Hur ställer sig fälttävlansryttare till "udda" raser?

Sv: Hur ställer sig fälttävlansryttare till "udda" raser?

Hm.. Precis som du säger kan alla hästar hoppa enkelhinder på 1,30 men det är mellan hindren det avgörs. Och galoppen på en travare är inget man fixar till, de är ju inte skapta för att använda den gångarten.
Visst finns det exempel på travhästar som varit framgångsrika men de är i minoritet och har man tävlingsambitioner är det att göra det onödigt svårt för sig helt i onödan.

Var det inte så att alla hästarna var skapta med tre gångarter? Eller är det bara jag som är efter? :devil: :d Visst man har ju avlat efter hästar med bra trav, men det betyder ju inte att galoppen har försvunnit liksom :) :bump:

Jag menar det är ju inte så att tex. fullblod avlas fram för att ha en BRA galopp, de avlas för att ha löphuvud (som travare) uthållighet (som travare) och för explosivitet (som travare). Sen är det klart att fullbloden också avlas för sin galopp, men man försöker ju inte få fram en BRA och bärig galopp utan en vägvinnande, hästar som täcker mycket mark, men det måste ju inte betyda att hästen har en bra galopp. Argumenterar för varmblod, säger inte att det är den ultimata sporthästen, men alla raser har sina för och nackdelar och jag tycker inte om att man dömer hästar pga. rasen :( Det är ju upp till varje individ att visa vad den håller för.

Sen som ett tillägg på mitt andra inlägg där jag förklarade varför det inte finns så överdrivet många varmblod i toppen. En anledning till det skulle ju tex. kunna vara att en stor del av de hästarna som inte går kvar i travet kanske inte gör det för att de inte klarar av hård fysisk träning, de kanske har dåliga ben eller dyl. å då är det klart att de kanske inte passar till fälttävlan och hoppning på hög nivå, utan mest som promenadhäst... :mad: :devil:

:bump:

Jag menar det är ju inte så att tex. fullblod avlas fram för att ha en BRA galopp, de avlas för att ha löphuvud (som travare) uthållighet (som travare) och för explosivitet (som travare). Sen är det klart att fullbloden också avlas för sin galopp, men man försöker ju inte få fram en BRA och bärig galopp utan en vägvinnande, hästar som täcker mycket mark, men det måste ju inte betyda att hästen har en bra galopp. Argumenterar för varmblod, säger inte att det är den ultimata sporthästen, men alla raser har sina för och nackdelar och jag tycker inte om att man dömer hästar pga. rasen :( Det är ju upp till varje individ att visa vad den håller för.

Sen som ett tillägg på mitt andra inlägg där jag förklarade varför det inte finns så överdrivet många varmblod i toppen. En anledning till det skulle ju tex. kunna vara att en stor del av de hästarna som inte går kvar i travet kanske inte gör det för att de inte klarar av hård fysisk träning, de kanske har dåliga ben eller dyl. å då är det klart att de kanske inte passar till fälttävlan och hoppning på hög nivå, utan mest som promenadhäst... :mad: :devil:

:bump:

Du skriver ju själv det ultimata kriteriet för en fälttävlans häst

utan en vägvinnande, hästar som täcker mycket mark

Detta kan man aldrig uppnå med en travare tex

Den ultimata fälttävlanshästen är ju ett fullblod, det går inte att komma ifrån helt enkelt, men var hittar man ett fullblod som rör sig som gångarshäst och hoppar som en hopphäst....det gör man nog inte idag.

Idealet som jag ser det är ju ändå att ha fullblodet i andra eller tredje led med lätta hopphästar som fäder. (ska jag säga som sitter på två topphästar med dressyrblod i första led....)

Det viktigaste hos en fälttävlanshäst är ändå inställningen till träning och tävling, de är först då de blir en topphäst oavsett gång och hoppförmåga

Visst finns det många fullblod som rör sig tillräckligt bra för dressyr det är ju bara att titta på världseliten och deras hästar ;)

Den ultimata fälttävlanshästen är ju ett fullblod, det går inte att komma ifrån helt enkelt, men var hittar man ett fullblod som rör sig som gångarshäst och hoppar som en hopphäst....det gör man nog inte idag.
Det är stor skillnad på ett fullblod som är avlad för flatracing och ett fullblod som är avlad för hopp-galoppen. I Sverige är det tyvärr vanligast med flat-galoppen och därför finns det mest sådana fullblod i Sverige. Men tar du dej till andra länder, tex Irland eller England är där fullt av jättefina hästar som är National Hunt-avlade.

Jo visst finns det fullblodshästar som rör sig tillräckligt bra eller hoppar tillräckligt bra, men den kombinationen av både rörelser och hoppförmåga av toppklass är nog näst intill omöjlig att hitta i Sverige.

Visst finns det bättre fullblod i fälttävlanssynpunkt i England, Irland och NZ men britterna har ju också problem med att de vill ha mer hoppning i sina hästar och letar också crossbreds i övriga Europa. Så jag tror ändå att den optimala kombination är halvblod-fullblod.

Nej det tycker inte jag. Jag har två st hemma som både rör sig bra och hoppar bra

Finns en avelsvärderad skäckhingst med tinkermamma och xx pappa som iaf gått lätt fälttävlan. Han heter Kansas King och är e: Lane Court om jag inte minns fel.

Du skriver ju själv det ultimata kriteriet för en fälttävlans häst

Detta kan man aldrig uppnå med en travare tex

Varför skulle man inte kunna det, det finns väl många varmblod som har vägvinnande galopp, eller?

Förresten, brukar inte fullblod ha en tendens att ha en lågt ansatt hals vilket leder till att den har svårt att samla sig i dressyren eller något (inget jag är säker på men jag har för mig att jag har läst detnågonstans)...? Hur ska det då gå i dressyren och hoppningen?

Varför skulle man inte kunna det, det finns väl många varmblod som har vägvinnande galopp, eller?

Förresten, brukar inte fullblod ha en tendens att ha en lågt ansatt hals vilket leder till att den har svårt att samla sig i dressyren eller något (inget jag är säker på men jag har för mig att jag har läst detnågonstans)...? Hur ska det då gå i dressyren och hoppningen?

Nej det anser jag inte att de har. Jag har hittills aldrig sett en travare som med lätthet galopperar runt i terrängen som ett fullblod.

Och tja inte de fullblod jag träffat på har haft speciellt lågt ansatt hals.

Samlingen i dressyren beror på bakdelens byggnad.

Med tanke på att de flesta hästar i världstoppen är rena fullblod så borde det ju inte vara några problem vare sig med dressyren eller hoppningen

Jag lovar att jag betalar alla avgifter om du startar deb på en nordsvensk med enda kravet att jag får filma hela resan
Det finns ju redan flera nordsvenska fd travhästar som lyckats så jag förstår inte riktigt din inställning här. Kolla t.ex in goa Tricken innan du skrattar åt nordisarnas förmåga:angel:

Jag har även stött på två mycket stadiga skäckherrar i Dalarna som gick fälttävlan under sena 80-talet.

Hm.. Precis som du säger kan alla hästar hoppa enkelhinder på 1,30 men det är mellan hindren det avgörs. Och galoppen på en travare är inget man fixar till, de är ju inte skapta för att använda den gångarten.
Visst finns det exempel på travhästar som varit framgångsrika men de är i minoritet och har man tävlingsambitioner är det att göra det onödigt svårt för sig helt i onödan
*delvis kl*

Allting avgörs mellan hindren det är en absolut sanning, men jag som dels är uppväxti travstall och dels söderöver i Europa där travarna ofta ingick som en del i vanliga ridhästar har en något öppnare inställning för travarnas vara eller icke vara.

Med en ambitiös ryttare och framförallt en kunnig tränare kan man göra underverk vad gäller travarnas galoppförmåga.
Det tråkiga i Sverige är att travhästarna blivit en andra klassens medborgare som sällan får den träning och framförallt får ta del av den kunskap som behövs för att de ska kunna bli trevliga ridhästar. Snobberiet och okunskapen bland tränarna i Sverige bäddar för att travhästägarna med en kanske liten plånbok vad gällde hästinköpet men som sedan har ett stort hjärta och en hög ambitionsnivå inte finner någon att träna för, just för att ingen vill ta sig an dem.

En av de franska hästarna som placerade sig i Malmö 2006 hade travare i sig (50% tror jag), plus att ägaren hade vunnit den i ett lotteri, där den inte ens var förstapris.... Individer....
Han var fjärde pris ;) och heter Derby De Longueval och rids av Jean Lou Bigot. Har lagt in hans stam på allbreedsidan nu

Senast ändrad av en moderator:

Har ett PRE-sto 4år 156cm (kallas ofta för andalusier el. spanskt fullblod).
Som jag är sugen på att starta lite fälttävlan på i framtiden typ deb-lätt klass då. Ska t.o.m. ta med henne till fälttävlans gymnasiet i höst:bump: Vet att många frågar sig om dessa hästar överhuvudtaget kan hoppa men jag har aldrig haft en säkrare och positivare hopphäst.. har iofs inte börjat hoppa några höjder än men känner att hon har det i sig. Har även hoppat lite egenbyggda FT hinder på ponnyhöjd och hon älskar det. Hon har också en extrem kondition och uthållighet.

en liten bild på ängeln :love:
dunariden.jpg

Lite sugen på att betäcka henne med nån läcker hopphingst i framtiden typ Qalle eller nån Z hingst. Tror det skulle vara en bra kombination till hennes kloka huvud, goda hjärta och höga ridbarhet för att få en lite större häst med mer språng i.:D

Senast ändrad:

Fast Qalle är väl inte optimalt med tanke på att han både är liten och väldigt kort i kroppen.

Fast kan ju inte betäcka henne me nån jätte heller med tanke på att hon är så liten själv

Varför skulle du inte kunna göra det?? Det är väl bättre att försöka få upp storleken

kanske det.. men vi är en skara små ryttare i familjen så vi vill ha ganska små hästar.. men det e klart chatageno är ju också en stilig herre som man kan få upp storleken med

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 543
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte