Hur svänger du?

Apollo 13

Trådstartare
Jag diskuterade här i veckan med en kompis hur man egentligen gör när man svänger... ja rakt upp och ner svänger, inte böjer, ställer eller något annat, bara hur man rakt upp och ner svänger.

Själv har jag ju "alltid" kunnat svänga, det lyckas ju alla med, man bara gör, men under den senaste tiden har jag tillsammans med min tränare gått igenom ALLA konstiga små detaljer om saker och ting i ridningen för att kunna sätta fingret på saker och ting och kunna "lösa problem" och lista ut vad som är rätt och vi kom fram till att jag... inte riktigt svängde rätt :angel: När jag berättade det för en kompis och frågade hur hon gjorde så fick jag ett för henne självklart svar.... som inte alls var riktigt rätt (enligt min tränare).

Så jag är jätte nyfiken, hur svängar du?

Sv: Hur svänger du?

Jag tittar dit jag ska och tänker däråt. Vet inte exakt vad det får för följder i detalj men jag kan ju anta att jag vrider bäckenet och omfördelar vikten.

Jag tittar dit jag ska och tänker däråt. Vet inte exakt vad det får för följder i detalj men jag kan ju anta att jag vrider bäckenet och omfördelar vikten.

Samma här.
Min häst är väldigt känslig för minsta lilla viktförändring så det brukar räcka med att jag tittar dit jag ska (då vrider jag kroppen pytte lite också, men hon känner ju det.) I ridhuset är det ju på kort tygel och då antar jag att det känns lite där också, fast jag drar inte, men när jag tänker så reagerar kroppen smått, som bara hon känner. :D

med unghästen sedan blir det väl tydligen ledande tyglar.

Hur sa tränaren att du skulle göra?

Samma här!!
Rider alltid mina hästar på vikthjälper och har alltid gjort.
Hur gör man annars:o

/J.

Sliter i en tygel åt det håll man vill och sparkar hej vilt på motsatt sida! :angel:

Åh jäklar, då skulle mitt jet-plan antagligen lyfta, KICK-START:idea:
Nån som vill med??
Utomlands, kanske....
Nja, om jag hinner styra så klart, INGA garantier lämnas;)

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Tittar dit jag ska och visar på så vis med hela kroppen vart hästen ska gå. Funkar inte enbart det tar jag ett ledande tygeltag eller kramar mer i ena tygeln.

Jag tänker inte när jag svänger, jag bara svänger :p

Nej men allvarligt så tror jag att det blir så att jag tittar åt det håll jag ska och så lägger jag lite mer tyngd i stigbygeln åt det håll jag ska svänga och så spänner jag den andra sidans vad.
Detta är alltså om jag rider på bana eller i ridhus med kontakt med munnen.
Rider jag på långa tyglar kramar jag i tygeln åt det håll jag vill svänga eller använder ledande tygeltag, men inte om jag rider på hackamore för då funkar ju inte ledande tygeltag.

Jag diskuterade här i veckan med en kompis hur man egentligen gör när man svänger... ja rakt upp och ner svänger, inte böjer, ställer eller något annat, bara hur man rakt upp och ner svänger.

Själv har jag ju "alltid" kunnat svänga, det lyckas ju alla med, man bara gör, men under den senaste tiden har jag tillsammans med min tränare gått igenom ALLA konstiga små detaljer om saker och ting i ridningen för att kunna sätta fingret på saker och ting och kunna "lösa problem" och lista ut vad som är rätt och vi kom fram till att jag... inte riktigt svängde rätt :angel: När jag berättade det för en kompis och frågade hur hon gjorde så fick jag ett för henne självklart svar.... som inte alls var riktigt rätt (enligt min tränare).

Så jag är jätte nyfiken, hur svängar du?

A la kontorsstol med hjul. Jag vänder mig och tar hästen med mig. Det är i alla fall så jag tänker.

Jag tittar dit vi ska och automatiskt ändrar jag då säte och vikt, ramar in med ytter skänkel, leder mjukt med händerna så att hästen hänger med, samt trampar ner yttepytte i den stigbygel, åt det håll vi ska. Det går per automatik, och är inget jag tänker på.

Det är vad jag kan komma på för nu, i alla fall...

Hur sa tränaren att du skulle göra?

Joo hon sa så här.

Sväng åt HÖGER.

Titta dit du ska, åt höger. Vrid bäckenet och visa vägen, vrid bäckenet i riktningen du ska. Ta i VÄNSTER tygel, plus ett ev ledande tygeltag åtvänster (snett framåt neråt) som förstärkning och ev vänster skänkel.

Jag har ju hela tiden trott att man skulle ta i höger tygel om man ska svänga till höger, men min tränare förklarade det så här:

Om du tar i vänster sida så gör det att högersidan blir mer rörlig. Det resulterar i ett högre steg, en längre rörelsebana uppåt, för att takten då ska behållas så måste hästen korta steget framåt. Vänstersidans steg blir alltså längre än högersidans och vips svänger hästen. :idea:

Alltså var det just den där biten att man ska ta i vänster tygel om man vill svänga åt höger. Själv hade jag ingen som helst aning om det, och tycker faktistk att det är helt sjukt att man får lära sig fel. Att alla lär sig fel.

kan tillägga att det här är en C-tränare, som vart ridskolechef (ägare) på en ridskola sedan 83 som fått pris som sveriges bästa ridskola... så det är inte riktigt nån outbildad rackare.

Senast ändrad:

Funderade också över det för ett par veckor sedan. Jag kom fram till att jag tittar dit jag ska och vrider hela överkroppen och så följer hästen med, om inte lägger jag till ytter skänkel.

I vanliga fall är det väl så, titta dit man ska, halvhalt, ställa hästen rätt och hålla svängen där man vill men hjälp av vikt och skänkel.
På mitt varmblod har jag inte listat ut det änn:crazy:
Vi kommer alltid dit jag vill ändå tittar vi båda på allt annat än vi ska, han kan inte skänkel eller vikt hjälper och vi rider alltid på långtygel i grimma och jag pratar konstant om allt jag och ingenting. Men vi kommer ju dit vi vill och det är väl det viktiga:angel:

Försöker svänga med sätet så att jag vrider höfterna åt det håll jag vill åt, det funkar oftast bra :)

hade själv ett varmblod förut och tyckte det funkade bra att styra med höfterna :) han lyssnade jätte bra på det, för han var ganska svår styrd med tyglar, skänklar... Tror det har det kvar från travartiden, för brukar rida travar ibland som travtränas och det är ju jätte svårt att få dom att svänga eller att gå lite närmare kanten mm...

I vanliga fall är det väl så, titta dit man ska, halvhalt, ställa hästen rätt och hålla svängen där man vill men hjälp av vikt och skänkel.
På mitt varmblod har jag inte listat ut det änn:crazy:
Vi kommer alltid dit jag vill ändå tittar vi båda på allt annat än vi ska, han kan inte skänkel eller vikt hjälper och vi rider alltid på långtygel i grimma och jag pratar konstant om allt jag och ingenting. Men vi kommer ju dit vi vill och det är väl det viktiga:angel:

hehe fast jag vet inte riktigt om jag håller med :angel:
för alltså, om man inte gör rätt... så borde man väll låsa hästen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
469
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II