Hur stor chans? Häst på foder

Z

ZandraBson

Hej!
Jag har blivit erbjuden att ta över min kompis Arab som dom inte kan ha kvar.
Där skon just nu klämmer är att jag bor i Uk fram till Jul och måste ta hästen i september.
Hur stor chans är det att någon vill ta emot en 10årig arab på foder som inte är 100% inriden? Och hur säkert är det för mig att lämna över hästen till någon?
Jag kommer även isåfall erbjuda att dom får ta hästen längre om dom vill det men max ett år.

Det bästa vore ju om någon ville ha han som sällskap till deras hästar men är det lätt att hitta någon som vill det? Jag kommer dock aldrig att vilja lämna passet till dom då jag blev av med min förra häst när jag hade mitt pass i stallet där jag hyrde in min häst och en dag var hästen borta.

Känns som det kommer att bli krångligt att göra på detta sättet..... Men jag är verkligen fäst vid denna hästen, han är kanon.

Kan någon komma med tips och råd! Jag kommer ju såklart också överväga att inte ta hästen men det känns synd då jag gillar han så mycket. Och tar ingen annan han så kommer han ev slaktas då dom inte har tid eller användning för han.

Han har även ett svullet bakben som veterinären säger att han aldrig kommer att ha ont av..... Han har aldrig varit halt under dom åren som dom haft honom.

Sv: Hur stor chans? Häst på foder

Du menar en hästverksamhet där dom rider o tar hand om hästen på heltid åt mig?
Well, där jag har kollat så kostar det 8tusen i månaden.
Och eftersom han ändå inte blivit riden på så många år så tänkte jag att han lika gärna kan gå som sällskapshäst hos någon, eftersom det är det han har varit nu.

Har inte känt att det är någon mening att betala så mycket pengar när jag ändå inte vill att dom ska rida han..... Helst vill jag ju inte att dom ska det. Och så mycket pengar kan jag inte slänga ut varje månad i 6månader.... Men om någon vet, tipsa gärna om billigare stall... Är oerhört tacksam.

men hade varit fint om han kunde gå i lösdrift hos någon så står jag för all mat osv. För det jag tänker med ridningen...... Jag ser helldre att jag sätter igång honom, för skulle han bli skadad så vill jag ha han hos mig så att jag kan erbjuda han bra vård. Står han hon någon annan så vet man ju aldrig vad dom gör.
Rids han inte så är jag hundra på att han inte kommer att bli skadad på svullnaden i bakbenet.

Det är lag på att passet ska finnas med hästen (eller åtminstone att de kan uppvisas inom några timmar vid anmodan) så seriösa lär inte ta emot hästen utan pass över huvudtaget.

Men inackordera honom då på en lösdrift där grovfoder ingår.
Finns ju många sådana, åtminstone här kostar det ca 1000:- /månad
Sedan tillkommer ju om du vill att ha ska ha något mer i foderväg, behövs väl egentligen inte under så kort tid?
och så på 3 månader bör han så klart verkas någon gång så det tillkommer ju också.
Se bara till att du har han fullt försäkrad innan du lämnar honom och skriv en fullmakt till lösdriftens ägare att det får använda försäkringen om något skulle hända (ring gärna bolaget också och be dom skriva in det på försäkringen)
Sedan hämtar du honom när du kommer hem, om du inte vill att han står kvar.

Jaha det visste jag inte. Vet bara att det ska visas upp inom 2-3timmar.
Hade mitt pass tillsammans med min häst förut i stallet och en dag var min häst borta när jag kom till stallet. Stallägaren hade ringt en slaktbil och skickat iväg honom.
Så det är väldigt svårt för mig om jag nu måste skicka med passet med hästen ;(

Alright! Det låter ju jättebra. Kan du länka till några sidor där det ligger på ungefär det priset?
Det bästa vore om han kom på lösdrift, sedan behöver han endast hö. Och sedan någon som slänger på han vintertäcket på vintern osv. Och värka såklart, men det blir ju bara några hundralappar extra.

Men med tanke på hans ben också så är jag orolig att lämna bort han..... Skulle han bli skadad så vill jag ju helst att han blir det hos mig och inte hos någon annan ;/ Gud vilken jobbig sits jag känner att jag sitter i.

Dom som han står hos nu säger att han inte kommer känna skada av det svullna benet. Men benet är väl inte svullet om benet är helt friskt?

Jaha det visste jag inte. Vet bara att det ska visas upp inom 2-3timmar.
Hade mitt pass tillsammans med min häst förut i stallet och en dag var min häst borta när jag kom till stallet. Stallägaren hade ringt en slaktbil och skickat iväg honom.
Så det är väldigt svårt för mig om jag nu måste skicka med passet med hästen ;(

Ja precis passet ska kunna visas upp och det blir himla svårt om den som har hand om hästen inte har passet.

Gå in på bukefalos annonssida och leta, där hittar du säkert lösdriftsplatser!

Ja precis passet ska kunna visas upp och det blir himla svårt om den som har hand om hästen inte har passet.

Men hur kan jag göra för att dom inte ska lakta hästen då? ;/ Är ganska rädd att det ska ske igen.

Men hur kan jag göra för att dom inte ska lakta hästen då? ;/ Är ganska rädd att det ska ske igen.

Ha hästen på ett vettigt ställe, eller allra helst hos någon som du litar på. Majoriteten av stallägarna i Sverige slaktar inte andras hästar vågar jag påstå.

nej jag förstår det. Men eftersom jag blivit utsatt för det förut så är jag skakis ang det, vilket inte är så konstigt antar jag......
Han kom undan även om jag polisanmälde, bara för att han hade min hästs pass.

Jag förstår absolut att du är skakis, det är inte det jag menar. Jag har bara skummat någon av dina tidigare trådar, men jag vill dra mig till minnes att det stallet var ganska tveksamt från första början. Många stallägare är istället riktigt bra :)

*KL*

En fundering, vaddå visa upp passet? För vem måste man visa upp passet???
Är själv fodervärd på en häst och det passet antar jag att ägaren har, jag har det inte i alla fall, jag kan då inte visa upp något pass för henne. I ärlighetens namn vet jag ju inte ens om hon har något.... :o

Mitt kanske något mer brutala tips är att inte ta över den där hästen över huvud taget.

En tioårig häst med skadat ben som inte har gått ordentligt på flera år låter som ett extremt osäkert kort om man vill ha en ridhäst. Att den inte varit halt och troligen inte har ont när den går och skrotar i hagen betyder inte att den håller för ridning. Är det verkligen det du vill lägga din fritid och en massa pengar på?

Jag tycker att du åtminstone ska se till att få hästen ordentligt veterinärbesiktigad om du ska fundera på att gå vidare med övertagandet, och kolla så att det går att ha den försäkrad utan reservationer.

Men som fodervärd har man väl väldigt sällan hästens pass?? Det lämnar man väl inte från sig som ägare i första taget?? Eller är det jag som är ute och yrar nu? De har gjort kontroll hos mig och inte har de frågat efter några pass inte, men är det alltså passtvång på alla hästar nu? Jag tog bort en gammal häst för några år sedan och hon behövde inte pass och den som gjorde passet åt henne bara typ ett år tidigare sa att det inte var många som gjorde pass till så gamla hästar... och det måste ju vara mer än hon så var så gammal och många som har överlevt de här åren...

Det är pass-tvång på alla hästar utan undantag, och passet ska finnas där hästen finns.
Som fodervärd lär man ju behöva pass om man ska tävla, vaccinera eller göra något annat som ska föras in i passet.

Passet i sig är ingen "värdehandling" - däremot är ägarbeviset det och det ska man aldrig lämna ifrån sig. Det är ägarbeviset man ska kontrollera för att veta vem hästen tillhör.

Alltså: en knappt inriden arab, som inte gjort något vettigt på tio år, och (just nu) har ett svullet ben? Varför är det svullet?

Den är säkert jättetrevlig, men är det verkligen smart ta över en sådan häst? Det finns väldigt många trevliga, hela, och redan utbildade hästar som söker goda hem. Du vet inte ju inte ens om denna kommer att hålla för ridning, eller om benet kommer bli ok.

Fundera ett varv till. Avlivning är inte det värsta som kan hända en häst.

Är det så att du ändå vill testa och se om den håller så kan jag PM:a om en bra lösdrift på Hisingen där de har koll på hästen åt dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka