Hur snabbt kommer orken och musklerna?

Yrja

Trådstartare
Sitter här och planerar sommaren. Motivationen är tillbaka och hästen ska sättas igång på riktigt nu. Men jag upptäcker att jag inte har den allra minsta koll på hur snabbt det egentligen går att sätta igång en häst.

Hur fort går det att orka bära sig själv i skritt, trav och galopp? Om hästen varit i kondition men de senaste 1-2 åren mest ridits ute i skogen, klättrat och gymnastiserats.

Nu är det givetvis individuellt och ingen vet ju vad jag utgår ifrån riktigt, muskelmässigt. Men hur ska man planera träningen de närmaste månaderna? Tar det 6-12 månader innan jag kan förvänta mig att han kan gå i form övht?

Sv: Hur snabbt kommer orken och musklerna?

Jag har för mig att det tar ca 2-3 månader för musklerna bara, och har hästen blivit riden under året så borde det inte vara någon större fara för leder och skelettet då det redan är någorlunda uppbyggt. Så om någon månad borde du märka resultat- anser jag! Och om ytterligare en-två borde hästen kunna gå fint (har fått för mig att du rider en del vanligtvis och att din häst lyssnar bra på dig och gärna vill jobba).

Är den redan igång så pass så tror inte jag det behöver dröja så länge. Skötisen sattes igång under en 3 månaders period efter ett halvårs skadeuppehåll med endast skrittpromenader. Du behöver ju inte kräva perfekta piaffer första veckan men nog ska den väl kunna gå på tygeln och jobba någorlunda i form redan nu? Tror det bästa är att känna efter själv. Känns hästen trött så sänk kraven och lägg in fler vilodagar med lättare arbete.

Tack båda två för era jättepositiva svar. :bow: *Otålig nämligen* :D

Hästen orkar bära sig en någorlunda form korta, korta stunder. Mest av den stora viljan dock skulle jag tro, han älskar att träna. Väldigt positiv och så, inga problem där inte. Men jag vill inte börja så utan jag vill bygga upp hästen ordentligt ute så att han får jobba fritt med naturliga "hinder".

Han har 1 vilodag i veckan, det har han alltid haft. Ibland 2.

Men då kanske det kan tänkas att han är i form att dressyra en smula i augusti då! :D Dittills blir det att jobba med terrängridning, klättring och senare kondition. Håller tummarna att jag kan vara så pass effektiv med träningen att det går så fort. Längtar efter att få komma igång igen. :bow:

Tack igen!

Om hästen ridits regelbundet så går det fortare. det du ska vara försiktig med är just i anpassningen för leder och muskler osv, att byta typ av arbete. det är där skade risk och belastnings risk ligger om man har för bråttom.

lägg en plan och introducera det "nya" arbetet och den nya belastningen successivt, med det vanliga arbetet, varvat med vila däremellan.
Kom ihåg att träningsvärk/stelhet oftast är som värst dag 2, så det är ofta bättre att efter att ha höjt ribban lite, dagen efter skritta ut än att låta hästen vila helt. dag 3 kan den däremot isåfall hellre vila.

jag skulle alltså INTE enbart se till hästens kondition , det är inte där faran ligger utan att i som sagt ha för brått i att ändra hästens belastning och rörelsemönser mot det arbete den är van vid.

jag skulle alltså INTE enbart se till hästens kondition , det är inte där faran ligger utan att i som sagt ha för brått i att ändra hästens belastning och rörelsemönser mot det arbete den är van vid.
Givetvis. :bow: Arbetet är som sagt tänkt att fortsätta i samma banor som innan. Jag jobbar i regel minst 50% i terrängen i fri form, oavsätt hästens kondition.

I sep förra året satte jag igång honom på nytt efter mycket slöridning en tid. Vi kom ända fram till konditionsträningen innan jag tappade ridningen igen pga personliga saker. Efter det har vi dock ridit ca 5 dgr i veckan mest ute i terrängen i alla gångarter. Våra turer är normalt ca 2-3 timmar och vi rider förstås inte på stigarna. Sen fick han en låsning som vi kände av i ett tidigt stadium i feb, varpå vi red mest skritt i terrängen samt en del trav/galopp ibland under vissa turer. Ryggvet. var beställd men blev skadad samma morgon som han skulle till oss varpå vi fick vänta en månad till. Under denna månad upplevde jag att hästen fick mycket mer ont, ganska snabbt, så de sista 2 veckorna i april ledde vi honom bara i terrängen utan ryttare. I början på maj kom ryggvet. och hästen har efter det endast letts en vecka (förra) och denna vecka ska vi börja rida. Har dock bara jobbat från marken än. Idag blir första ridturen.

Det kanske säger lite mer om hästens form.

Vad tror ni om detta upplägg?

v. 20, endast skritt
1 dg vila
2 dgr arbete från mark
3 dgr ridning i terrängen i skritt
1 dg klättring i skogen

v. 21
1 dg vila
varannan dag klättring
varannan dag terrängridning i skritt och ev lite trav

v. 22
1 dg vila
varannan dag klättring
varannan dag terrängridning i skritt och trav, samt korta inslag av galopp vid ngt av passen (mao bara fattningar, om han orkar)

Eller ska han vila oftare?

Även här blir det ju succesivt mer och mer "jobbiga" pass. Jag börjar givetvis inte med 3h klättring i branta backar. ;)

Senast ändrad:

Upplägget verkar vettigt, tycker jag. Jag brukar själv köra med hårdare arbete varannan dag och vila varannan där vilan består av lätt uteritt/uteskritt. Men du kanske kan lägga in något tömkörningspass under vecka 21 samt 22, så att din häst kan börja arbeta något fast utan ryttare på ryggen?

Lycka till!

Jag har ett varmblodsto på 12 år. Jag har nu haft henne i 2 månader. När jag fick henne hade hon nästan ingen kondis eller inga muskler alls. Hon fick föl i somras och inte hade blivit riden på 1,5 år. Jag började försikigt och tog ett steg i taget. Idag rider jag ungefär en timme på henne och har börjat att fatta några galoppfattningar i varje varv, rider lite längre i skogen. Hon har nu muskler för att gå i form i alla gångarter. :) men som sagt, det är ju individuellt från häst till häst hur fort man kan gå frammåt! Lycka till med din häst!:banana:

//Lisa

Absolut. Tömkörning har vi hållt på med mkt. Kör 1 pass i veckan. Arbete från mark som jag skrev ovan innebär tömkörning fast utan töm. Lättare arbete i öppna gjorde vi då.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 491
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama