Hur svårt ska det vara? Frustrerad!

Sv: Hur svårt ska det vara? Frustrerad!

Första ponnyn köpte vi efter att jag hade haft honom på ridläger. Ridlägret var beläget på ett stuteri som av naturliga skäl inte har så mycket nytta av valacker;) Honom hade jag först i ca tio år, sedan såldes han och efter ytterligare 8 år köpte jag tillbaka honom (inte för att han blev misskött utan för att han gick i pension) Första inköpet av honom var 14000 kr 1983 (uppfödaren tar ca 40000 för en ung valack idag) och andra köpet fick jag honom för slaktvärdet (4500).

Dotterns ponny köpte vi från en ridskola. En renrasig connemara med fin stam. 15000 fick vi ge för henne och hon var då 17 år. Nu är hon 21 och är oerhört fin och jättemysig ridhäst. Henne hittade jag på nätet och vi bestämde oss i stort sett så fort vi såg hästen i verkligheten.

Häst nummer 3 är en varmblodig travhäst som inte gick något vidare på travet. Henne köpte jag osedd (hade bara sett henne på bild) för 7000 kr efter att ha hört att det var en elvaåring som brukade rida henne. Jag var ute efter en stabil häst som inte är rädd för sin egen skugga. Travaren hittade jag också på nätet. Jag ångrar inte en sekund att jag chansade på denna häst. Dock ska man nog vara lite försiktig. Dessa säljare var seriösa och talade sanning, men det kunde ju lika gärna vara tvärt om:crazy:

Jag har varit väldigt noga med att berätta om mig själv, mina kunskaper, vad jag tänkt ha hästen till och skickat bilder på box och stall där hästen ska bo. Jag har också berättat vilka rutiner som gäller i stallet (jag har eget stall så det blir kanske lite lättare då). Sedan har jag både mejlat och ringt till säljaren för säkerhets skull. När det gäller dotterns ponny åkte vi dit och provred så fort vi fick. Vi misstänkte att hästen skulle försvinna framför näsan på oss om vi väntade för länge.

Jag vet inte om mitt svammel hjälper dig, men lite tips kanske du har fått.

Känner PRECIS som du! Jag tycker inte att jag har en jättelåg budget, men visst ligger jag i den lägre prisklassen (max 30000).
Är ute efter samma typ av häst som du, men de jag tittat på hittills har inte alls motsvarat förväntningarna. Kanske tycker säljaren att hästen är lika bra som den framställs, men själv har jag hittills varit av en annan uppfattning.

Mitt problem är dessutom att jag bor i en avkrok när det gäller häst-utbudet, så långa resor blir ett måste... Har just nu nästan tappat gnistan, men någon dag dyker den väl upp - hästen med stort H!
Har även övervägt att köpa häst "osedd", men har inte vågat ta steget fullt ut. Man är ju livrädd att det ska vara totalt fel, och det är ju inte schysst mot varken häst, säljare eller mig själv.

En fördel nuförtiden är ju att man kan lägga ut filmer på datorn - det hjälper mycket tycker jag, att få se hästen i rörelse under ryttare innan man åker.

Vi får fortsätta leta, både du och jag! Och hålla tummarna..!

Fast jag tror just det där, det var det misstaget jag också gjorde med den ena hästen, jag letade efter DET och fick för mig att jag hittat det. Med häst nr 1 kände jag ingen passion alls vid första mötena, det var en snäll häst helt enkelt som jag kände att jag klarade av. Men det blev så bra det bara kan bli, men vi fick växa ihop lite först innan den kunde visa sin underbara charm, lite blyg liksom. :love:

Den första hästen jag köpte hittade jag i en hästtidning. Åkte 20 mil, provred och bestämde mej. Ångrade aldrig det köpet!

Häst nr 2 hittade jag på annons i den lokala tidningen. Det var en häst till dottern och person kemin stämde dom emellan dirrekt. Superpålle!

Häst nr 3 hittade jag via datorn. Det ska klick vid första ögonkastet och hon är allt för mej!

Så jag hade tur att hitta "rätt" hästar med en gång. Du har haft otur, men skam den som ger sej! Lycka till! :bow:

Jag kollar alltid på annonser fast jag redan har hästar...
Och jag håller med lite, det finns otroligt många hästar. Men tycker det är förvånansvärt få som är intressanta, iaf för mig.

Här är mina historier om mina hästar:

Häst nr 1. Foderhäst mellan 2007-2009...
Mammas bekant som tyckte jag kunde ha honom, ett par veckor senare kom han till grannens stall... Han var då väldigt överviktig, ouppfostrad, ohanterad och viljestark... Kanske inte var den optimala hästen för mig då... Många tårar fällda över honom:grin:
Han reds igång iaf, upfostrades (:p) tappade ca 150kg skulle jag tro, och tränades och tillslut var han riktgt snygg, välmusklad och trevlig att rida!
Det var dock då ägaren kom och tittade och upptäckte att han ökat i värde, sen såldes han ifrån mig...

Min lilla älskling:
letade Storhäst ca 160. Skulle vara skapligt välutbildad...Ca 8-12år.
Kom hem med oinriden 5årig kbl. travare, 149cm i manken:eek: Han är dock trevligaste hästen som existerat, en riktig arbetsmyra och en kanonbra kompis i alla lägen:love: Dessutom har han växt till sig!;) Han är numera ca 154:rofl:

Häst nr. 3
Letade inte häst, men hade lite i bakhuvet att hålla ögonen öppna.
Plötsligt hade vi 15årigt Haflingersto hemma:angel:

Första hästen blev jag ombedd att köpa pga mina erfarenheter med problemhästar. Hade då "ridit" hästen en gång och gillade den egentligen inte men hade tid och råd just då så jag bestämde mig för att prova. Betalade 10 000 kr och efter 10 mån insåg jag att jag faktiskt inte ville ha hästen, så han skänktes till en bekant.

Andra hästen letade jag efter aktivt i flera månader. Hade ganska tydliga krav: Arabvalack, absolut max 155 cm hög (gärna D-ponny), absolut inte skimmel, trevlig i ridningen, 4-8 år, max 30 000 kr. Åkte och tittade på flera hästar men ingen som passade mig. Av en slump råkade jag klicka mig in på en annons på Hästnet, ganska tidigt i mitt letande, som jag trodde gällde en arab men som visade sig vara fel i flera avseenden: Okänd härstamning, 160 cm hög, 10 år gammal, flugskimmel, 35 000 kr. Klickade ner rutan men kunde inte sluta tänka på hästen, letade efter annonsen efter ett par veckor men då var den borta. Kunde fortfarande inte släppa hästen, tänkte på den i flera månader och undrade vad som hade hänt med den. Till slut satt jag hos min pojkvän och letade hästar, ringde min låtsasmamma och bad henne gå in och titta på en hingst som lät trevlig på Hästnet. Hon rfågade om det var skimmeln, jag svarade att nej, den här hästen var brun. Hon sa åt mig att titta på annonsen med rubriken "prissänkt"... Och gissa vilken häst annonsen gällde? Flugskimmeln! Visade sig att den stod bara tjugo minuter hemifrån så jag ringde på annonsen, hade inga förhoppnigar när jag kom in på stallplan (den hade ju tusen "fel") men direkt när jag satt upp så insåg jag att shit, det här är ju min häst... Fick honom för 20 000 kr eftersom ägaren gärna ville sälja till just mig. Hästen är inte okomplicerad i ridningen, tvärtom är han nervös och stissig men han är gudasnäll och jag kan inte fatta att jag hittade Hästen med stort H för just mig, för 20 000 kr och i en häst som jag aldrig hade tittat åt under normala omständligheter.

Oj Gud xD Jag ska själv börja leta häst i januari, hehe... Låter som om man har en toppentid framför sig :P

KL

Ja, det verkar vara en djungel att söka häst :). Jag har börjat läsa lite annonser, men känner att det vore nog smart att vänta till efter jul med att söka på allvar och börja provrida (flyttar 100 mil och börjar nytt jobb på måndag:angel:)... men nu har jag kanske hittat DEN hästen...

Egentligen alldeles för dyr (högt avelsvärde och jag ska väl inte avla...:angel:), kanske lite låg utbildningsnivå och jag har bara sett den på annons och ägarens hemsida... men jag kan inte släppa den - är in och kollar om annonsen ligger kvar varje dag, ibland flera gånger, för den ser så läcker ut så jag bara VILL ha!:love: Men som sagt, den är lite för dyr egentligen och jag kan inte åka och titta på den än.

Men hojja vad det brinner i själen efter den där pållan!!! Det känns som när man var tretton och blev kär i nån kille i skolkatalogen som man aldrig pratat med :rofl:

TUSEN tack till er alla för era svar! Alla svar får mig faktiskt på bättre humör och tänder hoppet igen.

Jag har förstått det som så att de flesta har en sak gemensamt, det blir inte riktigt som man tänkt sig. ;) Så jag ska leta bredare!

Förstår att det inte alltid kan klicka direkt, men det vore drömmen.. Ang prisklass som några av er frågat om, jag letar väl i den billigare prisklassen max 30000kr. Borde jag egentligen betala mer för en skogsmullehäst som ska klara lättare dressyrträning? (inga tävlingsambitioner.)

Fortsätt gärna skicka in svar på hur ni hittade er häst samt vad ni egentligen ville ha. ;)

Hej! Jag hittade min genom en bekant.
Jag letade efter en hobbyhäst, liksom du, inga fantasisummor. Lite hopp och dressyr, inga större tävlingsambitioner. Trevlig att hantera och kul att rida ut på. Jag tänkte mig ett halvblodssto av den mindre sorten, sådär 155, gärna uppåt en 10-12 år.
När den här bekanten ringde och sa att hon hade en kompis som hade en trevlig häst till försäljning åkte jag och tittade. Det var ett 6-årigt fullblod, valack:crazy: Och jag var såld! Och han också:D Kostade drygt 30 000, var omskolad mot fälttävlan efter sina 7 löp på banan.
Idag tränar jag dressyr med honom, dottern tränar hoppning och har varit med på en del clear rounder. Vi rider härliga uteritter och har en häst som är lättlastad, snäll, personlig, nyfiken. Ja, en trevlig kompis! Så titta gärna på fullblod!

Jag kan ju komplitera med vad jag hade tänkt mig.

Häst nr 1- unghästen... Ville ha en "färdig" häst mellan 6-12 år, gärna ett sto absolut inte skimmel (var trött på gula och gröna fläckar :crazy: ) ca 150-155 cm i mankhöjd. Resultat: En halvblodsvallack, skimmel bara 3 år och han blev 162 cm som färdigvuxen. Och han blev även min drömhäst.

Häst nr 2-....Ville ha en foderponny, ev liten häst. ca 145-155 cm i mankhöjd. Gärna arab eller connemara i. Ålder ca 6-12 år och "färdig". Inget mera stort tungt halvblod. Resultat: Jag äger (inte foder) ett 18 snart 19 år gammalt halvblodsto på 163 cm av tung modell som dessutom har ett föl vid sidan.

Men nästa gång ska jag nog lyckas få den där lilla smäckra hästen som passar mig bättre :D

KL

Ja, det verkar vara en djungel att söka häst :). Jag har börjat läsa lite annonser, men känner att det vore nog smart att vänta till efter jul med att söka på allvar och börja provrida (flyttar 100 mil och börjar nytt jobb på måndag:angel:)... men nu har jag kanske hittat DEN hästen...

Egentligen alldeles för dyr (högt avelsvärde och jag ska väl inte avla...:angel:), kanske lite låg utbildningsnivå och jag har bara sett den på annons och ägarens hemsida... men jag kan inte släppa den - är in och kollar om annonsen ligger kvar varje dag, ibland flera gånger, för den ser så läcker ut så jag bara VILL ha!:love: Men som sagt, den är lite för dyr egentligen och jag kan inte åka och titta på den än.

Men hojja vad det brinner i själen efter den där pållan!!! Det känns som när man var tretton och blev kär i nån kille i skolkatalogen som man aldrig pratat med :rofl:

Precis en sådan häst var min 3:e häst. Jag var så kär i bilderna jag såg, fanns ingen annan häst i världen för mig. Åkte och provred, alldeles för långt bort för att det skulle vara rimligt för en sådan häst..., och blundade helt för att vi inte alls passade ihop. Fick hem "drömhästen" och det blev katastrof :crazy:, såld inom 6 månader. De nuvarande ägaren har hittat drömhästen jag såg på bild. Med dem passar hästen fantastiskt bra. (nej nej, inte alls bitter :angel:)

Min häst köpte vi från grannen som föder upp hans ras och som jag ridit hästar på ett par år. Min medryttare till honom fick jag reda på genom en hästkompis. Min kompis hittade sin medryttarhäst genom en annons, blocket eller buke minns jag inte. Min mors häst är resultatet av att vi fick betäcka grannens sto mot alla omkostnader.

Min första foderponny hittade vi genom en annons i lokaltidningen. Sedan har resten varit genom kontakter, någon har alltid fått nys om att ponnyn var på väg någon annan stans och en ny har kommit inom kort.

Läste sista inläggen nu: Det har alla gånger blivit som vi tänkt oss :p

Mamma ville ha ett brunt sto utan vita ben och lite vitt i pannan - mitt i prick.
Mina två första ponnyer var ganska snälla "åka häst" ponnyer.
Mina tre följande ponnyer var välutbildade som jag lärde mig massor på.
Den sista ponnyn var inte så mycket riden på marken - vi lärde oss ihop.
Min nuvarande häst är min dröm på alla vis :love:
Min kompis ville ha en äldre välutbildad dressyrhäst som var snäll och han är till och med så snäll att hon börjar komma över sin hopprädsla! Förutom att hon lär sig massor i dressyren och har numera tävlat upp till LA.

Senast ändrad:

Hej!

Jag har hittat alla mina hästar på nätet..

Min förra häst hittade egentligen mej, jag hade nästan bestämt mej för en häst när jag fick ett mail om en övervuxen connemara som jag bara var tvungen att se. Åkte över halva sverige och föll som en fura!! Hade henne i 7 år och hon var min drömhäst:-)..

Nya pållan (sen 2 år tillbaka), hittade jag på annons på nätet. Egentligen skulle jag ha en "dressyrhäst" med långa ben (större, bra steg och förutsättningar för att satsa på dressyren- böev lite påverkad av dåvarande jobb). Kom iaf hem med en arab på 155 cm ca, på 4 år.. Inte vad jag tänkt mej, men hon var (och är!) så härlig!!!

Jag har alltid haft vissa krav (sto, ca 160 cm hög, lätthanterad, inga allvarliga skador, helst inte skimmel eller fux (jo araben är skimmel född fux!). När jag köpte arabis ville jag också att hästen skulle vara så olik min förra som möjligt, för att slippa jämföra de 2 hela tiden (funkar sådär kan jag säja, även om det nu är mer åt "precis såhär gjorde INTE min förra"...).

Det är bara att leta vidare och inte begränsa sej, plötsligt står drömhästen där och då vet man:-).

/Lavinia, trött..

Av mina nuvarande hästar har jag köpt två från goda vänner och en har jag fött upp själv.

Men jag har ett bra exempel på hur det ibland inte blir som man har tänkt, men väldigt bra ändå.

För en del år sedan letade jag efter en häst av en speciell ras. Jag fick kontakt med en uppfödare som även importerade ganska många hästar per år. Jag ringde honom och framförde mina krav/ önskemål:

Valack, 5-12 år, minst väl grundriden och gärna körd. Jag åkte dit, tittade på fem olika valacker, men kände inte minsta intresse för någon. Jag ville faktiskt inte ens provrida, ingen av dem hade "det".

På vägen tillbaka till huset fick jag syn på en häst längre bort, och utbrast: Titta, DÄR är min häst,:love: den vill jag titta närmare på! :d
Säljaren suckade djupt, och sade: hmmm det där är faktiskt ett treårigt sto aldrig riden, inkörning bara påbörjad och hon är dräktig. En djäkla bra häst är hon förstås, och hon ligger 15 000:- över din budget.:crazy: Så glöm det.

Jag köpte henne förstås,:rofl: och hon var verkligen en fantastisk häst som gav mig tre riktigt fina föl innan jag var tvungen att sälja henne för att livet kom emellan. Nuvarande ägaren är precis lika förtjust i henne som jag var.

Ang prisklass som några av er frågat om, jag letar väl i den billigare prisklassen max 30000kr. Borde jag egentligen betala mer för en skogsmullehäst som ska klara lättare dressyrträning? (inga tävlingsambitioner.)

Tycker inte att du ska betala mer, 30 000 kr borde räcka till det du letar efter. Jag vet en hästhandlare som brukar ha väldigt trevliga hästar i alla prisklasser, så skicka ett pm om du vill ha hans telefonnummer.

Själv så letade jag dressyrhäst att ha på foder en gång för längesen. Men så klart så kunde jag inte låta bli att kolla säljesannonserna, och det var en annons som jag fastnade speciellt för. Det var en hopphäst som var alldeles för dyr för mig, men eftersom att han bara fanns 1,5 mil bort, så åkte jag och provred. Jag blev inte eld och lågor; hästen var okej men det var inte kärlek vid första ögonkastet, tyckte att han var lite halvtråkig att rida. Jag fortsatte att kolla annonser, men efter ett tag så ringde hopphästens ägare och erbjöd sig att sänka priset med 20 000 kr för hon skulle flytta utomlands och hade bråttom att bli av med honom. Okej sa jag, om han går igenom besiktningen så tar jag honom. Han gick igenom besiktningen och "ojsan, jag har köpt en hopphäst..." Detta var ett av mitt livs bästa köp; det visade sig att han var världens roligaste häst att rida och så småningom gjorde han kanonbra ifrån sig på dressyrbanorna, jag hade honom i 7 år. Så jag tycker absolut att det är värt att leta häst lite utanför "sina ramar"! :laugh:

Det låter klokt att leta bredare! Min häst sa det verkligen inte klick med, och idag är hon min ogönsten (då tyckte jag att hon var rätt intetsägande men "trevlig", nu förstår jag ju alla hennes sidor :)).

Letar du bara på internet eller i tidningar, pratar med folk och så också? Kanske kan du bredda sök-kretsen också?

Jag tycker att det låter rimligt med din prisklass. Och var inte rädd för att ändå lägga ner lite arbete, med vad det nu blir. Antingen är de ur form, och då får man väl lägga lite tid på uppfräschning, eller så är de mindre bra på vissa hjälper eller halvjobbiga att lasta. Det skulle jag inte se som ett hinder för ett köp, utan något som man får se till att jobba intensivt med men som sen lönar sig i och med att man då har lärt känna varandra ordentligt :laugh:.

Jag hittade min ponny på ridskolan när jag var 16. Förra året, 12 år senare, flyttade hon till mig. :)

Jag hade, som du, tittat lite efter ridbara hästar som inte kostade skjortan. Då ringde M, som hela tiden hållit kontakt med vår gamla ridlärare, och sa att om ingen köpte lilla vit så skulle hon kanske slaktas. Jag har alltid sagt att eftersom G är min drömhäst och hon har gjort allt för mig när vi var unga så ska hon flytta hem till mig när hon vill bli pensionär. Dagen efter M ringt mig ringde jag upp till hennes ägare och sa att jag ville köpa henne.

Hon gick inte igenom veterinärbesiktningen (2 grader ena fram och 1/2 grad på digonalt bakben) och hade inget pass. Dessutom var hon 20 år, saknade muskler och är travare/arab-korsning så jag fick henne billigt, för 9 000 inklusive två sadlar (som var trasiga, och knappt passade), träns (som inte passade), ett regntäcke (också trasigt) och lite annat.

Vi har varit hos veterinären två gånger och behandlat muskulärt ryggont, vi har varit hos tandläkaren, hos ET´n och haft specialskor och masserat själv typ 45 minuter 3 gånger i veckan, men nu mår lilla vit bättre än någonsin. Hon följer mig som en hund och gör allt man ber om. Hon har bättre självförtroende och vi har vågat oss på våra första LB i dressyr, faktiskt med godkänt resultat.

Det har klart varit värt det tycker jag nu med perspektiv, men ett tag förra sommaren undrade jag vad jag hade gett mig in på. Jag skulle nog vända mig till en ridskola om jag var du. De brukar ha ganska trevliga individer som har tröttnat och är väldigt tacksamma för att bli "räddade"...:angel:

Lycka till!

Jag tänkte också köpa en häst för 30.000. Läste annonser, gjorde listor på vad jag ville ha, vad gällde lätthanterlighet, storlek, ålder och vad hästen kunde. Behövde en häst på minst 168 cm, med tanke på att jag skulle dela hästen med en lång son, tänkte mig 8-12 år, välskolad eftersom vi inte kan skola en häst, måste kunna enklare dressyr och enklare hoppning, vara snäll att hantera osv. Jag insåg snabbt att den välskolade och stora häst jag ville ha inte gick att hitta i min prisklass, så jag gick upp till 50.000, började ringa på hästar för 60.000 och tänkte att man kanske kan få ner priset... Åkte och provred en häst för 70.000 bara för att den fanns nära. Sonen blev förälskad, jag gillade hästen och plötsligt hade jag köpt en 14-årig fälttävlanshäst som klarar medelsvår dressyr och som kostade dubbelt så mycket som jag tänkt mig från början. Ajajaj, men vi älskar vår häst och oj, vad vi utvecklas och lär oss av honom! Men jag visste från början att vi ville mer än skogsmulle, även om vi inte hade tävlingsambitioner.

Har väl haft ganska bra flytt igentligen när det gäller hästköp

Häst nr 1, tog vi på foder när jag växt ur min medryttarponny, fjordvalack 13 år ganska outbildad men jättesnäll och genomärlig med en glimt i ögat. Vi växte verkligen ihop under de 7 åren jag hade honom. Tyckte inte att det var så kul att bli riden på ridbanan dock men var bästa kompisen på uteritterna :love: saknar honom ngt fruktansvärt sedan vi fick ta bort honom förra året. Mamma och pappa köpte honom till min14:e födelsedag, tror de gav 9000:- för honom

Häst nr 2, Tankarna kom att amn ville ha en häst som man kunde utvecklas lite mer ridmässigt med, så fjordingen lånades ut en sommar till ngr bekanta som började med turridning mot att jag skulle få rida deras hästar istället. De hade en del hästar som inte fungerade så bra med nybörjare. En av dessa var ett mkt tjockt fyraårigt sto utan stam,ca 160, precis inriden men snäll. Jag var såld och efter sommaren fick hon följa med hem. Blev ett inbyte med vår lilla ponny som vi haft mest som sällskap. Så pris: 26 000 (16 000 kontant och "10 000 för/som ponnyn")Mycket blod svett och tårar men vi är på väg, hon är min lilla bebis trots alla motgångar:o

Häst nr 3, efter att vi tagit bort fjordingen så skulle min andra häst bli ensam över vintern men mamma tog ett haflinger sto på foder under vinter så det mest akuta var löst. Fick i november sedan ett erbjudande av min förra arbetsgivare att köpa ett 6,5 årigt sto, lettiskt halvblod, som inte höll för ridskolan för 10 000:-. Hör till saken att jag red henne när hon kom från lettland som 5 åring och hade då blivit helt kär i hästen men hade inte möjlighet att köpa henne(pris då 40 000). Fick hem henne hon har villat i vinter, börjad sätta igång henne under sommaren. Än så länge (peppar peppar) är hon helt fräsh och alldeles underbar:D

Har varit iväg när häst 1 och 2 skulle köpas in och tittat på andra hästar men även de var genom kontakter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka