Hur stor kan man vara för att rida fjording?

S

sofia88

Slutade rida för ett par år sedan, vilket jag har ångrat nästan ända sen jag slutade, men nu har jag inte råd att börja igen...
men så satt jag och tittade på annonser idag (vilket jag gör varje dag), och då hittade jag en annons om en fjording som behövs medryttare till, till en kostnad som jag har råd med.
Det står i annonsen att alla åldrar är välkomna, men jag tror att jag är för stor, så jag frågar här: Hur mycket kan en fjording bära?
jag är ca 170-175cm lång och väger strax över 90kg.
ursäkta om detta är en dum fråga, men jag har aldrig ridit en fjording, och även om jag typ förstår att det är kört så måste jag fråga, för annars kommer jag aldrig sluta fundera på det...
vet inte om detta är rätt forum, ber om ursäkt om det är fel
Mvh Sofia

Sv: Hur stor kan man vara för att rida fjording?

jag har inte någon större erfarenhet av fjordingar, men dom jag har stött på har varit väldigt olika. den minsta va nog inte större än 135 hög och väldigt smäcker, sedan har jag stött på dom som varit säkert närmre 150 och riktigt grova. det bästa är väl om du ringer på annonsen och pratar med ägaren vad denne tror att just den fjordingen bär/klarar.

hur viktbärande en häst/ponny är har ju inte bara med höjden att göra, min vänninas D-ponny (av grövre modell) är väldigt viktbärande, den ponnyn är "bara" 142 hög men bär lätt 80 kg. i och med att hon är såpass grov i typen så är hon ju även bred över ryggen, vilket gör att man "kan" vara lite längre utan att det gör något.

mitt halvblod klarar ungefär samma vikt på ryttare som den ponnyn trots att han är över 165 hög.

Sv: Hur stor kan man vara för att rida fjording?

det beror helt på ponnyn hur viktbärande den är. Håller me förre talare ring o kolla med ägaren.. Sen beror det oxå på hur väl du kan rida ponnyn, sitter man o skumpar utan att hästen går i form så kan man kanske inte vara så jätte tung..
Lycka till!!:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Idag kom det upp en bild på fb med min första medryttarhäst jag hade i den här trakten. Han var riktigt välutbildad och en utmaning att...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Wille
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 583
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 806
Senast: Grazing
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V