Hur stor risk är det att aprningen blir våldsam?

W

wannehavefun

Om man parar sin hona med en hane hon inte träffat innan, hur stor chans är det att de börjar bråka?

Sv: Hur stor risk är det att aprningen blir våldsam?

Det beror väl på vad det är för djur? Bönsyrsor t.ex. äter ju upp hannens huvud under parningsakten, så där kan man väl lugnt säga att det går ganska våldsamt till. ;)

kanin menar jag haha

Om honan inte är brunstig så finns det en risk att hon attackerar hanen, man därför låta dem nosa på varandra lite innan, t ex i sele, då märker man ganska fort om honan är brunstig eller inte.
Honor som är riktigt brunstiga kan bli väldigt hormonstinna och attackera hanen för att han inte är tillräckligt snabb också, det är därför man alltid ska hålla dem under uppsikt, då man inte vet vad som kan hända.

Så det handlar inte så mycket om de har träffat varandra innan utan snarare om brunstighet, både från honans och hanens sida.
Om du har planerat på att para dem ganska snart så ska du veta att det inte alltid är lätt, då många kaniner som bor ute helt enkelt inte vill ha ungar på vintern.

hon bor inne....

Helst ska man ha kaninerna på en ställe dä ringen av dem tidigare varit eller så i hanens bur...
Om man vistas i honan bur/ hage kan denna bli agressiv för att skydda sitt revir, men det är sällan honan blir agressiv mot hanen om hon är brustig

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Luff
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar