Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Kan tala om att jag har börjat rida lite och att fölungen går med på sidan utan problem. Stoet verkar tycka det är skönt att få lunka i skogen igen. Att låta henne stå 3-8 månader verkar inte så bra tycker jag hon VILL ut!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

vårat föl är nu 4 veckor och går med på sidan utan problem när vi rider nu. Mitt sto verkar tycka att livet e ganska okej igen nu när hon får börja röra sej igen.....men hon har fått gå och loppa sej på betet nu i 4 veckor med små avbrott för lite träning av fölet så hon ska bli en social individ.
Lycka till Tintin ;)
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Har bara erfarenhet från ett föl, som "min" ponny fick för några år sedan. Hon var jättetydlig ang ridning innan fölningen, den dagen hon slutade hitta på bus :devil: och "bara" snällt gjorde allt jag bad henee om :eek: under ridningen slutade jag rida ( tror att det var cirka två-tre månader innan fölningen ). Sådan gick jag promenader med henne för hand under någon månad, det uppskattade hon.
Har för mig att fölis var tre-fyra månader första gången jag red henne igen, då fick han stå inne i boxen, tillsammans med lektanten som stod i gången. Han låg och sov mest hela tiden enligt de som var kvar i stallet. Stoet därimot var lite orolig första fem minuterna, gnäggade och så, men sedan var det inga problem, red cirka 20 min. Efter det fick han stå kvar i hagen när vi red, runt 30 min, två-tre gånger i veckan. Kan tilllägga att han var omöjlig att få ur hagen om inte alla hästarna gick med, han stod bland de andra och såg ut som :confused: :angel: , trots att både jag och mamman stod vid grinden och ropade. Stoet verkade heller inte bry sig särskilt mycket, så fort man kom bort från stallet var hon lika pigg och full i fan som vanligt :smirk:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Hon går alltid lös på sidan av mamman. Jag har däremot börjat att binda upp henne i stallet när mamman e inne och det går utmärkt...det var lite protester i början hon kastade sej och slog bakut men nu e det absolut inga problem att ha henne uppbunden. :banana:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Måste bara säga att vi ger oss ALDRIG ut på vägar där det kan komma trafik när fölungen går lös bredvid.Vi har toppen ridvägar utan trafik där hon kan springa lös. Om vi ger oss ut på vägar är hon alltid fast i ett grimskaft. Det finns ju nåt som kallas sunt förnuft eller hur :rofl:
Tintin :p
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag ska få ett föl i mars-april 2005 om allt går bra. Det är tänkt att stoet ska vara i tävlings skick till senhösten. Så där hinner stoet få vara mamma ledig en stund (sommarbete bla) och få en bra uppbygande i gång sättning.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp