Hur stor hage?

S

sandrabjelkelov

Tänkte höra om det finns någon lag på hur stor en hage bör vara?
Har ett par grannar som jag anser har en alldeles för liten hage för 3 hästar:confused:

Sv: Hur stor hage?

Mig veterligen finns det ingen sådan lag.

Ser hästarna ut att må bra annars ser jag heller ingen anledning att gnälla.

Hur bra de än ser ut att må så måste de kunna få röra på sig, de kan de knappast i denna hage. Sedan står de inte ute så många timmar heller ibland kommer du ut 9 och in 4 och ibland ut 1 och in vid 7.

Tja, många hästar står inne dygnet runt, så man kanske ska vara glad att de får gå ut överhuvudtaget.

Finns ingen sådan lag. Finns inte ens en lag om att hästar måste gå ut dagligen.

Det är sjukt egentligen, jag själv tycker att en häst skall vara ute så mycket som möjligt, helst 24 h om dyngnet. Anser att de mår bäst då. Borde iaf vara lag på att de ska få utevistelse.

Hur stor är hagen då?
Själv har jag två hagar till mina hästar som jag växlar mellan (har en shettis och en nordis) och dom hagarna är ungefär 150*100. Det är stort. På travet där jag jobbar har dom tre hästar i en hage på typ 30*15 meter, det är extremt LITET, men då kommer hästarna ut vid 8 och kommer in och blir motionerade vid 12-13 i typ 1 timme.

Den ena är ett avelsto som bara står, den ena är en ponny som står där för fint skull den ena rids cirka 3-4 dagar i veckan endast i ridhus:eek:

Hästarna får alltså daglig utevistelse?
Dom ser friska ut?
Ponnyn rids regelbundet?

Inget att klaga på. Liten hage må va tråkigt, men huvudsaken att dom får komma ut tycker jag. Man behöver inte ens ha en hage om man inte vill. Som tur är så har de flesta det förstås.

Ja de är ju inte världens vackraste hästar, de har ju mat. Var mest intresserad av att höra om det fanns en sådan lag.

i gamla stallet stod min häst o en annan i en hage som var mindre än 20 * 20 meter. Jag var glad att han fick gå ut öht.
Tycker inte du ska lägga di i så mkt, sköt ditt eget så länge hästarna inte är tydligt vanvårdade.
Alla hästar trivs inte med att gåt ute 24/7 o min häst hatar att ridas ut, får han välja blir det alltid ridhuset.

Finns ingen sådan lag. Finns inte ens en lag om att hästar måste gå ut dagligen.

Har jag helt fel nu eller finns det inte en lag på att hästar får stå inne max 16h / dygn?
Sen har jag sett rekomendationer på att en normalstor häst bör ha en hage på ½ tunnland.
Men rekomendationer som rekomendationer.. alla gör väl som dom vill ändå :smirk:

Han visade det klart o tydligt. I förra stallet låg ridhuset 50 meter ffrån stalet, hoppade jag upp vid stallet gick han automatiskt ner till ridhuset, skulle man fortsätta förbi tog det minst tio minuter eftersom han han bara reste sig hela tiden o skulle stanna kvar där, hände flera gånger att han tvärvände en bit bort o rusade tillbaka inte till stallet utan in på ridhusplan. Tycker det är ganska tydligt.
I nya stallet sitter ridhus o stall ihop, han är mkt gladare o trevligare att rida i ridhuset än ute.

Har jag helt fel nu eller finns det inte en lag på att hästar får stå inne max 16h / dygn?
Sen har jag sett rekomendationer på att en normalstor häst bör ha en hage på ½ tunnland.
Men rekomendationer som rekomendationer.. alla gör väl som dom vill ändå :smirk:
Den lagen gäller enbart spiltor.

Det är rekomendationer som sagt med hagstorlek. Iochmed att det inte ens finns krav på att hästen ska gå i hage om den står i box. Det är fullt lagligt att ha hästen i boxen dygnet runt. Helt sjukt.

Å tor mig jag. Jag skulle mycket hellre uppskatta att 16 timmars lagen skulle gälla både för box å spilta.

1/2 tunnland per häst har med om hästen/hästarna går där varje dag och man vill att marken inte ska ta någon skada av det hela. Sedan är det även bra för hästen iochmed att hästen är ett strövdjur och därför mår bra av att röra sig.

delvis kl.

1/2 tunnland (2500 kvadratmeter) räcker inte /häst om man inte vill att marken ska ta skada av daglig vistelse ;) inte är det mkt. att ströva på heller.

1 ha/häst är mer skäligt om man är rädd om marken (10.000 kvadratmeter) det är ju för övrigt vad rek. ligger på när man räknar generellt för bete.

vi har ca. 8 ha stor kuperad hage till våra 5. 2 halvblod en D-ponny och 2 shettisar men himmel vad upptrampad/geggig den har blivit över stora arealer denna "vinter" frågan är om det kommer att växa där alls till våren, eller någonsin utan "hjälp" :crazy:

vi har funderat på att hängna av större delen av hagen just för att begränsa omr. som blir fördärvat. inte så väldigt ovanligt att människor måste resonera just så för att ha lite bete över till våren.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 173
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
641
Senast: Hello
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka