Jo, jo det brukar heta så. Erkänn att du råkade sniffa på en vinkork innan du har använt vattenpassen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, jo det brukar heta så. Erkänn att du råkade sniffa på en vinkork innan du har använt vattenpassen
Ok, det är nog inte helt exat ska jag erkänna. Men mer än 1 mm och mindre än 2. Jag använder ett laserpass som jag sätter exakt så det angränsar till kanten på hyllan i ena änden, och mäter med tumstock till den avvikande kanten. Men laserlinjen är en aning grumlig, så helt exakt är det inte. Men snett är det, helt klart
Det går ju oftast att justera vattenpass, så jo de kan vara sneda.I så fall är alla mina vattenpass (tre st) det...
Det går ju oftast att justera vattenpass, så jo de kan vara sneda.
Skulle jag ens försöka justera mina vattenpass efter huset skulle allt annat ramla omkull, tror det skiljer nästan 1 dm som mest i takhöjd på en och samma vägg i ett rum.Nu tror jag ändå mer på att huset är snett
Skulle jag ens försöka justera mina vattenpass efter huset skulle allt annat ramla omkull, tror det skiljer nästan 1 dm som mest i takhöjd på en och samma vägg i ett rum.
Ögonmått.Så länge huset står upp väljer jag att inte mäta sådant
Ögonmått.
Det bästa är att inte ens titta, tur jag inte har gardiner.Jag är närsynt (och har urdåligt ögonmått)
Men kan det inte vara något annat som gör att det ser sneda redan ut än vad det är?
Ibland för att det skall se rakt ut så får det sitta lite snett beroende på om någon list inte sitter som den skall.
Tex när vi skulle sätta upp tavlor en gång. Då fick vi strunta i vattenpasset. För visst satt tavlorna rakt men allt annat runt om i lägenheten var lite snett så det såg ut som om dom hängde på sniskan.
Men hur gör man om hyllan är rak men golv, vägg, eller tak är snett? Blir väldigt mycket att spackla.
I så fall gissar jag att snedheten mest är en (ytterst irriterande) synvillaDet är ett äldre hus (men inte jättegammalt) och väggarna är inte helt raka. Den hyllan jag stör mig mest på har dock ganska stort avstånd till närmsta list så där är det mer att den känns sned när jag står mitt framför den. Men jag jobbar på att släppa på det
I så fall gissar jag att snedheten mest är en (ytterst irriterande) synvilla
Äh tror bara du är för nykter helt enkeltJag ska försöka leva efter det i alla fall
Äh tror bara du är för nykter helt enkelt
Kanske får jobba på den biten också då
Ju mer jag lär mig av gamla hus ju mer imponerad av den tidens skickliga hantverkare blir jag.