Hur stora är era 09:or?

Sv: Hur stora är era 09:or?

Du kan ju avvakta lite och se hur han utvecklas?

Fast jag tror han blir liten, det låter så. Min är 156-157 och hon är 12 mån, räknar med att hon blir runt 170. Kan du inte ta fler avkommor från mamman och satsa på en hingst som lämnar lite större?

Vad är det för stam på honom?

jättesvårt att säga om du inte har syskon till honom eller vet hur fort mamma växte mm.
Har en kompis var sto ger avkommor som växer väldigt långsamt. Samtliga 4 har varit som dina men 2 av dem har slutat på dryga 170 cm (mamman 164 cm), en är strax under och den sista är som mamman. Yngsta är 4 och har nog vuxit närmare 1 dm det sista året :eek:

Du kan ju avvakta lite och se hur han utvecklas?

Fast jag tror han blir liten, det låter så. Min är 156-157 och hon är 12 mån, räknar med att hon blir runt 170. Kan du inte ta fler avkommor från mamman och satsa på en hingst som lämnar lite större?

Vad är det för stam på honom?

Hade funderingar på att avvakta och se men hans mamma ska betäckas i början av veckan och då är tanken (från min mans håll ;) ) att jag ska bestämt mig ;) Hmmm....

Men antagligen går mamman till en hingst som tanken är att fölet ska behållas efter. Jag skulle liksom få välja på att behålla hingsten eller ta nästa föl själv, men jag känner lite instinktivt att åringen blir lite väl liten för mig. Men samtidigt går ett år till och det är fler om på vägen. Om hon inte resorberar/kastar, om hit och dit...

Dessutom är inte just att ta beslut min starka sida tyvärr :D

jättesvårt att säga om du inte har syskon till honom eller vet hur fort mamma växte mm.
Har en kompis var sto ger avkommor som växer väldigt långsamt. Samtliga 4 har varit som dina men 2 av dem har slutat på dryga 170 cm (mamman 164 cm), en är strax under och den sista är som mamman. Yngsta är 4 och har nog vuxit närmare 1 dm det sista året :eek:

Mamman har vi själva fött upp och hon är 5 i år och hon bör/känns som att hon varit tidig och inte blir mycket större. Hennes syskon har alla varit relativt tidiga också.

Ah...vi får se....

KL

Mivey är nu ett år och lite mer därtill, mäter 148,5/150

Mätte äntligen min lilla fuxa och hon är vid knappt 1 år (11.5 månader) 150 cm fram och ca 152 bak.

Tycker inte hon ser så himla stor ut men hon tänker nog bli 170 cm som den andra avkomman i alla fall för hon ser fortfarande väldigt mkt ut som en bäbis.

Min lilla skrutta Kita Chirlon (e:Chirlon - Bartok) som fyller 1 år den 18/7 mäter idag ca 1,46 (mellan tummen och pekfingret). Tycker hon vuxit till sig under betet men om man jämför med alla här verkar hon vara liten fortfarande.:angel:

Och jag var bara tvungen att gå och hämta mätkäppen igår efter att ha insett att vad sjutton Wincent är ju ungefär lika hög som mig :eek:
Lite halvdan mätning blev det då sammarbetsviljan inte var den största och jag inte tänkte på att plocka med grimmor ut.

Dock fick jag mina farhågor bekräftade och Wincent är nu ca 167 cm (var sjutton skall detta sluta och med tanke på att jag inte kan hitta en häst någonstans i hans stamtavla som är över 172 så verkar det underligt var kommer storleken ifrån)

Även Capacity hade vist dragit iväg man tänker aldrig på att han växer för han ser hela tiden så himla liten ut bredvid Wincent. Den lilla grabben hade nu precis kravlat sig över 160 sträcket så han är ju inte så liten han heller om man jämför med "normalstora" fölungar.

Tack alla gudar som finns för att min inte verkar sticka iväg lika mkt som dina:eek:
Jag har ju stort bakom men hon är nu vid precis 1 år strax över 150 cm även om hon verkar ha kommit in i något växtryck just nu för hon har tunnat ut över ryggen den sista veckan...

Har en kompis som fick föl för nåt år sedan och hon var så bekymrad över att hennes fölis va så liten om man jämförde med våra andras.... men nu är de 5 år och lika stora ungefär allihopa. Han som var så liten är idag 168 cm och har växt länge och jämnt hela tiden.

O hjälp!
Folk har tyckt att mina har varit stora när de har varit så kring 2 år och då växer de ändå hyfsat jämnt och fort så de nästan varit klara som 3-åringar, bara 2-3 cm till på de första 3. Hittills har de slutat på 173, 176 och 170 cm, jag hoppas ju att någon stannar under 170 även om det fungerar fantastiskt bra för lilla mig (163 cm) att hantera och rida (in) samtliga av dem...

O hjälp är precis min tanke också. :P Förväntar mig inte att min kommer bli mycket lägre än 180.. Visserligen är jag 176 cm så det är inte storleken jag oroar mig för, utan hållbarheten. Måtte hon inte växa sönder.

Vilka jättar vissa verkar vara! :eek:

Jag tycker min egen känns stor och hon har prescis krypit över 150-sträcket nu på sommarbetet. hon är 1 år och 2 månader nu. :laugh:

Min 13 månaders hingstunge är 152 cm fram och 153 bak.

Han går med 6 ytterligare 1-åringar (hbl) och är jämnstor med övriga. Finns en som är betydligt större, ca 161.

Senast ändrad:

KL

Min 09:a e Black Coffee är nu 1 år och 3 månader. Mäter ca 150 cm.
Mamma är 160 cm.
Hur hög tror ni lillan blir som vuxen?

Min Magica är 152 fram och 155 bak och jag beräknar att hon ska bli 164-168 cm

Mamma 161 cm och Rosevelt ? 166 ?

Min beräkning går påde sista fölisarna jag fått de senaste åren ?

Mia

Oj jag vill nästan inte skriva hur hög min är, hon är en liten skrutt ca 145cm född den 11 juni så hon är ju bra mycket mer än 1år. Åh jag som inte vill ha någon liten dvärghäst:( Mamman var ca 164 och pappa 168. Men hon är ganska mycket högre bak fortfarande så jag hoppas hon är en långsamtväxade häst:D

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 562
Senast: Reville
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård