Sv: Hur snabbt ser man effekt av kastrering?
Oj, jag skrev ett långt svar, men det försvann på vägen. Skriver ett nytt då.
Vad är det för ras på hästen? Jag har själv en varmblodshingst i samma ålder. Jätteskoj.
Jag undrar lite, utan att du uppfattar det som att jag trampar dej på tårna eller kommer med pekpinnar. Du skriver att han var jättejobbig när du hämtade hem honom från betet. Hur har betesperioden varit? Har du umgåtts med honom under tiden?
Jag var i hagen varje dag. Pratade, umgicks, borstade, och tog honom på promenader. Nu är han inkörd, och det gick på nolltid. Det tackar jag mej själv för. Att jag ägnade så mycket tid i förebyggande syfte.
Jag kan inte svara på hur lång tid det tar innan man märker effekten av kastrationen. Det tror jag är väldigt idividuellt. Personligen så skulle jag inte kastrera före 2 års ålder av den anledningen att jag tycker dom skall få "växa i sin hingstkropp" först. Dom brukar bli tunna och sakna hals om man kastrerar för tidigt. Jag hoppas för egen del att jag inte behöver kastrera min kille.
Det är ju inte helt riskfritt heller med kastration. Kompisens hingst dog då tarmpaketet trillade ut vid kastrationen. Detta trots noggran undersökning och en erfaren veterinär.