Hur stora är era 09:or?

manhattan_2006

Trådstartare
Tänkte vi måste ha en tråd för årets föl också så vi kan följa hur dom växer hela tiden:)
Mätte våran hingst e: Cellestial-Irco Marco igår han mätte 128 cm och är född 30/5
IMG_2017.jpg

IMG_2010.jpg

IMG_2015.jpg

Fyll på med era fina föl:)

Sv: Hur stora är era 09:or?

Mitt hingstföl som föddes 11/6 mättes i tisdags (11/8) alltså när han var två månader och var då ca 117 cm fram och 119 cm bak. han är nog ganska liten. Zanzibar som han heter är ett halvblod efter Cartier-Zephyr. :)

Och här kommer lite bilder på underverket :p
28855250.jpg

9 dagar gammal

28855533.jpg

drygt 7 veckor

28855531.jpg

Fler bilder finns på http://www.pixbox.se/alb_show_id1081016_page0.html ;)

Mitt föl som nu är 3 mån gammal är 130 cm hög nu. Vet inte om det är normalstort men det är det väl?

Min, född 2/5 var vid 3 månaders ålder ca. 125 fram och 128 bak om jag inte missminner mig. :laugh:

Mätte mina killar igår.

Wincent 3 mån och 2 veckor gammal (f.29/4) är nu 135cm fram och 138cm bak.

Capacity växer nu alldeles för fort precis som stoets förra föl. 2 månader gammal (f.10/6) är han 127 cm fram och nästan jämn igen. 5 cm på prick 2 veckor har han nu växt vilket är lite för snabb takt för att jag skall vara nöjd.

Det är väl inget man kan/ska göra något åt att de växer för fort? Jag menar om inte stoet är i kraftigt överhull och överutfodras för då kan man ju dra ner lite på fodret?

Funderar eftersom mitt sto är på gränsen till tunn (mamman alltså) men stödutfodras med havre, lusern, soja. Fölet är i lagom hull och äter hon också utav fodret.

I övrigt går de på bete som är ok, men inte jättebra för då hade jag ju inte behövt stödutfodra. Hur tänker ni andra kring utfodring av digivande ston o fölungar?

min är liten.
född 21/3
mäter ca 121 cm och är ganska jämn i kroppen.

*kl*

Ena bebisen mätt idag, han blir 4 månader imorgon och han var 126 fram och 128 bak, vilket är stort för rasen - Morgan.
Ska mäta den andra grabben imorgon, då blir han 2 månader gammal.

Min "Mini" (helt fel namn) var 1,40 i mkh 3 månader gammal. Hon växte så det knakade då för ca en månad sen men nu har det stannat av och hon är ungefär lika stor idag och har mer koll på sin kropp, inte heller lika överbyggd. För en månad sen låg hon ner mest hela tiden, nu börjar det bli lite bus i den stora kroppen igen.

Min lilla Cajsa mäter jag inte ens, hon är bara mycket mindre än Mini! :)

Mmm, jag köpte en 10-månaders i år och han var 1,40 när jag hämtade honom. Mini kommer bli stor, men så är hennes mor närmre 1,75 i mkh...

elin

Mätte mitt stoföl igår. Hon är e Black Coffee-Neapel-Maraton och 11 veckor gammal. Mätte 120 cm vid manken och några cm högre i bak. Är hon liten eller mitt emellan? Mamman är 160 cm. Vad tror ni hon slutar på för mankhöjd som vuxen?

Hon är nog rätt liten, min minsting ovan är som sagt 127 men bara 9 veckor, den tror jag (eller hoppas utifrån födelsestorlek och nuvarande) blir mindre än hans 3 åriga helsyster som passerat 170 denna gissar jag till 167-168 som vuxen om man ser till hur mkt mindre han är än hon var i motsvarande ålder. Sen påverkar naturligtvis växttakt hur tidiga de är osv.

Aha, attans, jag som hade hoppats på nån cm högre än morsan. Jag ska ju behålla den och är inte stor själv, så jag behöver inte ha nåt höghus till häst, men hade hoppats på liite större. Men å andra sidan så är det för tidigt att säga exakt nu. Bara att vänta och se!

Jag har mätt min Sorla e: Chirlon-Napoleon som är född 7/6, hon är ungefär 123cm över manken och 128cm över baken. Jag hoppas hon blir lite större än mamma häst som bara är 161cm. Ett par bilder av lite "sunkig" kvalité på prinsessan.

sorla1-7.jpg

sorla8-4.jpg

Den andra grabben var 111/113 två månader gammal. Han var sjuk för 3½ vecka sen och gick ner lite i vikt vilket jag tror påverkat då han fyllt ut mer på bredden igen istället. Men han tar sig säkerligen till nästa månad..

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 562
Senast: Reville
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar