Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

Sv: Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

kl

Frågan är vad definitionen "olydig" är..

En häst som nitar vid släpet kan snällt traska in om man byter ledare.

En häst som har bråttom går snällt brevid med annan ledare

En häst som krånglar på olika sätt i övrig kan vara som ett lamm med en annan människa.

Detta trots att absolut inget gjorts i "uppfostringssyfte"

Jag är övertygad att i dagens hästsverige är det allt för många som skaffar FEL häst...
En fölunge efter sin fina märr..
En unghäst, så att man är från början..
En alltför smart märr..
En valack som är i tävlingskondition och kräver mer motion än 100 högervarv i ett ridhus.

När det sedan blir snett i det dagliga livet så skyller man på att hästen är ohanterad/ouppfostrad/het osv osv..
Och man försöker lösa dessa problem med mindre mat, som någon här så bra skrev, eller hålla på med diverse övningar trots okunskap.

Hästar, och definitiv märrar, läser av person i fråga på den korta stund det tar att sätta på ett grimskaft på henne...

AM

Sv: Hur tål männsiskor respektlöst beteende/Hur tål hästar inkonsekventa människor?

:bow:

även till Forest Autumn och Theconnemara. :bow: Ni är prydnader för detta forum i fråga om insikt och pedagogisk förmåga att förmedla er kunskap. Jag blir glad! Hoppas folk läser det ni skriver noga, och kan ha nytta av det!

Jag kan bara tala för mig själv, och jag "tålde" detta bra länge eftersom jag bara ridit på ridskola, och där var det nästan jämt med fara för liv och lem man hanterade och red vissa hästar.
Det var tom lite coolt att vara den som brukade få rida "galningarna" bara för att man lyckades klamra sig kvar och var dum nog att inte vara rädd om livet :crazy:
Jag trodde hästar VAR sådär, att de med flit klev på en och att det enda sättet att slippa det var att "sätta sig i respekt" med pisken typ.
När jag blev lite äldre och lite mer rädd om kroppen :angel: började jag tycka det var ganska drygt, och då var ändå min häst ovanligt snäll jämfört med andras.

Idag har jag en annan syn på detta, och förstår verkligen inte hur folk törs och orkar hålla på med hästar som beter sig som vilddjur... Men de kanske är som jag, visste inte bättre..

Och hästarna, de stackars hästarna :( fatta vilket hjärta av guld de måste ha, som står ut med så mycket skit. För det gör de, jag skulle inte klandra dem om de hade ihjäl lite fler folk per år faktiskt... ;)
Ibland försöker jag prata med de här människorna, försöker få dem att se det från en annan vinkel, men oftast blir man hånad och får höra hur duktiga de är och hur många år de ridit, att de minsann vet bäst osv.. :(

Dom männskorna kanske jobbar me jobbiga hästar för att göra dom lugna, och för att få tillbaka deras förtroende för människor.,,
Ursäkta om jag har missuppfattat ditt inlägg :/

kl

Frågan är vad definitionen "olydig" är..

En häst som nitar vid släpet kan snällt traska in om man byter ledare.

En häst som har bråttom går snällt brevid med annan ledare

En häst som krånglar på olika sätt i övrig kan vara som ett lamm med en annan människa.

Detta trots att absolut inget gjorts i "uppfostringssyfte"

Jag är övertygad att i dagens hästsverige är det allt för många som skaffar FEL häst...
En fölunge efter sin fina märr..
En unghäst, så att man är från början..
En alltför smart märr..
En valack som är i tävlingskondition och kräver mer motion än 100 högervarv i ett ridhus.

När det sedan blir snett i det dagliga livet så skyller man på att hästen är ohanterad/ouppfostrad/het osv osv..
Och man försöker lösa dessa problem med mindre mat, som någon här så bra skrev, eller hålla på med diverse övningar trots okunskap.

Hästar, och definitiv märrar, läser av person i fråga på den korta stund det tar att sätta på ett grimskaft på henne...

AM

Detta stämmer ju bara så bra. inackorderingen går fint med mig trots att hon kan vara lite uppstressad, men kan vara väldigt jobbig med ägarna. Vi får hoppas att det ändrar sig för dom när de stått här ett tag.
Tror ni det eller kommer det vara så här? kommer givetvis försöka ge dom råd på hur dom ska hantera henne.

Senast ändrad:

Haha, du e la söt :p

Hade vi inte skrivit det så hade du gjort det, så det så :bow:

du är för rolig
jag håller helt med the connemara du skriver massor av kloka saker

Nej, det handlade inte om uppförande i förhållande till kraftfoder. Utan om inkompetenta, eller om du vill, ouppfostrade mäniskor, vilket tråden också handlar om.

Fasst visst kan det finnas ett samband mellan foder och hästens uppförande. (Det har varit långdragna diskussioner runt detta i en fodertråd så den behöver vi väcka till liv igen...)

Men min häst blir jättejobbig av havre i alla dess former. Han blir tittig, spänd, ser spöken, t o m istadig när det är som värst och vägrar gå förbi "farliga" saker som han normalt sett knappt bryr sig om.

Vi har en väldigt bra "relation" för övrigt. Men just havren ställer till det.

Men som någon annan sa så finns det situationer där hästar är rädda på riktigt. Min t ex är helt skräcklsagen för grisar och vildsvin. Det har han varit hela sitt liv och det respekterar jag.

Dom männskorna kanske jobbar me jobbiga hästar för att göra dom lugna, och för att få tillbaka deras förtroende för människor.,,
Ursäkta om jag har missuppfattat ditt inlägg :/

Ja, såklart finns det duktiga människor som tar på sig "problemhästar". Men det är ju något annat, jag tänker på dem som inte verkar se något fel i att det nästan är farligt att hantera hästen.

:bow::bow:

Ja, kan bara skriva under!

På sätt och vis tycker jag att många saknar respekt för hästar, i den meningen att förstå att det är en levande varelse som inte är inprogrammerad som en maskin och som faktiskt har en egen personlighet och förmåga att känna av de människor de har omkring sej och även dra slutsatser och agera utifrån sina människor.

Kanske finns det en marknad för en ny typ av ridskolor, där eleverna under kontrollerade former får prova på att ha egen häst, och samtidigt gå kurser i vård, hantering, osv.

Man ska inte behöva se hästägare som köper en häst (i värsta fall en unghäst) och efter en månad eller två vaknar upp och ser att hästen är inte alls den snälla rara lilla pållen som dom köpte:eek::cool:

Senast ändrad av en moderator:

Ångerveckan är då slut:angel:

Tur att det inte finns lynnesfelsutdömning som det fanns förr.

det skulle vara kö slakthuset o försäkringarna skulle bli ÄNNU dyrare:crazy:

Det är så lätt att skaffa häst- som barn, MEN att ge dem en bra uppfostran o därmed en fair chans till ett bra liv krävs det inga meriter.

fram för körkort för att ha både häst, hund o barn.:D

Hade hästen som ung blivit presenterad för kor på ett korrekt sätt så hade den inte haft någon koskräck att tala om. Återigen, okunskap som hästen senare i livet bär med sig - helt i onödan och som ni som senare ryttare får lägga många många mer timmar av arbete på för att få hanterbart.
Jo, jag har tänkt mycket på Rillas koskräck. Hon är inte rädd för kor som är en bra bit bort, utan det är kor som är hyfsat nära hon är rädd för. Kor som rör sig mot henne är ännu otäckare, och jag tycker mig ha märkt skillnad beroende på om korna står bakom ett rejält, synligt staket än om det bara är en tunn eltråd som inte syns så lätt.
Min spontana fundering är att hon kanske varit med om kor som sprungit mot henne, eller kanske tom blivit jagad av kor någon gång? För hon blir verkligen panikslagen (om än kontaktbar) om en koflock kommer springandes mot henne.

Nåja. Vi rider förbi kor flera gånger per vecka, så vi fortsätter träna. Det är inget stort problem, utan bara något man får vara lite uppmärksam på.

även till Forest Autumn och Theconnemara. :bow: Ni är prydnader för detta forum i fråga om insikt och pedagogisk förmåga att förmedla er kunskap. Jag blir glad! Hoppas folk läser det ni skriver noga, och kan ha nytta av det!

Jag kan heller inget annat än att hålla med! :bow:

För övrigt undrar jag om mycket av felhantering och okunskap (eller vad man nu vill kalla det) grundar sig i att man inom hästvärlden generellt pratar så mycket om att hästen ÄR sådan eller sådan. "Min häst har mycket egen vilja", "Den där hästen är stoig", "hästen samarbetar bra", "hästen har förtroende för mig" osv, i stället för att tala om det som att "hästen har lärt sig att sparka mot skänkeln - därför är det mycket viktigt att du..." "Den har lärt sig att den kommer undan genom att hugga", "den har lärt sig att uppföra sig så som vi vill.."

Men, det är klart - om man ser allt som inlärda problem måste vi ju ta tag i problemet. Man kan inte bara avfärda det med att hästen ÄR sådan. Ansvar återigen... och mera jobb...

Jo, jag har tänkt mycket på Rillas koskräck. Hon är inte rädd för kor som är en bra bit bort, utan det är kor som är hyfsat nära hon är rädd för. Kor som rör sig mot henne är ännu otäckare, och jag tycker mig ha märkt skillnad beroende på om korna står bakom ett rejält, synligt staket än om det bara är en tunn eltråd som inte syns så lätt.
Min spontana fundering är att hon kanske varit med om kor som sprungit mot henne, eller kanske tom blivit jagad av kor någon gång? För hon blir verkligen panikslagen (om än kontaktbar) om en koflock kommer springandes mot henne.

Nåja. Vi rider förbi kor flera gånger per vecka, så vi fortsätter träna. Det är inget stort problem, utan bara något man får vara lite uppmärksam på.

Det är inte alls omöjligt.

En gång fick vi hem en väldigt världsvan gammal tävlingsponny. Han var verklign en klippa i ALLA situationer visade det sig. Men vi fick inte in honom i stallet. Han totalvägrade och var väldigt upprörd. Tills slut efter mycket kämpande lyckades vi lirka in honom bakvägen. När han skulle borstas dagen efter fattade vi vad problemet var - vi hade två grisar på var sida om uppbindningen. Det vr därför han inte gick in genom den vanliga stalldörren (precis i anslutning med deras boxar). Men efter två nätter och två borstningar hade han helt vant sig vid dem och brydde sig inte mer.

Mycket riktigt, förra stället hade grisar och de hade kommit lösa och kutat runt i hans hage och skrämt vettet ur honom.

Din kanske behöver liknande tillvänjning :)

Din kanske behöver liknande tillvänjning :)
Faktum är att det har stått ett gäng kalvar i lösdriftshallen i hennes hage... jag vet inte om hon fattade det :D

Annars så håller vi på med tillvänjningen :)

Jag kan heller inget annat än att hålla med! :bow:

För övrigt undrar jag om mycket av felhantering och okunskap (eller vad man nu vill kalla det) grundar sig i att man inom hästvärlden generellt pratar så mycket om att hästen ÄR sådan eller sådan. "Min häst har mycket egen vilja", "Den där hästen är stoig", "hästen samarbetar bra", "hästen har förtroende för mig" osv, i stället för att tala om det som att "hästen har lärt sig att sparka mot skänkeln - därför är det mycket viktigt att du..." "Den har lärt sig att den kommer undan genom att hugga", "den har lärt sig att uppföra sig så som vi vill.."

Men, det är klart - om man ser allt som inlärda problem måste vi ju ta tag i problemet. Man kan inte bara avfärda det med att hästen ÄR sådan. Ansvar återigen... och mera jobb...

Just det att hästen ÄR sådan har jag oxå lagt märke till.

Nu har jag börjat störa mig så mycket på det så att jag protesterar :o Alla säger "Din häst är så lugn och snäll" osv osv. Hittills har jag kontrat med att det har krävt mycket arbete, nu tänker jag bara helt kallt svara "Han är välhanterad och välupppfostrad" nästa gång någon benämner honom som snäll. Visst är han snäll, det är ALLA hästar. Men alla är inte lika välhanterade tyvärr och kallas då helt felaktigt dumma eller jobbiga.

Jag kan slå vad om att min häst hade kunnat vara allt i från ett magert nervvrak som inte går att ta i hagen och som drar järnet även på allehande skarpa bett till en fet, lat, tjurig valack som inte gör mer än lägger öronen bakåt och vägrar gå ett steg. Han har visat tendenser på alla beteenden däremellan, precis som nog de flesta hästar gör en eller fler gånger i livet. Grejen är ju all plocka fram de beteenden man önskar. Är det så j*vla svårt för människor att fatta?

Senast ändrad:

Faktum är att det har stått ett gäng kalvar i lösdriftshallen i hennes hage... jag vet inte om hon fattade det :D

Annars så håller vi på med tillvänjningen :)

Det är det där med djurungar och shetlandsponnyer, ibland verkar de faktiskt inte förstå att de är av samma sort som de större modellerna :D :rofl:

Här vill jag protestera lite. Visst kan hästar "bara vara såna"! De har personlighet de med. Nu menar jag inte "min häst tvärnitar varje gång vi ska lämna stallplanen, för han är sån", utan mer "hästen är lugn och stabil som en klippa, för han är sån", "hästen har nerverna utanpå och reagerar på allt, för han är sån". Dock ingen ursäkt för att bli nersprungen och påhoppad av en vettskrämd häst, eller anledning tillatt tassa på tå runt den för att inte skrämma den.
Men i grund och botten är det fortfarande samma stirriga vilddjur, som lärt sig få känslorna under kontroll och se hur ledaren (häst eller människa) reagerar.
Min egen ponny är loj, inte lat eller istadig eller något sånt, utan elt enkelt loj. Han tar dagen som den kommer i sitt tempo, på sitt sätt. Visst kan han få "ryck" och skutta runt som en unghingst, men sällan. Jag skulle aldrig kunna tälvla dressyr med honom (dels är han för ful haha), han skulle somna efter halva programmet. Hoppa är uteslutet, han kliver rakt igenom hindret. Däremot passar han kanon till ranch trail och bruksridning, det passar hans lynne bättre. Så man kanske inte bara ska se en häst, utan se en häst med personlighet.
Som sagt, ingen ursäkt för dålig hantering, men helt klart något man måste ta med i beräkningen när man hanterar hästar! De är likadana, har samma drifter och behov, men kna reagera helt olika på samma stimuli.

Självklart har de personlighet, men absolut inte i den utsträckningen som många säger eller faktiskt tror. Ärlig framåtbjudning är ex något man dock behöver lära de allra flesta hästar, eftersom de, precis som människor, är lata av naturen.

Senast ändrad:

Självklart har de personlighet, men absolut inte i den utsträckningen som många säger eller faktiskt tror. Ärlig framåtbjudning är ex något man dock behöver lära de allra flesta hästar, eftersom de, precis som människor, är lata av naturen.

Håller med (igen..). När en riktigt duktig ryttare sitter upp på den sura ponnyn som "inte vill någonting" och det blir en helt annan häst - ja, då var ju inte denna ovilja något i hästens "personlighet", utan bara ett svar på givna stimuli. Sen är ju självklart hästar olika men jag tror verkligen att det spelar roll vad vi gör med dem och hur vi hanterar dem/rider dem. Mycket stor roll!

Men i ett sånt fall handlar det ju inte om hästens personlighet eller hantering, utan om ryttarens erfarenhet. Och alla är vi nybörjare någon gång, inte sant?
Självklart spelar det roll hur man beter sig mot djuren! Det har jag aldrig invänt mot, tvärtom, jag håller med. Men vad jag försöker få fram är att en häst kan vara exemplariskt hanterad, superenkel att ha att göra med, stabil som en klippa, följa hjälperna utan konstigheter, men ändå vara fruktansvärt loj. Eller stirrig (galen, hispig, pigg, vad man nu vill kalla det). Det går inte hantera bort eller få bukt med genom en "proffsig" ryttare. Det kan bli bättre, men aldrig samma sak som med en "normal" häst. Och en del hästar funkar perfekt ihop med vissa sorters människor och inte alls med andra. Det är så mycket mer än bara hanteringen som spelar in.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat