Hur stora är era 09:or?

Sv: Hur stora är era 09:or?

kl

Min kille (f. 17 juni) mäter idag ca 157 fram och 160 bak. Mamman är 170 och pappan 169. Vart tror ni att han landar? :)

När jag läser dina siffror så blir jag rädd... jätte rädd!

Min kille är arab och idag 156,5 fram och 157,5 bak. Börjar jämna ut sig igen, det känns bra, men hur tusan ska jag kunna sitta på honom utan att få svindel?!

Jag tror han blir runt 162 typ... Mamma är 153 och pappa 154 när han var 4.... Hur gick detta till undrar jag?

Ja du.. han är ju DNA testad så jag är ju säker på stammen....

Morsans hundar har en tendens att bli väldigt stora oxå... kanske har vi några kemikalier i vattnet? :angel:

KL

Min kille är nu 1 år och 10 mån och är nu 157,5 fram och en cm högre bak!
Jag tillskillnad från kimmis hoppas ju på att min växer mycket mera och iaf landar på runt 165cm=)

Men du har halvblod eller?

Jag räknade ju med en häst på 152-155... och han kanske blir 10 cm större än det minsta jag hade tänkte mig... och vi vet alla att 10 cm på en häst är supermkt!

Men man vet ju inte, rätt vad det är så stannar han ju, kan hända när som helst. Mina andra hästar har inte växt 1 cm sedan deras 2 årsdag... De har dock sett mkt färdigare ut!

Japp halvblod här!

Araber brukar ju inte vara så jättestora! Men du kanske fick en special =)

Min ena är 170 cm + i mkh och den andra 166. Den första lite överbyggd och den andra rätt så snygg nu. Räknar med att den första liksom sin mor blir runt 175 cm och den andra växer nog inte jättemkt till.

KL

Mivey mäter 162 fram, 164 bak, blir 2 år om exakt en månad.
Hon börjar se ganska så färdig ut nu så jag tror inte hon kommer växa särskilt många centimetrar till nu. :)

lilla mini har blivit Stor-Mini:D

Ja, alla vi är ju vana vid att Mini är stor men jag hade ny hovslagare ute igår som höll på att svimma när jag skulle hämta Mini och kom in med gårdens största häst... Två år gammal. Man får gömma henne när det kommer folk, tror inte man kan visa henne för någon förrens hon är 5. :D

...känner igen det där...

Jag har ju oxå en älgkalv i stallet. Hon blev 2 i lördags och jag ska försöka mäta henne så fort jag får tillfälle. Tror hon är runt 170 iallafall.

MEN guuud vad långsam hon är i tanken!!!!
Jag blir tokig på henne ibland :crazy: Hon försvinner in i dimman och bara ler åt en som om hon gick på ngt ;)

Jag tror def att jag kan glömma tre-års med henne oxå, precis som med hennes syskon. De har knappt varit färdiga i kroppen för kvalitetstestet.

Nåja, det får ta den tid det tar, jag väntar gärna på något som kan bli jättebra när det är färdigt...

Ska fånga damen på bild vid tillfälle. :laugh:

Kl

Provar frågan här ist då det inte vart så mycket till svar inne på andra 09 tråden.

Hur vanligt tycker ni att det är nu för tiden att hästen växer framåt 3, börjar bli lite orolig för att min kommer att bli alldeles för lite. Vet ju att det är svårt att säga nu innan hästarna är klara. Men tycker dock att det är lite konstigt ändå att hon är så pass liten som hon är. Vet inte exakt längd just nu men hon ligger på 150 å jag hade väl hoppats på 165 nu känns det som om att jag ska vara glad om hon ens kommer upp till 160 och det är ju 10 cm till at växa vilket känns ganska orealistiskt väl?

Mamman är inte speciellt liten utan hon är runt 170 högre tror jag till och med, pappan är 165 å han har inte gett några mini hästar. Mamman har bara 3 avkommor än så länge så inte så mycket att jämföra med där.

Men kan det finnas ett uns av mirakel att hon faktiskt skulle kunna hamna över 160?

Kl

Provar frågan här ist då det inte vart så mycket till svar inne på andra 09 tråden.

Hur vanligt tycker ni att det är nu för tiden att hästen växer framåt 3, börjar bli lite orolig för att min kommer att bli alldeles för lite. Vet ju att det är svårt att säga nu innan hästarna är klara. Men tycker dock att det är lite konstigt ändå att hon är så pass liten som hon är. Vet inte exakt längd just nu men hon ligger på 150 å jag hade väl hoppats på 165 nu känns det som om att jag ska vara glad om hon ens kommer upp till 160 och det är ju 10 cm till at växa vilket känns ganska orealistiskt väl?

Mamman är inte speciellt liten utan hon är runt 170 högre tror jag till och med, pappan är 165 å han har inte gett några mini hästar. Mamman har bara 3 avkommor än så länge så inte så mycket att jämföra med där.

Men kan det finnas ett uns av mirakel att hon faktiskt skulle kunna hamna över 160?

Min uppfödning Metallica var 147,5 som 2 åring på våren och 158 på 3 årstestet och växer troligen 1 par cm till .

Så hoppet är inte övergivet ;)

Är hon ojämn eller jämn i sin växt ?

Mia

Nu ser inte jag henne så ofta då hon står på lösdrift en bit bort.

Jag upplever det som om hon växer ganska jämt men som sagt svårt å säga när jag inte ser henne jätte ofta.

Så här såg hon ut i kroppen i augusti förra året har ingen bättre bild på hur kroppen ser ut

59832_427193041174_610391174_5417455_4998110_n.jpg

Senast ändrad:

Tycker ofta det verkar som dom som är jämna och snygga genom uppväxten växer långsamt och länge.

Så att få upp henne till 1.60 i slutändan hade jag inte gett upp hoppet på, tycker inte det är helt ovanligt att det kommer nån eller någon cm, så sent som 5-, 6-åringar.

Du kan få komma och hämta nån eller några cm av min -09, som är klart störst i hagen, och det klart och tydligt syns på kroppen att hon inte är klar någonstans. Ser bara ut som jag har en förvuxen älgkalv i hagen... Även om hon som tur är har rört sig riktigt bra hela tiden och varit RIKTIGT trevlig att ha med att göra.

/Camilla

Tycker ofta det verkar som dom som är jämna och snygga genom uppväxten växer långsamt och länge.

Så att få upp henne till 1.60 i slutändan hade jag inte gett upp hoppet på, tycker inte det är helt ovanligt att det kommer nån eller någon cm, så sent som 5-, 6-åringar.

Du kan få komma och hämta nån eller några cm av min -09, som är klart störst i hagen, och det klart och tydligt syns på kroppen att hon inte är klar någonstans. Ser bara ut som jag har en förvuxen älgkalv i hagen... Även om hon som tur är har rört sig riktigt bra hela tiden och varit RIKTIGT trevlig att ha med att göra.

/Camilla

På mina har det varit totalt tvärtom faktiskt de som varit jämna hela tiden har slutat växa först medans de som vuxit länge just sett skrangliga överbygda och ofärdiga ut hela tiden.

Tar gärna några cm :D

Den som lever får se heter det ju, hade tänkt att mäta idag vad hon låg på men så klart hade jag inte med mig dom grejerna dock så har hon växt rätt mkt på bara nån månad här nu så hon kanske inte är så jämn som jag trott eller så var hon jämn i börjarn å blivit mer ojämn nu. Sen kan jag ha blivit lite lurad oxå då åringarna har fått komma in i lösdriften å 3 åringarna har fått komma därifrån så nu är ju 09 helt plötsligt "störst" på lösdriften och hon var ju väldigt mycket större än åringarna, har våra varit så små :o

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 562
Senast: Reville
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar