Hur stora är 10:orna?

Sv: Hur stora är 10:orna?

Hakar på tråden jag med;)
Min lilla blev 7 månader den 5 Januari, Var igår kväll runt 142cm fram och 145cm bak.
Har börjat växa nu igen, fick spolmask trots avmasking så hon slutade då växa och var allmänt slö. Som tur var så kom det ut en mask så vi kunde avmaska igen (det var då inte lite hon hade fått) och nu är hon som en unghäst ska vara;)
Får se hur stor hor bli, hon var mellan 107-110 när hon föddes,
Mamma är 165cm och pappa runt 170cm.

den ena f. 27 maj är nog inte mer än 120-130 och ganska mycket högre bak just nu. (Nobel- Feliciano)

Den andra är enorm! Haha veterinärerna säger att de inte sett en större fölunge! Jag är dålig på ögonmått men vi byter täcke varje dag känns det som. Innan vi skilde honom från mamman var han ungefär 10cm lägre än henne och hon är 164cm (e. Hohenstauffen ue Oldtimerxx).

10 avmaskar jag rutinmässigt eftersom de inte har börjat bygga upp ett försvar .
mia

KL

Mätte Cebula med tumstock idag. Hon är ca 143 fram och 146 bak, 8 månader och 22 dagar gammal;)
Hon är hittills störst av stoets avkommor, mamma och pappa båda 166 cm, men jag misstänker att hon blir större än sina föräldrar trots att pappa har - på blupen.

kl
Mätte Stella (Cartier-Stanford) häromdagen och hon var 143 cm över manken och 146 cm över rumpen. 6 månader och 3 veckor gammal. Störst av stoets avkommor i samma ålder (bröderna är nu 168-171 cm) mamma är en liten dam på 161 cm.

Tumstock och spö har jag också använt, men nu funderar jag på om jag mäter helkast eller om min dam har stannat i växten... Jag kommer att få en ponny! :eek::crazy:

Strax över 8 månader nu och fortfarande 138 cm över manken och något högre bak.

Snälla du, bli över 160 i alla fall!!!!

Min ponny växer igen! :D

Mätte henne idag igen då jag tyckte att hon hade jämnat tills sig igen och det stämde!
141 över manken och ca 143 bak :banana:
(lite över 9 månader nu)

Och just det, jag kontrollmätte henne med en mätsticka efter att jag skrev det där sist, så det var inte spö och tumstocken som var kast... Mätte med mätsticka idag också.

har inte mätt min ponny igen, jag sticker huvudet i sanden och tänker inte mäta förrän om 2 år och hoppas att hon är 160 :angel:

Okejdå, jag kan tänka mig att min är som din, hon är lika gammal också nästan, min är väl 9 månader och 3 dagar :D

Här växer vi och växer!!! (9mån om en vecka)
I vinter har han nog växt mest på längden täcket i storlek 125 börjar bli kort

på höjden har det också hänt en del 145cm fram och 150cm bak.

Min har växt 4 cm på tre veckor, och har börjat äta ordetligt igen vilket är en lättnad=)
Är nu 145cm fram och 147cm bak.

Min nya Bj`s Zwhinnie

3/12 -2010 6 månader och 131 fram och 134,5 bak

9/1 2011 7 månader 135 fram och 138 bak

6/2 2011 8 månader ca 138 fram och 141 bak

Min var precis under ponnymåttet nu i måndags 9 månader och 18 dagar... Ska då lilläggas att hon är korsning Irish cob/ swb där varken mamma (160) eller pappa (157) är särskilt stora!

e Hip Hop ue Kolibri, 6 månader i söndags
140 cm över manken och 144 över korset i dag
Jag är glad om han inte blir mycket över 170...

Ok, då har jag äntligen vågat mäta min lilla HipHopare...

Han är nu 7.5 månad och 150 cm, över manken och som man säger här på öa, över rompen är han några cm högre. Lååånga ben på den grabben så han slutar nog på 170 cm han oxå...

e. HipHop - Nostradamus

Då har jag mätt min, nästan exakt 9 månader och ca 142cm.
Hoppas fortfarande att min ska bli över 160.... men det ser väl mörkt ut eller vad tycker ni???

Äh, lugna ner dig de har en hel sommar på sig att växa på först å främst.
Sen är det väldigt olika hur fort och länge de växer. Vänta du tills efter sommarn som 3-åring innan du börjar oroa dig.

Min -09:a kommer nog att bli lika stor som de andra (170 cm) fast hon bara är 1 dm högre än -10:an just nu. I typen är hon som sin mormor som var 165 cm till 3-årstestet men som var 173 cm när hon visades med föl året efter.
Både storasyster och lillebror har varit extremt långbenta med en gång och storasyster var 168 cm som 3-åring och 170 cm som färdig (är 7 år nu).

Kompisens stos avkommor har alla blivit dryga 170 cm men alla har varit små fram till nov. som 2,5-åringar, sen har de vuxit hemskt under ytterligare 1 år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka