Hur stor chans? Häst på foder

Sv: Hur stor chans? Häst på foder

Aha, är det så det är. Ja ha ja. Ja jag är inte tänkt på det eftersom jag inte tävlar då... (eller vaccinerar uppenbarligen ;)).

Han blev inriden när han var yngre men har stått ett tag nu.
Han var i bråk med nån häst i hagen för ett tag sedan, så det är tydligen därför som benet är svullet på honom.
Jag sprang runt med han i hagen i timmar häromdagen och jag såg inga som helst smärtor på honom.

Ja tipsa gärna om lösdriften tack.

Fast det är liksom inte riktigt samma sak att springa omkring och leka i hagen som att göra en ordentlig veterinärundersökning, och det säger inget om han håller för träning.

Angående det svullna benet så behöver det inte alls vara farligt. Är det en gammal skada är det inte ovanligt att det lätt blir svullet. Min häst har varit skadad i två ben och är ofta lite svullen i dom men det går ner när man rider. Har veterinär sagt att det inte är någon fara så är det ganska troligt att det är något liknande.

Tycker absolut att du ska ta hästen om du har möjligthet och verkligen gillar den. Dock bör du ju vara beredd på att den kanske inte håller för ridning men då har du ju iallafall en trevlig kompis :laugh:

KL

Tror inte du behöver lämna passet om du inte vill det. Jag har aldrig för någon under många många år nu behövt visa passet för någon. Ingen vet. eller någon alls. Inte heller när länsstyrelsen var ute och kolla stallet har jag behövt visa något pass. Det är väl främst då om hästen ska tävlas som passet behövs men det antar jag inte är aktuellt. Jag skulle heller aldrig lämna passet till någon.

Tycker du ska ta hästen och ha den på lösdrift ev. något helinackorderat med större hagar. Det behöver inte bli särskillt dyrt i mindre stall, man måste ju inte ha hästen på en träningsanläggning.

Var har vaccineringarna skrivits? Trodde inte vet. fyllde i lösa papper längre.

Jag trodde som sagt inte vet. fyllde i dem längre. Min krake har ju sina gamla vaccinationer i intyget, men de han fått sedan hans pass kom till står i det.

han har blivit undersökt av veterinär flera gånger men dom hittar ju inget.

Tror ni bara att han skulle få stå utan att en veterinär hade kollat på han....

Angående det svullna benet så behöver det inte alls vara farligt. Är det en gammal skada är det inte ovanligt att det lätt blir svullet. Min häst har varit skadad i två ben och är ofta lite svullen i dom men det går ner när man rider. Har veterinär sagt att det inte är någon fara så är det ganska troligt att det är något liknande.

Tycker absolut att du ska ta hästen om du har möjligthet och verkligen gillar den. Dock bör du ju vara beredd på att den kanske inte håller för ridning men då har du ju iallafall en trevlig kompis :laugh:

Ja asså om jag uppfattade allt rätt så hade han varit i bråk med någon hingst när han själv var hingst, så har han sparkat in i något trästaket eller något så har det gått in små träflisor i benet eller nått.... Och han har varit så här väldigt länge, svullen.
Och dom säger att han inte har skada av det, att han bara är svullen pga den "olyckan" som hände för ett par år sedan.

Jag har altid älskat den här hästen, såg han första gången när jag var 8år och nu är jag 20. Han är helegyptisk dessutom.
Det jag är lite orolig över är att hans ben ska bli sämre om jag rider han då jag är på riskgräns med min längd. Han är 148cm i mankh och jag är 179cm lång.

Ja precis! Och tar ingen han så slaktas han eller avlivas. Eftersom dom vill inte att han ska bli vandringspokal eller sluta upp på en transport i tyskland utan vatten o mat i flera dagar.....

Tror ni bara att han skulle få stå utan att en veterinär hade kollat på han....
Det händer oftare än man tror. Tyvärr.

Ta hästen och fungerar det inte så fungerar det inte. En lång lång lång igångsättning och gå väldigt försiktigt fram så ska det nog inte vara några problem.

Sen är inte längden det allting handlar om utan snarare vikten. Men du kan ju alltid börja med att stärka hästen från marken innan du hoppar upp, så häst har lite ryggmuskler och lättare klarar av att bära upp sig själv och dig utan att det sliter på häst.

Det händer oftare än man tror. Tyvärr.

Ta hästen och fungerar det inte så fungerar det inte. En lång lång lång igångsättning och gå väldigt försiktigt fram så ska det nog inte vara några problem.

Sen är inte längden det allting handlar om utan snarare vikten. Men du kan ju alltid börja med att stärka hästen från marken innan du hoppar upp, så häst har lite ryggmuskler och lättare klarar av att bära upp sig själv och dig utan att det sliter på häst.

jag väger typ 72kg. Jag antar att det kan vara för mycket för honom ang hans svullna ben.
dock vet jag ju att araber brukar klara fullvuxna..... eller är det rykten?

Men om du såg han första gången du var 8,och nu är du 20,då borde hästen vara äldre än 10 år?

Hur som helst,jag hade arab,173 cm lång,och väger runt 75.

Men om du såg han första gången du var 8,och nu är du 20,då borde hästen vara äldre än 10 år?

Hur som helst,jag hade arab,173 cm lång,och väger runt 75.

oj, sorry. Jag skrev lite fel :) Tror jag skrev på ett ungefär. Men första gången jag träffade han så var jag liten liksom.

Alright, men hur stor var araben som du hade?

147 tror jag. Var väll inte det optimala,men vi lufsade mest i skogen endå och bara myste då hon var triangelmärkt.

015-3.jpg

Min fina älskade lilla kicka! :cry::love::cry: Hon är sååååå saknad!!!!! Gör så ont i hjärtat att se henne,det där var nog ganska precis ett år sen...

Nu har jag en ettåring som växt förbi henne för länge sen,vette sjutton hur jag ska komma upp på honom när det är dags?! :eek::o

Senast ändrad:

Det är pass-tvång på alla hästar utan undantag, och passet ska finnas där hästen finns.

Så du menar att jag ska lägga mina hästars pass under en sten på betet då då? För nu befinner de ju sig kilometervis hemifrån? Eller ska man tejpa fast det på hästens kropp med gaffatejp?

Förresten nu när de flesta hästar ska vara chippade så är det väl bara för kontrollanterna att läsa av chippet och så kolla av det mot ett dataregister för att se om det finns ett pass på hästen? Eller finns det inte nåt sånt alternativ?

Så du menar att jag ska lägga mina hästars pass under en sten på betet då då? För nu befinner de ju sig kilometervis hemifrån? Eller ska man tejpa fast det på hästens kropp med gaffatejp?

Förresten nu när de flesta hästar ska vara chippade så är det väl bara för kontrollanterna att läsa av chippet och så kolla av det mot ett dataregister för att se om det finns ett pass på hästen? Eller finns det inte nåt sånt alternativ?

hmm....... Nu ska du inte överdriva :D hehe. Jag tror hon menar att passet ska vara inom det avståndet så att passet kan vara vid hästen inom 2-3immar ifall något händer o en veterinär behöver komma till den.

Vore ju dumt om hästen står på bete i Göteborg och passet ligger i Stockholm, om du förstår vad jag menar.

Vad är det som gör att passet kan vänta 2 3 timmar? Om tex vet är där och skulle vilja se passet, vilket aldrig händer men iallafall, ska vettis vänta i 2 till 3 timmar då medan passet kommer eller vad?

Jag har aldrig förstått det där med passet, jag har aldrig blivit tillfrågad om passet en enda gång. Nej jag tror inte alls det är särskillt viktigt att hästen ska ha passet brevid sig hela tiden. Huvudsaken är att det går att få fram ett pass vid slakt och vid byte av ägare osv.

Vill man inte lämna passet så tycker inte jag man ska göra det heller.

Senast ändrad av en moderator:

jag väger typ 72kg. Jag antar att det kan vara för mycket för honom ang hans svullna ben.
dock vet jag ju att araber brukar klara fullvuxna..... eller är det rykten?

Alla välmusklade och balanserade hästar klarar mer eller mindre väldigt mycket. Men det finns ingen häst som föds stark nog att klara det, det kräver ju att hästen har tränat upp sig för det och det finns raser när dom är musklade och starka nog som klarar mer än vad andra gör.

Araber är väl som dom flesta andra, hållbara och starka om dom är tränade för det. Jag tror ju dock inte att lite skogsmullande gör att hästen tar skada. Det är skillnad om du ska börja harva runt i paddock och liknande. Sålänge du inte flängrider i skogen i full fart då.

Sen kan det ju också vara så att benen faktiskt blir bättre av lite träning/ridning. Många hästar behöver ju faktiskt hållas igång för att hålla sig fräscha.

Vad är det som gör att passet kan vänta 2 3 timmar? Om tex vet är där och skulle vilja se passet, vilket aldrig händer men iallafall, ska vettis vänta i 2 till 3 timmar då medan passet kommer eller vad?

Jag har aldrig förstått det där med passet, jag har aldrig blivit tillfrågad om passet en enda gång. Nej jag tror inte alls det är särskillt viktigt att hästen ska ha passet brevid sig hela tiden. Huvudsaken är att det går att få fram ett pass vid slakt och vid byte av ägare osv.

Vill man inte lämna passet så tycker inte jag man ska göra det heller.

Nej jag vet inte... men det är var jag hört.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka