Hur stora är 10:orna?

Sv: Hur stora är 10:orna?

Hoppas innerligt att du har rätt, men kan inte låta bli att oroas.
Mamman är 164 och pappan 168, så hon borde bli över 160.
Men så e det stoet första föl och ibland blir dem lite mindre.

hmm, då vill jag inte veta hur stor hon som "bara" blev 176 cm kunde ha blivit :)
Där var morsan 4 år och växte som sagt själv under tiden hon var dräktig (5 cm)

Men som sagt vissa växer väldigt långsamt och om inget speciellt har hänt under hennes uppväxt som stört tillväxten så tror jag nog hon passerar 160 cm.

Nä hon mår som en prinssesa och får bra foder.
Det som kan påverka att hon e så liten är att hon föddes 4 veckor för tidigt. Men tycker att hon borde växa i kapp det snart;).
Men klarade sin första tid perfekt behövde bara få 2 påsar plasma för att stoet läkte mjölk en vecka innan.
Hon var pytte liten, kunde gå under mammas mage länge. Man kan se att hon inte blir en jätte häst, har rätt kort rygg (efter mamma) men har långa smala ben. Ser ut som en älg kalv:D.
Växer hyfsat jämt.

Tack för omtanken:bow:

Håller med Grimman, tror inte du behöver vara orolig. Jag har en -08 som var 140cm som 9 månaders. Hon är idag 160cm och växer fortfarande. Hon är också mitt stos första föl. Stoet är 161cm och hingsten 163cm. Så ta det luuuugnt.

EnDiva e. Tornesch (167cm) u. Exsanne (167cm) e.Excall-Sandro
Född 6 maj 2010. Vid 8 månader 142 cm.
Tornesch är efter Lux Z som är 168cm.

Kan det bli en 167cm häst tror ni?

album.php

Idag (10-12-23) är Järv (f. 17/5) 106 cm i manken, gick inte att mäta över korset då han krympte med 3 -4 dm när jag provade.
Mård (f. 14/5) är 105 cm i manken, ca 108 över korset, så han växer ganska jämt iaf.

Idag var det mätdags igen!
Järv var idag 112 cm i manken och 115 cm över korset.

Mård var något mindre; 110,5 cm i manken och 114 cm över korset.

Börjar bli lite orolig för att de ska växa över :crazy:

KL

Min hingst Lincoln S e. Hip Hop - Little Boy var på sin 8 månadersdag den 18e feb 140 cm över manken och 143 över rumpan.

Mamma växte sent, var 163 som 3åring och 168 som 5åring så Lincoln blir nog nåt liknande skulle jag tippa på...

Min lilla, nu ca 10.5 måndad gammal, är 151 cm hög över manken, har inte mätt bak men kanske någon cm högre där. Funderar på var detta skall sluta, båda föräldrarna är 161 cm. Dock har stoets tidigare avkommor blivit stora (därav valet av en mindre hingst) ett sto på 173 och en valack på 167 (och kanske inte helt färdigväxt), har även sett ytterligare en valack på bild och han ser riktigt stor ut.

själv hoppas jag på en 160-häst...inte mindre :eek:

Hon kan ju vara en sån som växer långsamt.

Min Filleunge som är 5 år idag var 142 fram och 148 bak när han såldes som 10-månaders. På treårstestet var han 162 men nu har han vuxit en bit till. Filleungar kan växa i många år, det finns säkert andra linjer också som är sena.

Min Szkopultös som nu är 10 månader mätte jag på en höft igår och då var hon 148. Mamma är 166, mormor var 169 och jag tror lillan landar på närmare 170.

Hon kan ju vara en sån som växer långsamt.

Min Filleunge som är 5 år idag var 142 fram och 148 bak när han såldes som 10-månaders. På treårstestet var han 162 men nu har han vuxit en bit till. Filleungar kan växa i många år, det finns säkert andra linjer också som är sena.

Min Szkopultös som nu är 10 månader mätte jag på en höft igår och då var hon 148. Mamma är 166, mormor var 169 och jag tror lillan landar på närmare 170.

160 är jag nöjd med, eller gärna 161-162. Sen behövs det inte bli så mycket större :D Mamman är 163, hennes första avkomma är nog inte så stor, mamma har fått -1.8 på blupen. Pappan till min är 169. Så min lilla häst är alltså mammans andra avkomma.
Min har ju stammen Odermus R- Rhett Butler xx- Battleburn xx.

Då är min snart 10 månader och mäter ca 144cm.
Älskar verkligen henne, hon litar på mig till 100 %. Hon är precis lika dan som hennes pappa var när han var liten.:laugh:

Mätte 2 av mina åringar igår o den ena född 19 Maj e.Ampere-Bellini är ca 147,jämn bak o fram.
Den andra född 330 April e.Faustinus-Samba Hit är ca 144 cm men överbyggd bak.
hoppas på att den som är min e.Ampere inte blir allt för stor,iof är han väldigt ädel men ändå....

Mätte 2 av mina åringar igår o den ena född 19 Maj e.Ampere-Bellini är ca 147,jämn bak o fram.
Den andra född 330 April e.Faustinus-Samba Hit är ca 144 cm men överbyggd bak.
hoppas på att den som är min e.Ampere inte blir allt för stor,iof är han väldigt ädel men ändå....
Ska ju stå den 30 April såklart,haha

*knapplån*

Mätte idag det enda hingstfölet från 2010 och blev lite förvånad över hur stor han var..
Han är e. Ampère-Nactus och mamma är 174 cm så det kanske inte är så konstigt egentligen men med mest lååååånga ben får man inte riktigt synintrycket av en stor häst.
9.5 månader mäter han 153 i fram och 156 i bak.
Han är såld sedan någon månad tillbaka och ryttaren som är väldigt långt jublar säkert..:)

Mätte min häromdagen dock var det inte så lätt då han inte vill stå stilla utan skulle kika vad matte hade för sig hela tiden!
Men efter ett par försök så fick jag honom till 146cm i mkh och 149cm över ändan.
Han fyllde 8mån den 8mars.

Är hon liten eller stor?

Mätte min i förrgår, 143 över manken och ca 146 över rumpan. Han fyllde 9 månader igår. Han verkar ju liten jämfört med många här inne, men mamman växte sent så jag är inte speciellt orolig, bara skönt om det inte blir en elefant ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka