Hur stor hage?

Sv: Hur stor hage?

Utevistelse
Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

KÄLLA: SJV

Ok.

Blir lite skillnad på tillväxten när hästarna är på ett å samma ställe jämt. Vi brukade stänga av en del i våran hage över vintern som betsog utav gammal åker. Vid insläpp, ustläpp, vattningsplats och fodringsplatsen växte det inte ett jotta å håller nog med dig om att det är en bra fråga om det någonsing kommer göra det där dom närmaste åren utan hjälp.

Den ena är ett avelsto som bara står, den ena är en ponny som står där för fint skull den ena rids cirka 3-4 dagar i veckan endast i ridhus:eek:

Varför tar du inte upp dina åsikter med hästägarna, skulle vilja påstå att det är en mycket bättre idé än att försöka få till någon sorts anmälan, som dessutom det inte verkar finnas grund för.
Att du tycker 24tim utevistelse är bäst kanske inte alla tycker..:cool:
Om våran avelshingst skulle tvingas vara ute 24timmar per dygn skulle han riva hagen och springa in...

fast våra går inte där hela året. har sommarbete som vi växelbetar med kossor.

men där dom trampat upp växer knappt ett jota under sommaren ändå och det är ju lite trist :crazy:

jag bor i spanien och har ar det VALDIGT fa stall som har hagar... :cry: i stallet dar jag star finns det ingen riktig hage...ush jag blir arg bara jag tanker pa det...jag slapp er ut henne pa volten men det kanns inte som samma sak...svenska hastar lever lyxliv som far ga ute varje dag....

Kan tänka mig det.

Vi hade samma hage jämt fast vi stängde av olika delar iochmed att den var ganska stor.

Det är så här att jag hade en av deras hästar förr och red in henne men pga de är rent ut sagt störd i huvudet så tog de tillbaka henne och jag vet utan tvekan att hon trivs bäst i en stor hage där hon får röra sig och vara ute 24 om dyngnet men att prata med dem är som att hitta en nål i en höstack.

Men fallet är att det var jag som skötte ridhästen förr i 2 år men eftersom de inte har alla indianer hemma i kajaken så tog de tillbaka henne, har ju sett vackrare hästar om jag säger så. skoningar osv är väl inte så nogrant och jag själv vet att hästen/hästarna i fråga vill stå ute 24 timmar om dygnet i en stor hage där de får röra sig.

Men det är ju nu inte din/dina hästar längre.
Tycker ändå du ska ta upp frågan med dem i stället.
Att komma med ett papper där det står en regel (om det ens finns)
om hur stor hagen ska vara ser inte direkt bra ut.
Ta en vanlig diskussion med dem om vad du tycker, då har du ju försökt i alla fall.

Förstår annars inte vad du vill få ut med tråden? :confused:

Senast ändrad:

1. Vad exakt vill du att ska vi göra åt ditt problem?

2. Besvara frågan om HUR STOR hagen är, det är jag mest nyfiken på.

rent allmänt tycker jag att hästar mår bäst i flock och att de åtminstonde 2 dagar i veckan skall ha ½ ha "hage" per häst att röra på sig i tillsammans med en kompis, mindre "rasthage" är OK sålänge hästen får utlopp för energin någonstans varje dag..samt vid hästflockar på över 8 djur så bör det bara vara krav på 1/4 ha per djur i "hage"..
krav på maximalt 12 timmars uppstallning i enhästuppstallning (box/spilta).. samt öka minsta area i både box och spilta..

Om du inte har läst hela tråden så var min fråga att jag undrade bara om det fanns någon lag på hur stor en hage bör vara inte bara just för detta fall utan bara för att jag var intresserad utav att veta.

Jag undrade endast om det fanns en lag på det inte bara för denna sak skull utan för att det är intressant att veta.
Hur stor exakt den är vet jag inte då jag inte mätt ut den, men hade jag haft en sådan hage hade jag endast ställt en häst där och den hästen i fråga skulle fått mycket motion då det inte är en så stor hage, är ungefär som en sjukhage eller en sådan de har på travbanan om du förstår hur jag menar.

Men fallet är att det var jag som skötte ridhästen förr i 2 år men eftersom de inte har alla indianer hemma i kajaken så tog de tillbaka henne, har ju sett vackrare hästar om jag säger så. skoningar osv är väl inte så nogrant och jag själv vet att hästen/hästarna i fråga vill stå ute 24 timmar om dygnet i en stor hage där de får röra sig.

Tycker det här inlägget mest verkar andas surt sa räven....

Det är alltså DU som tycker så- inte grannarna eller är du grannen:confused:

håller med dig Älgen.

Om hagen är för liten eller inte utgörs ju främst av hagens storlek, inte antalet hästar...
Edit: såg nu att du var intresserad av om det var lag eller inte, vilket iaf inte jag kan svara på.

det finns ingen lag.

har du inget ögonmått? så du kan se om den är 20x20 meter eller 100x100 meter? polaren min har inget ögonmått när det gäller avstånd under 10 m men en hage kan hon se hur stor den är på ett ungefär iaf..

en sjukhage bör vara ca 19-16 kvm, jag tror inte att någon skulle sätta 3 hästar däri..

Är många andra som tycker de i byn också, men de törs inget säga så hon som har stallet kastar ut ved trän på bilar och inte har alla hemma.

Direkta citat från sidan:

De nya bestämmelserna som trädde
i kraft den 1 augusti i år innehåller
utökade regler för bland annat
hur hästar ska utfodras och skötas.
Några av reglerna har långa övergångstider,
bland annat kravet på
att tillgodose hästars behov av social
kontakt.

Förbud mot nybyggnation av spiltor
I nybyggda stallar ska hästar hållas i
box eller lösdrift. Det finns också ett
krav på att hästar inte får stå uppbundna
i spilta mer än 16 timmar per dygn.
Anledningen till att man vill fasa ut
spiltanvändandet är att uppbindningen
fixerar hästen och hindrar den från att
utföra vissa naturliga beteenden som
att röra sig och klia sig. Att hästar har
en stark motivation att röra sig är väl
etablerad kunskap.

Så ingen av oss har rätt men dessa regler kräver i kraft i år å inte år 2010.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 173
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
641
Senast: Hello
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka