Hur snabbt ser man effekt av kastrering?

J

JennyK

Jag hämtade hem min lille hingst från betet idag och han var minst sagt jobbig..:crazy: Han är 1,5 år och har varit väldigt "hingstig" ända sedan han var liten faktiskt. Jag ska ringa vet imorgon och försöka få en tid för kastrering så fort som möjligt, men jag undrar hur fort man kan märka någon effekt av kastreringen? När "hingstigheten" lägger sig?

Sv: Hur snabbt ser man effekt av kastrering?

Oj, jag skrev ett långt svar, men det försvann på vägen. Skriver ett nytt då.

Vad är det för ras på hästen? Jag har själv en varmblodshingst i samma ålder. Jätteskoj.
Jag undrar lite, utan att du uppfattar det som att jag trampar dej på tårna eller kommer med pekpinnar. Du skriver att han var jättejobbig när du hämtade hem honom från betet. Hur har betesperioden varit? Har du umgåtts med honom under tiden?

Jag var i hagen varje dag. Pratade, umgicks, borstade, och tog honom på promenader. Nu är han inkörd, och det gick på nolltid. Det tackar jag mej själv för. Att jag ägnade så mycket tid i förebyggande syfte.

Jag kan inte svara på hur lång tid det tar innan man märker effekten av kastrationen. Det tror jag är väldigt idividuellt. Personligen så skulle jag inte kastrera före 2 års ålder av den anledningen att jag tycker dom skall få "växa i sin hingstkropp" först. Dom brukar bli tunna och sakna hals om man kastrerar för tidigt. Jag hoppas för egen del att jag inte behöver kastrera min kille.

Det är ju inte helt riskfritt heller med kastration. Kompisens hingst dog då tarmpaketet trillade ut vid kastrationen. Detta trots noggran undersökning och en erfaren veterinär.

Har varit med om hästar man märkt skillnad på efter bara någon vecka, andra har det tagit fler månader för. Så som bulwark nämnde, det är hemskt individuellt och svårt att säga något rent generellt.

Det tar olika långtid för alla hästar.Men kastrerar du tidigt brukar man se en förändring fort.Om han börjar bli jobbig ta han så fort som möjligt då.Jag har haft hästar som blivit tagna tidigt dom växer och utvecklas lika fint som hingstarna.Lycka till

Tack för alla svar! Han ska kastreras så fort som det bara är möjligt och jag hoppas att han är en av dom det märks fort på. Han har som sagt alltid varit väldigt hingstig och jobbig och nu börjar han bli för stor och stark för att kunna hantera.

Bulwark: Det är en fjording och han har gått på bete 4-5 mil hemifrån så jag har bara varit hos honom en gång i veckan, men då har jag tagit in honom i stallet och ryktat, lyft hovar m.m. Har även hämtat honom ett par gånger för att åka på kurs, premiering och så. Det har gått bra allting men han är för jobbig som hingst för att jag ska orka med honom. Ang att dom kan bli tunna och sakna hals om man kastrerar tidigt så är jag inte rädd för det eftersom han är just fjording och jag inte vill ha honom för kraftig.
Givetvis är det inte riskfritt med kastrationen heller, men det hör ju egentligen inte hit, jag varken kan eller vill behålla honom som hingst.

Okej, jag förstår ditt "problem" och respekterar ditt beslut. Ville bara ge min syn på detta. Håller tummarna att han blir en lugnare kille.

Tack, det är ju så att det är inte heller bara jag som ska kunna hantera honom till och från stallet, när jag jobbar och så.
Jag fick tag på vet idag på morgonen och han tyckte årstiden var i senaste laget. Att det var för lerigt och kunde bli för kallt, men han kommer hit på torsdag iallafall och kollar om det går då. Jag tittade på vädret på TV:n och det såg iallafall lovande ut på torsdag så jag håller tummarna för att det går då!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 167
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V