Hur ställer sig fälttävlansryttare till "udda" raser?

Sv: Hur ställer sig fälttävlansryttare till "udda" raser?

Men det kanske fanns en anledning från början att det bara är 5% som tävlar.

I hoppning är det ju definitivt fler än 5 % , bara här inne på buke måste ju utgöra minst 30% av alla dom tävlande travarna.

Ja, såklart. Vad gäller travare så är det ju för det första inte alla som håller, och för det andra inte så många seriösa som skaffar dom. Kan tänka mig att det är fler halv-seriösa hoppryttare som skaffar dom än dressyrryttare däremot.
Jag tror inte det hänger på rasen just i hoppning, för som någon sa i en artikel så kan så gott som alla hästar löshoppa upp till 130, sen är det upp till ryttaren om den klarar det vid ridning. Travare är ofta bra gjorda för hoppning om man bara får till tekniken i galoppen och balansen, men det finns såklart alltid undantag, och nån måste ju orka göra grovjobbet, man kan inte bara köpa en färdig som regel.

Hm.. Precis som du säger kan alla hästar hoppa enkelhinder på 1,30 men det är mellan hindren det avgörs. Och galoppen på en travare är inget man fixar till, de är ju inte skapta för att använda den gångarten.
Visst finns det exempel på travhästar som varit framgångsrika men de är i minoritet och har man tävlingsambitioner är det att göra det onödigt svårt för sig helt i onödan.

Hm.. Precis som du säger kan alla hästar hoppa enkelhinder på 1,30 men det är mellan hindren det avgörs. Och galoppen på en travare är inget man fixar till, de är ju inte skapta för att använda den gångarten.
Visst finns det exempel på travhästar som varit framgångsrika men de är i minoritet och har man tävlingsambitioner är det att göra det onödigt svårt för sig helt i onödan.

Det sista var väl ungefär det jag också gissar på (att man inte tycker det är värt att lägga ner så mycket jobb när man kan få en häst som har galoppen "gratis").
Vill helst inte ge mig in på någon "travare kan!!!"-diskussion, men om man säger såhär; jag tror det är ytterst få travare som inte kan få en bra galopp, allt hänger på ryttaren och att den är fräsch fysiskt.
Och självklart blir det svårare och svårare ju hgre upp i klasserna man kommer, fast det vet jag inte riktigt om man kan räkna eftersom det ALLTID blir svårare ju högre klassen blir :p

har ett halvblod/ardenner som tävlar * stjärnig klass....! Och det går jättefint!

Det sista var väl ungefär det jag också gissar på (att man inte tycker det är värt att lägga ner så mycket jobb när man kan få en häst som har galoppen "gratis").
Vill helst inte ge mig in på någon "travare kan!!!"-diskussion, men om man säger såhär; jag tror det är ytterst få travare som inte kan få en bra galopp, allt hänger på ryttaren och att den är fräsch fysiskt.
Och självklart blir det svårare och svårare ju hgre upp i klasserna man kommer, fast det vet jag inte riktigt om man kan räkna eftersom det ALLTID blir svårare ju högre klassen blir :p

Fast jag skulle som Lena, satsa på en häst som är avlad för att ha för sin "cruising gear" i galopp inte i trav..
En häst som saknar kvaliteter viktiga för ens disciplin (för fälttävlan då t ex uthållighet, mod och snabbhet) kommer hästen alltid att behöva jobba i sin "högsta växel" vilket då kan påskynda/utlösa olika former av belastningsskador
Oavsett vilken gren/disciplin man avser att tävla är hästens konformation en viktig faktor.

Jättefin :)
Men han såg inte så "udda" ut.

Håller med Totola!
Jag har sett ngra stycken från Östergötland som tävlar 2:stjärnig fälttävlan med sina travare,och de är jätteduktiga! ;)

*lånar knapp och kapar tråd*

Lite utanför ämnet kanske men...

Jag har länge varit sugen på att korsa nordsvensk(lätt i typen)/fullblod och se om man inte kunde få fram något riktigt intressant... Vad tror ni om den kombinationen? Här i England är det ju tex ID i väldigt många fälttävlanshästar, så något verkar det ju finnas i kallbloden som tillför något.

Själv rider jag inte fälttävlan så jag vet inte riktigt varför jag snöat in på det här, men om någon fälttävlansryttare med en läcker fullblodsmadam har lust att testa så utlovar jag gratis betäckning med min tjusiga nordishingst. ;) (Exklusive resa t/r till England då förstås...)

Ber om ursäkt för trådkapningen, kunde bara inte låta bli! :bow:

hur skulle en tinker gå i träng?

Håller med Totola!
Jag har sett ngra stycken från Östergötland som tävlar 2:stjärnig fälttävlan med sina travare,och de är jätteduktiga! ;)

Äh.. vilka då? Jag har sett travare men mest i 90 möjligen 100. Någon i * och några korsningar som gått *. Jag har dock aldrig sett i ** men därmed inte sagt att det inte finns.
Är däremot nyfiken på vilka hästar det gäller. PM gärna.

Jag har faktiskt inte sett någon travare alls starta terräng. Inte vad jag kan minnas iaf.

Jag har aldrig sett en enda travare med bra galopp, inte ens de som hoppar lite högre klasser (120/130)

Jag har faktiskt inte sett någon travare alls starta terräng. Inte vad jag kan minnas iaf.

Det har jag. Vet att där är en från Tågarp som tävlat en. Har sett andra också både i Gärds och Vinslöv men det handlar om 90/100.

Det har jag. Vet att där är en från Tågarp som tävlat en. Har sett andra också både i Gärds och Vinslöv men det handlar om 90/100.

Den har jag tränat :) Och han är även placerad i fälttävlan. Han var jättefin.

Jag har aldrig sett en enda travare med bra galopp, inte ens de som hoppar lite högre klasser (120/130)

Det har jag. Även travare som inte tävlats alls och även travare som inte ens är ridhästar. Men det är bra mycket oftare man ser BRA galopp på en häst som galopperar fritt i hagen än under en ryttare, därav att jag antar att det mesta hänger på ryttaren. Sen tror jag det är många som inte fått lära sig rätt teknik eller som är för stela eller har för dålig balans. Vilket jag också klassar som ryttarfel.
Jag tror säkert det FINNS travare som rent i grunden har dålig galopp men jag tror det är väldigt få jämfört med vad allmänheten inom hästsport verkar tro/tycka. Även så finns det ju icke-travare som har dålig galopp pga exteriöra brister så det är knappast något unikt för travare.

Det har jag. Även travare som inte tävlats alls och även travare som inte ens är ridhästar. Men det är bra mycket oftare man ser BRA galopp på en häst som galopperar fritt i hagen än under en ryttare, därav att jag antar att det mesta hänger på ryttaren. Sen tror jag det är många som inte fått lära sig rätt teknik eller som är för stela eller har för dålig balans. Vilket jag också klassar som ryttarfel.
Jag tror säkert det FINNS travare som rent i grunden har dålig galopp men jag tror det är väldigt få jämfört med vad allmänheten inom hästsport verkar tro/tycka. Även så finns det ju icke-travare som har dålig galopp pga exteriöra brister så det är knappast något unikt för travare.

Jag har sett en väldigt massa travare eftersom jag bott brevid en uppfödare, och sedan har jag sett en väldigt massa på träningar och tävlingar och aldrig någonsin har jag sett en travare med bra galopp.

Inte ens fölungarna eller åringarna. Vi hade under många år våra egna unghästar tillsammans med travare på sommarbete (åringar) och deflesta av travarna galopperade inte speciellt mkt.

Självklart kan en annan ras ha dålig galopp, men det handlar inte om hur vägvinnande galoppen är utan hur ren och bärig och hur de kommer under sig som avgör. Och jag har fortfarande inte sett en enda travare som går på det sättet.

Visa mig gärna en som gör det

Inte jag heller...
Det är svårt nog att få fram en halvblodhäst som har en bra rytmisk, framåtgripande, bärande galopp...

Precis, men eftersom det ändå *borde* finnas dom som inte följer normerna och skaffar dom raser man ska ha så att säga så borde det ju finnas hästar i lite högre nivåer också om rasen KAN lyckas så att säga.

Som svaret jag fick innan att det alltid finns undantag, jag tycker att i det fallet är det ju faktiskt undantagen som visar att det går. Säg att max 5% av de som tävlar har varmblod, om då en enstaka kommer upp högt i klasserna är det ganska stor procent av de som representerar den rasen. Känn er fria att byta ut "varmblod" mot vilken annan ras som helst som är lite mer ovanlig inom Fälttävlan.
Så även om det är enstaka som lyckas kan det ändå vara kul att höra vilka "udda" som har lyckats! :idea:

Skulle faktiskt t o m kunna tänka mig nättare kallblodstravare eftersom de är väldigt tuffa i psyket och säkert kan gå att lära dressyr hyfsat bra, men hur det funkar i verkligheten har jag som sagt ingen aning om :p

Måste bara få hålla med. Alltid i dessa diskussioner säger nån: "Jamen titta på den å den hästen! De var av "den" rasen (oftast varmblod man pratar om)". Och då säger nån: "Ja, men tänk det är bara ett fåtal, men hur många tex. fullblod/halvblod har inte kommit upp på den nivån?" Men hallå?! Javisst är det klart att det är ovanligare med tex. varmblod inom hoppning och fälttävlan, men hur många av de som satsar satsar på ett varmblod? Plus att de flesta varmblod, som inte skolas till ridhästar från fördseln, förlorar ju ett x-antal år på att de först ska gå i travet och sen omskolas. Om man nu ens lyckas få ur fuktumet att allt så gå i 140km/h ur deras huvuden. Det man försöker visa är ju bara att inget är omöjligt, har några lyckats tidigare finns det inget som säger att inte flr kommer att lyckas. Och som personen skrev ovan, hur många av hästarna är det sen som ens börjar tränas och tävlas. Då är det inte så konstigt att så många inte har lyckats. Men jag tycker att ett varmblod har lika bra möjligheter att lyckas som vilken annan häst som helst, förutsatt att den inte missat några år pga. travet. Jag menar, det är ju inget fel på hästen som sådan. Sen är det klart att vissa kanske har den perfekta ridhäst exteriören, men det finns det ju ridhästar som inte har heller, eller hur? Måste även få tillägga att en annan anledning till att det kanske inte finns så många varmblod i toppen kanske är att de varmbloden som har bäst fysiska förutsättningarna (i helhet) blir kvar i travet där de förväntas presteras. Hade alla talanger redan från fölsben blivit tränade till hoppning eller fälttävlan eller vad som helst är det klart att det skulle finnas betydligt många fler i toppen.
Tack för mig, hej! :devil: :p

Här är han :rofl: :rofl: :rofl:
elvishopp.jpg

Var det här en ren travare eller blandningen med haflinger?? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 543
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte