Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

Sv: Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

Jo, jag har tänkt mycket på Rillas koskräck. Hon är inte rädd för kor som är en bra bit bort, utan det är kor som är hyfsat nära hon är rädd för. Kor som rör sig mot henne är ännu otäckare, och jag tycker mig ha märkt skillnad beroende på om korna står bakom ett rejält, synligt staket än om det bara är en tunn eltråd som inte syns så lätt.
Min spontana fundering är att hon kanske varit med om kor som sprungit mot henne, eller kanske tom blivit jagad av kor någon gång? För hon blir verkligen panikslagen (om än kontaktbar) om en koflock kommer springandes mot henne.

Nåja. Vi rider förbi kor flera gånger per vecka, så vi fortsätter träna. Det är inget stort problem, utan bara något man får vara lite uppmärksam på.

Tror att det handlar mer on en naturlig instinkt än om olydnad i detta fallet, Har också en häst med koskräck, men märkte snart att det gick bra med en eller två kor. Tror att när ett helt gäng störtar rakt mot staketet så är det hästens naturliga flyktinstinkt som tar över, "fly först, titta sedan! Alla andra fyrbenta varelser kutar ju, så då är det säkert en hel vargflock bakom kossorna!!!"

Det är bra att träna på enstaka kor osv och ta det gradvis.

Kanske ge henne tillåtelse att äta gräset utanför staketet, då väljer hon själv att stanna lite längre än annars, eller ställa havrehinken där. Då gör hon ett självständigt val att tåla lite mer än annars, och snart kommer hon på idén att man inte måste springa bara för att alla andra gör det.

Jättebra att du tränar ofta.

Tror jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat