Hur snabbt får du din häst i form?

diabla

Trådstartare
Det tar ungefär en 45 minuter, minus framskrittning, för mig att få min häst där jag vill ha henne. för att hon ska gå i någon sorts form, ha mer naturlig bjudning som kommer från henne själv, den där uppförsbacke känslan, vara lösgjorde i nacke, rygg och bära sig själv.

Jag har tänkt vara med på andra dressyr clearound i mitt liv och tänkte då att jag kommer inte på något sätt få henne vart jag vill ha henne på den korta tiden som man rider fram.

Är det nån annan som har samma problem? att det tar ganska lång tid för en att ha hästen där man vill?

Nu vet jag självklart att hästar har olika dagar och att det är olika från dag till dag. Men på ett ungefär, hur lång tid tar det?

Dte är så att min häst är ganska ny och vi har inte riktigt blivit ett ekipage än, men vi är på god väg! och det går bättre för varje dag! och jag vet hur jag ska rida henne bättre för varje dag.

Sv: Hur snabbt får du din häst i form?

Nu har jag tävlat dressyr i typ 6 år(jag är 15 år) t.o.m nationellt och jag rider hästen på tygeln från och med jag kortar upp tyglarna.

så du behöver inte värma upp då menar du eller? du skulle kunna rida ett dressyr pass och få en bra placering från det att du tar in hästen från hagen?

Men grattis

nej självklart måste även min häst värmas upp, men jag arbetar den i rätt form även under uppvärminingen.

sen kan man allltid utveckla det i mer samling, styrka och mjukhet, om du hänger med..?

i skritt fr att jag tar tygeln, i det närmaste. kämpar m trav där jag får till det ibland :crazy:

det tar mig också runt 30 att få min häst i form. Vilket vissa dagar e väldigt irriterande när man bara hinner rida en timme eftersom man då bara kan rida i samlad form ca 15 min:(

ngt form går han i direkt,men "helt" lösgjord blir han inte förräns i slutet av passet allt från 20 min till en timme

de e väl bara att rida fram längre..lr?

*knapplån*

Om du menar i form=på tygeln så går det från o med att jag tar tygeln i skritten. I traven beror det mest på hur följsam jag lyckas vara, lyckas jag låta bli att störa så kommer formen av sig självt men det kan ju ta ett tag för mig att komma igång! :idea:

Men när jag först läste ditt inlägg tolkade jag "i form" mer som "vara redo"... Och isåntfall så tar det nog ca 40 minuter för mig innan jag känner att jag och hästen är "i form" för att klara av att rida ett program, fått in bra takt o tempo, klarar av att vara stadiga i övegångar osv.

Jag ser det inte som ett problem att det tar så lång tid för mig att rida fram utan jag ser till att vara i god tid på tvälingsplatsen så att jag kan rida fram i lugn o ro så länge jag känner att det behövs!

Lycka till! :banana:

Vad menar du med "i form"? Om du menar, med eftergift så går "min" häst med eftergift från det att jag tar tygeln. Dvs. om det typ krisade så skulle jag kunna rida ett dressyrprogram utan framridning. Men det tar ju längre tid att få fram bjudningen, få honom rakriktad osv.

Undrar också vad du menar med "i form", för det låter som du menar på tygeln?

Om jag vill så är han där från jag sätter mig upp, men skrittar och travar alltid på lång tygel först. Men det är klart att för att samla och höja formen mer så tar det längre tid! Och oftast går han bättre och bättre eftersom han blir mer lösgjord och varm och slappnar av.
Men för en LC så krävs ju bara att hästen ska gå i en hyfsad arbetsställning, det krävs ju ingen samling... Och förutsatt att han var lugn så skulle det inte vara något problem att ta sig genom en LC utan särskilt mkt uppvärmning, han är i stort sett "beredd" eller hur man ska säga från jag sätter mig upp.

Så jag förstår om det tar lång tid att få max ut av hästen, dvs max samling, bärighet, framåtbjudning etc.
Men om du behöver 45 minuter på att få hästen i en ok LC-form så är varken du eller hästen redo för att tävla - och man skulle tro att det var något fel på hästen faktisk, den kanske har ont i munnen eller ryggen..

Senast ändrad:

Jag rider akademiskt, och mina ridpass på ridbanan (läs: åkern) är allt som allt max 30 minuter. Hästen kommer direkt från hagen och under den stund jag rider hinner vi med de flesta rörelser vi lärt oss: öppna, sluta, förvänd sluta, diagonalskuta, sluta och förvänd sluta på volt, piruetter osv. Detta gör vi i skritt och trav och vi gör även några galoppfattningar i båda varven.
Och ja, hästen hittar sin form direkt. Det är dock först efter galoppfattningarna som hon känns allra mest "loss" i kroppen. Då är det frestande att be om piaff, men jag avstår eftersom hon inte är tillräckligt stark än.

När jag rider ut skrittar jag mest på lång tygel. men om jag travar eller galopperar går hästen i form så snart jag kortat tyglarna.

Immer

Går i form från o med då jag kortar upp tygeln efter framskrittningen. Alla 6 hästar jag rider.

Du fåre v'äl rida fram så länge som behövs! Min häst känns lösgjord och trevlig, samarbetsvillig och "med" redan efter ca 10 min efter framskrittning. Formen infinner sig dock så fort jag kortat upp tyglarna så det behöver jag aldrig slåss med honom om...

Det tar inte mig mycket att få hästen på tyglen. Den ena som jag ridet nationellt med tar det 15minuter medans min unghingst som är riden i 4mån kan jag bara korta tyglarna. Jag vill att hästen ska komma loss i ryggen så ska man trava den på långtygel först.
Så gör jag, och det funkar bäst för mig.

Jag skulle tro att det ligger till som så att det tar 45 minuter för er att hitta formen just för att ni ännu är orutinerade tillsammans... När ni ridit ihop er mer tillsammans, har startat några fler tävlingar och rider på en lite högre nivå, går det säkert fortare för er att hitta formen...

Mitt tips till er är att kanske rida ett kortare pass hemma på morgonen innan ni åker på tävling: få hästen lösgjord och lyhörd, så går det fortare att hitta tillbaka dit på framridningen... Så gör jag med min ena hopphäst som är ganska temperamentsfull innan vi tävlar dressyr...

Lycka till

Säger som Polly_Mulle. Min häst är också sådan. Gör ingen skillnad på markarbete på bana/ridhus eller ute - han är i balans och harmoni på samtliga ställen, och framför allt ganska mjuk och följsam i sig själv. aldrig spänd eller stel som jag upplever det - är han det, är det jag som sitter fel, rider klantigt eller spänner till.

:love:

Idag när jag red dressyr-lektion så hann jag bara skritta fram på lång tygel innan lektionen skulle börja. Och efter sådär 5-10 minuter gick hästen i en helt ok form. Men efter ca. 15 min har jag fått till den där super-formen när jag känner mig ett med hästen och stoltheten kommer fram :D
Kan tilllägga att när jag fick hästen i somras kunde hon inte ett skit faktiskt, hon kunde inte gå i rätt form, bara kröka lite på nacken utan att jobba med rygg och bakben. Och för bara några veckor sen tog det betydligt längre tid att hitta rätt form. Så jag är väldigt stolt :p ;) :D :love:

de går alltid på tyglen, sen tar det lite olika från häst till häst innan de går som de ska genom hela koppen

storhästen: tar ca en halvtimme
d-ponnyn : väldigt olika, de dagar som jag ska tävla så rider jag han på morgonen då jag kan rida igenom han ordetligt och sen rider jag bara fram 20 min innan start.
fd c-ponnyn: red jag fram mellan 10-20 min på framridningen, jag hade kunnat gå rakt in på banan om jag velat för när det var dags för tälving så var han bara där :) till och med de nya ägarna var förvånade över att när han kom in på banan så var det bara det som gällde..

I form???

Ponnyn går alltid i en form där hon jobbar med rygg o rumpa, men det tar några få minuter för att hon ska bjuda fram till bettet själv

Hästen kan jag inte rida i låg form hela tiden eftersom hon är lite överbyggd vilket gör att hon då belastar frambenen. Så det tar ca 20 min att få igång hela ryggen och bakbenen

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur