Hur stor får man vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tispe

Är det någon/några här som har någon enkel tumregel på hur lång respektive vilken vikt man får ha för att vara lämpad att rida en viss häst? Menar att bör man t.ex inte vara tio cm högre än hästens mankhöjd eller tjugo cm? Samt hur vet man om man är för tung för hästen? Jag vet att vissa hästar anses hemskt starka så som Shetland ponnies men jag söker främst någon enkel tumregel där man kan "dra alla över en kam" men ge sedan även gärna mer rasspecifika exempel som rubbar tumregeln...
M.v.h

Sv: Hur stor får man vara?

Tack för svaret men att läsa fyrtiosex sidor med en massa svar var inte riktigt vad jag sökte- lat som jag är utan om det finns en enkel tumregel att ta till? Men det kanske finns en enkel tumregel någonstans där om man orkar läsa fyrtiosex sidor inlägg? Eller så är jag dum som inte förstår att någon sådan regel kan inte finnas eftersom så mycket annat spelar in?

Senast ändrad av en moderator:

jag vet iaf att södertälje ridskola har 60kg för ponny, 90kg för häst.. 60kg obalanserat är nog ur hästens perspektiv värre än 90kg välbalanserat.

jag är 184 och väger nog lite drygt 80 och rider i dagsläget hästar som är från 158 och uppåt efter min ridinstruktörs tycke.

Är det inte så att man ska vara 10 cm kortare än vad hästens manke är? Jag har förmig att vi hade det som tumregel på en ridskola jag red på när jag var mindre. :laugh:

Det har du missuppfattat. Det sas tidigare att man skulle vara 10 cm längre än hästens mankhöjd. Även det tycker jag är fel. Jag har en häst som är 151 och jag är 170 och jag har fortfarande aldrig känt mig stor på henne. En C-ponny är för liten för mig där känner jag mig som ett hus men D-ponnyer känns vanligen helt ok att rida.

Är det inte så att man ska vara 10 cm kortare än vad hästens manke är? Jag har förmig att vi hade det som tumregel på en ridskola jag red på när jag var mindre. :laugh:

Jisses...så en 180 cm person måste ha en häst på 190 cm i mankhöjd då? Nä, det har du fått om bakfoten ;)

Piraja (som är 174 cm, vars ena häst är blott 148 cm)

Det finns ingen enkel tumregel. Ridskolor och turridningsfirmor har ofta satta gränser men de beror mycket på att deras hästar ofta rids av obalanserade nybörjare.

Tack för svaret men att läsa fyrtiosex sidor med en massa svar var inte riktigt vad jag sökte- lat som jag är utan om det finns en enkel tumregel att ta till? Men det kanske finns en enkel tumregel någonstans där om man orkar läsa fyrtiosex sidor inlägg? Eller så är jag dum som inte förstår att någon sådan regel kan inte finnas eftersom så mycket annat spelar in?

Lat eller inte, skriv då frågan i den nålade tråden.

Mvh

IngelaH, moderator

som flera gånger har skrivit och kommer fortsätta skriva.

Den nålade tråden GÄLLER ALLA LÄNGD OCH VIKTTRÅDAR övriga längd och vikttrådar som skapas kommer låsas och hänvisas till den tråden, hur många bra svar som än kommit fram i den nyskapade. Det är mycket lättare att hitta svar i EN tråd, än att behöva jaga runt efter bra svar i 25.000 likadana trådar.

Jag stänger den nålade tråden och skapar en ny, när vi kommit upp i 1000 inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 445
Senast: lizan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 980
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en liten fråga ang ändring av hovarna på en 7 årig häst. Hästen i fråga blev inköpt för 2 årsen från Holland. Den var då mycket...
Svar
6
· Visningar
1 258
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama