Hur stort ansvar kan man ge en 11-åring?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
I den skolan jag praktiserar nu så finns det en 11-åring som för det mesta kommer för sent till skolan (deras skoldag börjar 8.30). Detta pga att hon ansvarar för att se till att lillasyster kommer till dagis! Läraren har påpekat detta till föräldrarna (som är skilda), men vad hjälper det när mamman tex inte bryr sig mer än att komma de fem sista minutrarna på utvecklingssamtalet :crazy:

Vad tycker ni att en 11-åring ska klara av?

Sv: Hur stort ansvar kan man ge en 11-åring?

Kontakta soc omedelbart.
Jag trodde att skolan hade anmälningsplikt när barn far illa.

Jag får väl ta upp detta med min handledare, jag tycker inte att det är jag som lärarstudent som ska ta sådana saker vidare till soc. Handledaren är medveten om problemet iaf, det händer ju ofta!

Fast jag har sett en hel del under mina år som lärarstudent som jag tycker "borde anmälas". Detta har jag framfört till de handledare jag har haft. Sedan kan man ju undra hurpass mycket som anmäls till soc trots skolpersonalens anmälningsplikt...

Underligt att förskole personalen accepterar att en 11 åring lämnar varje dag oxå... De har väl oxå anmälnings plikt?

Jag kan tycka att vissa dagar är det okej om 11 åringen lämnar men inte alla dagar i veckan och det måste fungera med 11 åringens skola oxå... Men det verkar ju som om det är mamman som är problemet så vi får väl hoppas att din handledare tar det hela vidare, du kanske ska tips om att den ska ta kontakt med lillasysterns dagis oxå för att få lite mera stöd i anmälan.

Jag ska försöka ta upp saken med min handledare i morgon igen, lillasysters förskola ligger ju inom samma område, så det borde ju vara naturligt att ta kontakt med dem och höra vad de tycker.

Kan inte undgå att tycka synd om hennes mamma, ensamstående och arbetar, det kan inte vara ett lätt val för henne att låta barnen vara ensamma så mycket.

Beroende på hur stor lillasystern är. Här på ön så kommer många barn med skolbuss och en del lämnar sina syskon på lekis och nollklasserna. Ser inget fel i det. Sen kan jag nog tycka att det är synd att ´11 åringen kommer för sent varje dag till skolan.
Det är nog inte lätt att vara ensamstående heller. Ang att mamman inte kom till samtal kan vara så enkelt att lappen aldrig kom fram, det har hänt ett antal ggr hos oss :o som tur är så brukar våra fröknar påminna barnen när de går hem så vi inte ska missa något. :smirk:

Mamman kom ju de sista fem minutrarna på utvecklingssamtalet, så hon visste mkt väl vilken tid det skulle ha varit...Lillasystern är iaf såpass liten att hon har napp och så fortfarande så hon är inte speciellt gammal.

Alltså det är ju helt omöjligt att bedöma om det är mamman som brister eller inte i ett fall där man inte känner familjen.
Att det är för mycket ansvar för en 11-åring tycker jag är ganska klart, men det är ju en möjlighet att mamman börjar jobbet så pass tidigt att hon inte kan lämna lillan till barnomsorgen och i den frånskildas värld är det då 11-åringen som får bli räddaren i nöden.
Detta är ju bara en gissning, eftersom vi inte känner till mer fakta än så.
LIka lite känner vi till om anledningen till att mamman kommer för sent till samtalet. Möjligen är det så att hon fått jobba sent, eller så kan det vara nåt med barnen som krånglat så att hon inte kommit iväg.
Detta vet vi ju inte, så tills vi vet mer så skulle jag inte döma henne så hårt.

break_a_leg skrev:
Mamman kom ju de sista fem minutrarna på utvecklingssamtalet, så hon visste mkt väl vilken tid det skulle ha varit...Lillasystern är iaf såpass liten att hon har napp och så fortfarande så hon är inte speciellt gammal.

Det finns iof en del barn som har napp tills de blir 6 år :crazy:
som någon annan skrev, det kan ju ha blivit strul för mamman och därför inte kommit i tid. Vet ju själv hur det kan vara när man ska iväg och försöka få alla 4 barnen att bli klara i tid. ;) Här måste man passa tiden då vi har färja :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 922
Övr. Barn Jag är mamma till Viktor som är 7 år och går i första klass. Kunskapsmässigt skulle man nog kunna jämföra honom med en genomsnittlig...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 976
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 335
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar