränserna, den vill ha konsekvens! Får den inte det blir den inte harmonisk, lugn och trygg och kommer bara hitta på mer "hyss" som folk kallar det. Som i själva verket bli ett utlopp för all negativ energi som skapas när hästen inte har ett tryggt och tydligt förhållande till sin männsika. Vet folk inte detta? Förstår de inte detta? Hur kan man inte förstå?

Jag blir bara så trött ibland =/

Sv: Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

Jag tror att det stavas "okunskap", ett stort hot mot våra hästar.

Jag slutar aldrig förvånas över allt man ser i hästvärlden.
Många blir jätteförvånade när deras häst beter sig på ett sätt som inte står i "Min Häst".
"Öhhh, varför vill den inte gå in i transporten?" När man istället skulle fråga sig "Varför skulle den överhuvudtagen gå in i en j*vla låda, som är mot att hästprinciper som finns?"

Ingen häst föds trafiksäker, även om en del tror det.

Det är inte din hovslagares jobb att lära din häst att lyfta på benen.

Hästar kan inte tänka logiskt, punkt slut. Därför så kan inte din häst göra bus "fasten han vet att han inte får." Din häst vet ingenting som du inte lärt den.

Ibland frågar jag mina elever vad deras hästar äter och får många gånger svar som: En tuss hö och två skopor havre. Det finns en hel del angivelser för mått, skopa är inte ett särskilt bra mått om man vill veta vad man stoppar i sin häst.

Så visst är hästar fantastiska som står ut.

Sv: Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

Jag tror det var Tobbe Larsson som uttryckte sig så här.

"Om din hund är olydig så går du på hundkurs med den, men om din häst är olydig så drar du ner på fodret"

Han menade att dagens hästägare har en tendens att skylla på överskottsenergi lite för mycket då det istället är ren lydnadsträning många hästar behöver.

/B

Jag kan bara tala för mig själv, och jag "tålde" detta bra länge eftersom jag bara ridit på ridskola, och där var det nästan jämt med fara för liv och lem man hanterade och red vissa hästar.
Det var tom lite coolt att vara den som brukade få rida "galningarna" bara för att man lyckades klamra sig kvar och var dum nog att inte vara rädd om livet :crazy:
Jag trodde hästar VAR sådär, att de med flit klev på en och att det enda sättet att slippa det var att "sätta sig i respekt" med pisken typ.
När jag blev lite äldre och lite mer rädd om kroppen :angel: började jag tycka det var ganska drygt, och då var ändå min häst ovanligt snäll jämfört med andras.

Idag har jag en annan syn på detta, och förstår verkligen inte hur folk törs och orkar hålla på med hästar som beter sig som vilddjur... Men de kanske är som jag, visste inte bättre..

Och hästarna, de stackars hästarna :( fatta vilket hjärta av guld de måste ha, som står ut med så mycket skit. För det gör de, jag skulle inte klandra dem om de hade ihjäl lite fler folk per år faktiskt... ;)
Ibland försöker jag prata med de här människorna, försöker få dem att se det från en annan vinkel, men oftast blir man hånad och får höra hur duktiga de är och hur många år de ridit, att de minsann vet bäst osv.. :(

Jag tror det var Tobbe Larsson som uttryckte sig så här.

"Om din hund är olydig så går du på hundkurs med den, men om din häst är olydig så drar du ner på fodret"

Han menade att dagens hästägare har en tendens att skylla på överskottsenergi lite för mycket då det istället är ren lydnadsträning många hästar behöver.

/B

Ja det är så sant:bow:

Jag håller inte alls med blandrastik ovan att de får för mycket havre snarare tvärtom, för lite havre och för lite konsekvent hantering. Man tar bort havren istället för att lära hästen hur man vill ha samvaron...

Man låter buffligt beteende fortsätta och säger sen "hästen är sån":eek: Det värsta är kanske folk som skriker och vrålar ena gången och inte säger något alls nästa gång hästen gör samma sak, för då orkar de inte bry sej, eller är själva på bättre humör och överser lättare:(

Då får du nog läsa en gång till.

Vad jag tycker är konstigt är att ägaren till hästen inte vet hur mycket havre hästen faktiskt får, utan den får "två skopor".
De har ingen aning om hästen får ett kilo kraftfoder eller tre. Utan många gånger är stallägarens val av plastskopa till havrebingen som får ange mänden.

Jo det såg jag att det var vad du avsåg men du skrev det i samband med ouppfostrade hästar (som är trådens ämne) och den kopplingen fattar jag som att du tänker uppförande i förhållande till kraftfoder, vilket är helt fel anser jag.
Hästar kan vara väluppfostrade trots stora mängder kraftfoder, jag ser ingen som helst anledning att koppla ihop det.

Det är möjligt att ägare är omedvetna om vad hästarna får, men stallägaren vet väl förhoppningsvis hur mycket skopan rymmer och jag tycker nog folk med hästar dom inte klarar brukar vara väldigt noga med att räkna deciliterna:angel::crazy: och inte vilja ge för mycket. Snarare att dom tycker stallägaren ger för mycket i så fall....

Senast ändrad av en moderator:

ops mitt inlägg var inte någon kritik mot det som Blandrastik hade skrivit. Hoppas du inte tog det så.

Jag blir bara lite trött när man hör hästägare gnälla över sina idioter till hästar m.m. Oftast är det bara ren uppfostran som behövs. Inte en minimal foderstat, för det kan inte göra dem uppfostrade.

/B

Nej, det handlade inte om uppförande i förhållande till kraftfoder. Utan om inkompetenta, eller om du vill, ouppfostrade mäniskor, vilket tråden också handlar om.

Då förstår jag.:bow:

Jag har en häst som är hyfsat uppfostrad. Vi har lite saker kvar att träna på - jag vill kunna ha henne helt lös på stallgången, jag vill ha hennes uppmärksamhet mer när hon leds, men i det stora hela är hon en lätthanterad häst.

Dock är hon rädd för kor. Hon stannar direkt när hon ser kor, blåser upp sig och blir orolig. I det fallet så pressar jag henne inte, utan talar lugnande med henne, smeker hennes hals lite och försöker intala henne att det inte är någon fara. Det lyckas alltid, och vi kommer förbi.

Det finns säkert dem som tycker att jag borde vara hårdare mot mitt sto när det gäller hennes koskräck, men jag tror mer på att vara ett stöd och hjälpa henne förbi än att tvinga henne förbi. Tids nog kommer hennes rädsla säkert lätta.

Jag har en häst som är hyfsat uppfostrad. Vi har lite saker kvar att träna på - jag vill kunna ha henne helt lös på stallgången, jag vill ha hennes uppmärksamhet mer när hon leds, men i det stora hela är hon en lätthanterad häst.

Dock är hon rädd för kor. Hon stannar direkt när hon ser kor, blåser upp sig och blir orolig. I det fallet så pressar jag henne inte, utan talar lugnande med henne, smeker hennes hals lite och försöker intala henne att det inte är någon fara. Det lyckas alltid, och vi kommer förbi.

Det finns säkert dem som tycker att jag borde vara hårdare mot mitt sto när det gäller hennes koskräck, men jag tror mer på att vara ett stöd och hjälpa henne förbi än att tvinga henne förbi. Tids nog kommer hennes rädsla säkert lätta.

Min häst har också enorm ko-skräck, och tack vare extrem otur varenda gång vi ska passera kossorna, så kan det lätt ta en halvtimme innan man kan passera. Men att en häst blir rädd ibland när man rider, betyder väl inte att den är respektlös?

Min häst har också enorm ko-skräck, och tack vare extrem otur varenda gång vi ska passera kossorna, så kan det lätt ta en halvtimme innan man kan passera. Men att en häst blir rädd ibland när man rider, betyder väl inte att den är respektlös?
Mnä...förvisso inte. Jag tänkt mest på följande text i trådskaparens första inlägg:
hästar som blåvägrar gå fram, som vägrar gå förbi något
- och drog parallellen till mitt eget sto.

Jag tycker inte heller att det är fel när hästen inte vågar gå förbi något. Vissa hästar är tittiga andra inget. Det gäller att göra det bästa av situationen och det viktiga är att hästen överhuvudtaget kommer förbi!

"Öhhh, varför vill den inte gå in i transporten?" När man istället skulle fråga sig "Varför skulle den överhuvudtagen gå in i en j*vla låda, som är mot att hästprinciper som finns?"

Så sant så sant. Med tanke på alla lastningsproblemstrådar jag har läst

Jag tycker inte heller att det är fel när hästen inte vågar gå förbi något. Vissa hästar är tittiga andra inget. Det gäller att göra det bästa av situationen och det viktiga är att hästen överhuvudtaget kommer förbi!

Hade hästen som ung blivit presenterad för kor på ett korrekt sätt så hade den inte haft någon koskräck att tala om. Återigen, okunskap som hästen senare i livet bär med sig - helt i onödan och som ni som senare ryttare får lägga många många mer timmar av arbete på för att få hanterbart. Och tänk de som återigen inte är tillräckligt kunniga, som bättrar på denna INLÄRDA fobi. Stackars djur! (obs, ingen kritik mot er alltså!)

Samma med istadighet. Ingen häst ÄR istadig, det är ett inlärt förhållningssätt till människans inkompetens. Tror iaf jag, vad tror ni?

Samma med istadighet. Ingen häst ÄR istadig, det är ett inlärt förhållningssätt till människans inkompetens. Tror iaf jag, vad tror ni?

Jag tror att det är ett sätt för vissa hästar att reagera när de är osäkra. Om vi menar samma sak? Det gör vi kanske inte. För mig betyder det att hästen växer fast, fryser till is, går in i sig själv och inte är kontaktbar. Min häst gjorde det några gånger de första månaderna jag hade henne. Hon var inte så gammal, lite drygt två år. Men det beteendet försvann när jag hade haft henne en tid och som jag tolkar det hon blev trygg med mig.

Hon var också rädd för kor. Men det gick ganska snabbt över. Vi går förbi hagar med kor varje dag. Hon är inte alls rädd för dem. Men helsvarta kor är hon helt fascinerad av. Hon vill gärna stanna och titta på dem. Om hon hade fått så hade hon gått fram och nosat på dem. Jag undrar om det beror på att hon aldrig ser en svart häst. Hon är en mkt mörk skimmel så hon kanske känner sig lite lik dem? Det är enda anledningen jag kan komma på varför just svarta kor är så spännande.

Jag menar istadighet som i att enbart koncentrera sig på ryttaren och gå emot dennes hjälper. Helt koppla bort omvärlden och "tjura ihop". Det tror jag är ett till 100 % inlärt beteende.

Att "frysa till is" tror jag precis som du är ett sätt att hantera osäkerhet. Det kan man lätt utveckla till istadighet genom att be dem gå framåt för tidigt och med för okänsliga hjälper. Något du tydligen inte gjorde eftersom beteendet då försvinner mer och mer :bow:

Min spink tycker kor är rätt kul. Men första gången han såg en beige kossa glodde han som fan och travade med stoooora stoooora steg och svansen i vädret bredvid cykeln. Han har sett fläckiga, bruna o svarta men den beiga som dessutom var ensam beige i flocken var tydligen speciell ;)

Jag menar istadighet som i att enbart koncentrera sig på ryttaren och gå emot dennes hjälper. Helt koppla bort omvärlden och "tjura ihop". Det tror jag är ett till 100 % inlärt beteende.

Det håller jag med dig om. Men jag undrar om jag har träffat någon sådan häst. Det var i så fall länge sedan. På något sätt så tycker jag nog att de flesta beteenden som hästen har när vi hanterar den borde vara inlärda. De blir nog så som vi "skapar" dem. Därför tycker jag att det är kul att ha dem från de är små. Då kan man påverka dem mkt själv.

Varför tror du jag bara hanterar unghästar om jag får välja :angel:

Jag träffade en sådan i förrgår, den slängde mig i backen för att jag bad den gå framåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat