Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag antar att du inte varit med om en förlossning själv. :smirk:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jantien skrev:
Mitt sto är en tävlings häst ut i hovarna och älskar att vis aupp sig så jag satte i gång henne 2 dagar efter fölningen och när jag red (rider) så fick fölisen vara i boxen i början men nu får han vara i hagen med de andra hästarna och det går jätte bra. jag skulle adrig vågat att ha med fölet vid sidan när man rider,, blir så lätt olyckor.
Ibland är man glad o tacksam att man inte är häst :eek: :crazy:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Trådskaparen skrev:
Jag har en liten undran... hur pass snabbt sätter ni igång och rider era hästar efter fölning?? (förutsatt att den har varit en problemfri fölning)


Nog måste vi kunna svara på det?? Eller???

Alla har vi ju egna sätt som vi tycker är bäst..
Själv anser jag att fölungar är alltför värdefulla för att "ridas" bort..
Fölungen eller mamman blir inte "mammigare" för att dom går ihop.
Själv anser jag att en mammig mamma är en tillgång.
Kan lungt sova om nätterna för jag vet att hon beskyddar sin avkomma på bästa sätt.

Någon skrev t.o.m. att hon rider igång märra på dag 2..
Helt otroligt enligt mitt tycke.

AM
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Isåfall kan man artigt svara trådskrivaren att man själv inte rider sina ston förrän de skiljs från fölen. Man behöver inte dra upp att det är tragiskt att en del väljer att rida sina ston tidigare och dessutom spetsa till det hela med att skriva att man värdesätter sina föl om man inte rider stona. Det här är en diskussion vi har uppe varje år liksom den hur länge fölen ska gå med sina mammor. Det finns inget rätt och fel i dessa frågor. I en del länder så vänjer man av fölen redan efter 3 månader och väljer att exportera fölen då en del vill att stona själva ska vänja av sina föl. Ska man gå på den linjen så har man ston som aldrig blir ridna om man tar föl på dem varje år. Först så är de dräktiga sen går de med föl i 9-11 månader och sen har de nya föl. Har träffat sådana ston och inte är deras avkommor resp stona gladare/mer välmående/mer mammiga/mindre stressade än vad mina ston är som rids igång efter någon månad, går med fölen i 6-7 månader och sedan rids tills de säjer ifrån alt till 1 månad innan fölning. När man pratar ridning så kanske inte alla menar att man ska ut och träna hårt direkt utan det kanske mer är en trevlig tur ut på 20 min i början på ett sto som är pigg och glad med öronen framåt och INTE är stressat.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Varför får man inte motivera sina åsikter om man inte tycker som trådskaparen? :confused:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Du får mer än gärna ha andra åsikter än trådskaparen MEN hon frågar fortfarande efter hur snabbt efter fölning kan man börja rida. Då kan ni svara att ni inte rider era ston förrän en viss månad pga att ni tror att det kan vara skadligt. Man kan lägga in fakta utan att försöka få trådskaparen att få dåligt samvete för att hon vill börja rida sitt sto tidigare än vad ni vill göra. Det känns som om ni tycker att vi som rider våra ston inte värdesätter våra föl lika mkt och att vi inte bryr oss om stona. Redan här har det blivit ni och vi och det är synd. Varför inte bara ta bort allt "egoist" oseriöst stackars hästar osv och istället i klartext skriva , JAG BÖRJAR RIDA MINA STON NÄR FÖLEN ÄR 13 ÅR GAMLA OCH FÖRHOPPNINGSVIS HAR SLUTAT DIAT eller hur gamla man nu anser att fölen ska vara. ;)
Jag har börjat att försöka att inte såra folk, det är svårt och jag misslyckas flera gånger men det är bättre att inte skriva svar som inte är åt det hållet som trådskrivaren är ute efter. Usch nu blev det svårt men jag tror nog att ni egentligen förstår vad jag är ute efter.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Welsh skrev:
Du får mer än gärna ha andra åsikter än trådskaparen MEN hon frågar fortfarande efter hur snabbt efter fölning kan man börja rida. Då kan ni svara att ni inte rider era ston förrän en viss månad pga att ni tror att det kan vara skadligt. Man kan lägga in fakta utan att försöka få trådskaparen att få dåligt samvete för att hon vill börja rida sitt sto tidigare än vad ni vill göra. Det känns som om ni tycker att vi som rider våra ston inte värdesätter våra föl lika mkt och att vi inte bryr oss om stona. Redan här har det blivit ni och vi och det är synd. Varför inte bara ta bort allt "egoist" oseriöst stackars hästar osv och istället i klartext skriva , JAG BÖRJAR RIDA MINA STON NÄR FÖLEN ÄR 13 ÅR GAMLA OCH FÖRHOPPNINGSVIS HAR SLUTAT DIAT eller hur gamla man nu anser att fölen ska vara. ;)
Jag har börjat att försöka att inte såra folk, det är svårt och jag misslyckas flera gånger men det är bättre att inte skriva svar som inte är åt det hållet som trådskrivaren är ute efter. Usch nu blev det svårt men jag tror nog att ni egentligen förstår vad jag är ute efter.
Men om åsikten är att man ska låta stoet få vara mamma och man anser att det är egoistiskt att vara så ridsugen att man inte kan vänta tills fölet är vuxet nog att klara sig själv, får man inte svara det då?
Jag skriver knappast så för att göra trådskaparen ledsen, jag skriver så för att jag tycker det är så.

Som jag skrev ovan så tycker jag inte man kan fråga på Bukefaols när man kan börja rida stoet efter hennes förlossning, utan man ska se sto o föl som individer och utgå därifrån.
Vissa ston o föl går att skilja tidigt o rida, andra går inte alls utan att fölet eller stoet är väldigt stressat....
Man får helt enkelt ta konsekvenserna av att man har betäckt stoet och vänta med ridningen/träningen tills det passar sto o föl... Inte när det passar dig, för gör du som passar dig o det blir på sto o fölets bekostnad, så tycker jag att du är en egoist.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Mitt sto & fölis gick på bete med andra ston & föl hela sommaren. Då jag tog hem dom på hösten så var fölis 2½ månad och jag började så smått att sätta igång stoet.
Bara korta turer i början och fölis fick vara i boxen.

Som många andra här skrivit så håller jag med om att man får helt enkelt välja, avel el tävlingsto.
Jag red sista tävlingen strax innan min betäcktes och sedan avstod jag från tävlingar under hela dräktigheten med tanke på smittorisken.
Red första tävlingen i våras då fölis var 8 månader och helt avvand.

Sedan tycker jag att man ska få låta stoet bara vara mamma iaf ett par månader efter fölningen, det är dom värda.
Även om fölningen varit komplikationsfri så är det ju ändå en påfrestning för kroppen. Dom behöver läka & dra ihop sig.

Inte tror jag att vi människor är så sugna på att ut och träna första veckorna efter förlossning. Då vill man nog helst vara med bäbisen. :smirk:

Tillägg: Första veckan tog jag dock ut stoet från fölet 1-2 ggr/dag ca 10 minuter och longerade för att hon skulle tömma sig.
Men det var ju inte i något motionssyfte, utan enbart för att tömma/dra ihop sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

*lånar knapp*

Om man bortser från när fölet och mamman är mogna att vara borta ifrån varandra, för det kan ju skilja jättemycket mellan individer, så tar det ju i alla fall en tid för stoet att återhämta sig efter förlossningen. Livmodern ska läka ihop, muskler i rygg och mage ska bli lika starka som innan osv. Det kan förstås också variera något, men borde ju vara ganska lika mellan olika ston.

Vad känns då som en rimlig tid tycker ni?
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Welsh skrev:
Isåfall kan man artigt svara trådskrivaren att man själv inte rider sina ston förrän de skiljs från fölen. Man behöver inte dra upp att det är tragiskt att en del väljer att rida sina ston tidigare och dessutom spetsa till det hela med att skriva att man värdesätter sina föl om man inte rider stona. Det här är en diskussion vi har uppe varje år liksom den hur länge fölen ska gå med sina mammor. Det finns inget rätt och fel i dessa frågor. I en del länder så vänjer man av fölen redan efter 3 månader och väljer att exportera fölen då en del vill att stona själva ska vänja av sina föl. Ska man gå på den linjen så har man ston som aldrig blir ridna om man tar föl på dem varje år. Först så är de dräktiga sen går de med föl i 9-11 månader och sen har de nya föl. Har träffat sådana ston och inte är deras avkommor resp stona gladare/mer välmående/mer mammiga/mindre stressade än vad mina ston är som rids igång efter någon månad, går med fölen i 6-7 månader och sedan rids tills de säjer ifrån alt till 1 månad innan fölning. När man pratar ridning så kanske inte alla menar att man ska ut och träna hårt direkt utan det kanske mer är en trevlig tur ut på 20 min i början på ett sto som är pigg och glad med öronen framåt och INTE är stressat.

OK jag kanske uttrykte mig lite klumpigt när jag sa tragiskt till just den användaren..
Men hon som drar igång efter andra dygnet tycker jag är..helt otroligt.

Att skilja efter 3 månader anser jag också är helt fel..återigen mitt tycke.

Som du skriver, och andra skriver är ju helt skilda saker.
Att som du, ta ut fölmärra på en runda är nog inte fel.
MEN, att ha fölet lösspringandes kors och tvärs är att spela rysk roulett.
(och då återkommer jag till resonemanget om fölets värde)

En av våra grannar, ridtant som tävlade hoppning, gjorde så.
Ena ungen sprang rätt in i en harv..
Den andra kom fel vid ett broräcke och hamnade i ån...

Behöver väl knappast säga att dessa två ungar inte finns kvar vid livet.

Själv kan jag bara föreställa mig om vi ska upp med tröskan till våra gärden 3 kilometer bort.
Grusväg, smal för en och en halv bil.
Tröskan ÄR bredare än vägen på sina ställen.
Och då möta en fölmärr med en lösspringande fölunge..jo,jo...
Hinner väl knappast stanna förrän den hamnat i haspeln..då i små bitar. :crazy:

Så, våra åsikter går ju isär här.
Vi skulle aldrig utsätta fölungar för sådana äventyr..Dom är alltför dyra och värdefulla.

AM
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Hejsan!!

Oj visste jag att det skulle bli sånt här "tjafs" hade jag inte ställt fråga.

Jag kan börja ännu engång att berätta ( för er som har missat ) att det är mitt första föl och alla ni som har föl vet hur känslan är att få se sitt först födda föl. Den känslan är enorm.

Jag kanske inte utryckte mig klart, det jag menade vara hur pass tidigt man kan sätta igång en häst... dvs de ni kund ha svarat var att det är rimligt vid 3månder, 7 månader eller vad ni nu tycker.

Självklar kommer jag inte sätta igång henne nu dvs dygnet efter fölningen. Självklart ska mitt sto få vara mamma, men samtidigt gillar hon att "jobba" så varför inte kombinera dessa två tillsamman när sto och föl är redo??

Jag vill bara ha en liten hint om vilken "månad" ni sätter igång stona och på vilket sätt. Det är mitt första föl och därför, anser jag att det är bättre att fråga folk som kanske ha varit med om det tidigare.

Tack ni som har "backat" upp mig... för nog kan man säga att ni andra har gett mig skulskänslor. Jag vill bara mina hästar väl och av den anledningen startade jag denne "tråd". Jag skulle aldrig utsätta fölet eller stoet för "skador". Jag är alldelse för "mammig" av mig, fråga mina vänner hur "mammig jag är med min häst, hon är mitt barn, mitt allt!!! Och nu har jag två "ögonstenar" i mitt liv och jag skulle aldrig drömma om att göra nått som skulle vara farligt för någon utav dom.


Jag vill avsluta med att be om förlåtelse, om jag har trampat eller sårat någon, för det var absolut inte meningen med denna tråd.

Mvh Kexet
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag tycker precis som många andra här att det är individanpassat. Men vad jag inte förstår är de som skriver "på bekostnad av fölet" vilken skada lider fölet av att mamma börjar promenadridas igen? Och även kvinnor som föder barn tycker ju att det är trevligt med en stunds återanpassning till sådant de gjorde innan de blev mammor! Första tiden bör man nog undvika att rida sitt sto, men den tiden uppskattar jag till ca 2 mån, då kan man promenera sitt sto en liten stund några ggr/v. Att vänta med att börja rida tills de är avvanda! Man kanske väljer att låta dem gå tillsammans nästan ett år!

Men det är ju oerhört viktigt att lyssna till stoet!! Och att hela tiden ha i beaktande att det är en nybliven mor man arbetar med!

För övrigt är mina hästar mina ögonstenar och är mkt rädd om både mor och dotter!

Se på Malin Baryard Johansson eller "dubbelarbetande modern Synovia"
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Individanpassning innebär ju just att inte jämföra individers olika behov och prestationer kors och tvärs - så varför jämföra med Malin B (som verkar ha haft en ovanligt bekymmersfri graviditet och förlossning - lucky her!) eller "dubbelarbetande..." (som antagligen inte har något val, men eventuellt riskerar gå en förslitningsskada och förtidspension till mötes)?

För människor gäller ju att det visst är bra att träna och hålla igång till viss del under graviditeten, och viktigt att sätta igång efter den också. Men det är väldigt viktigt att lyssna på sin kropp, inte göra något som gör ont och anpassa träningsformen efter tillståndet. Man ska dessutom undvika vissa rörelser och aktiviteter, typ inte hoppa, tänja, inte bära tungt eller anstränga flåset för mycket på slutet, eller direkt efteråt (man har helt enkelt inte styrkan att hålla ihop kroppen eftersom allt är uttänjt och försvagat). Sit - ups är heller inget bra när magen är för stor, finns risk att musklerna delar på sig... :eek:
Foglossning drabbar inte alla, men när det drabbar en så gör det helt enkelt ont, och det är inte bra att tänja och sträcka eller alls belasta de aktuella lederna. Däremot är det bra att stärka hållningsmusklerna runtomkring dem.
Nåja, sidospår kanske (människor och hästar är ju inte helt jämförbara, men i brist på vetenskapliga fakta kring fölning och påföljande träning) - men poängen är att det kan vara svårt att avgöra gränsen för den nyttiga motionen och den som sliter, t o m när det gäller sig själv och sin egen kropp. Hur lyhörda är ni som vill hålla igång stona länge, eller sätta igång dem relativt tidigt, för de signaler de rimligen kan ge? Märker medelryttaren om hästen är lite stel? Lite seg? Får högre puls än vanligt? Hästen kan ju tycka ridning är kul fast de får ont i efterhand t ex?

Helt personligen skulle jag nog inte rida ett dräktigt sto alls sista månaden, ens om hon verkar pigg. Innan dess skulle jag tänka lätt motionsridning, från månad 6-7 någongång, om hon inte visar besvär av något slag. Efter fölning skulle jag vänta med ridning helt i iallafall 2 månader, för att låta mage, livmoder och bäckenmusklerna läka och återhämta sig utan ryttarens extra belastning. Stora hagar och flock räcker faktiskt utmärkt som stimulans och motion för en normal häst (bortser då från livmodersammandragande longering / motsvarande motion dagarna efter fölningen), det bör stärka den nog för att tåla ridning igen efter betet och mammaledigheten.
Att efter det sätta igång nätt med lätt motionsridning, korta pass i skogen med fölvakt i boxen eller trygga kompisar i hagen, på en häst som verkar pigg och glad över tilltaget, är väl inte fel. Eller om man vill ha fölis lös på ridbanan medan mamma rids lite lätt.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag skrev faktiskt "se på", inte jämför med! Jag ville bara påpeka att det finns kvinnor som inte behöver vila fram till det att barnen är avvanda!
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu ska jag svara rakt på sak och försöka att inte trampa någon på tårna:

Jag skulle aldrig för mitt liv rida mitt sto förrän fölet har uppnått 8 månaders ålder och därmed blivit avvant. Oavsett om stoet är en tävlingshäst a´la Flippan eller en helt vanlig kallblodsmärr. Mitt sto är så mammig att det bara skulle innebära problem att ens försöka lämna kvar det lilla fölet i stallet. Dessutom behöver sto och föl vara tillsammans för att fölet ska utvecklas och präglas på sin mor, utan att man kommer och lägger sig i. Hur skulle du reagera om någon kom och lade sig i din barnuppfostran?

Mitt sto säger dessutom till när hon tycker att det räcker med uppfostran och att jag kan ta vid, och detta vet man om man känner sin häst. :idea:

Var och en får göra på sitt sätt, och ingen kan säga vad som är rätt eller fel.

Tack för ordet!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

mitt sto fölade för tre veckor sedan. redan dagen efter tog jag ute henne utan fölet (mest för att "rena" henne). fortsatte ta ut henne varje dag ca en vecka efter fölningen. sen har jag tagit ut henne kanske varannan dag.
och idag började jag rida henne (eller ja, jag försökte :p ). hon är rättså lugn när man tar ut henne och fölis verkar också lugn så jag ser ingen anledning att inte rida lite grann. jag känner att jag dessutom "måste" det då stoet blivit jättestel av att bara gå i hagen!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag skrittjobbade mitt sto (i gräshagen) drygt en månad efter fölning. Det tyckte både mamma och dotter att var roligt. Dotter som gick(sprang) brevid och fick göra utlopp för energi (hon var ensam-föl i hagen med två skit torra märrar som bara stod och Betade).
man kan skrittjobba dem rätt länge för att få upp mjukhet och uppmärksamheten tills fölis är en 4-5 månader och kan börja att lämnas ensam i kortare stunder.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag har själv en "tävlingshäst" som jag tog föl på för något år sedan...
Jag tävlade stot tills 4e månaden sedan fick hon vila.
Sto och föl fick sedan gå på härligt sommarbete tills fölet blev 5 månader och det var dags för insläpp från sommarhagen. Jag lämnade fölet i boxen när jag började skritta mitt sto. I Januari var jag ute på tävlingbanorna igen utan bekymmer!!! ;)
 
När kan jag börja rida efter fölningen

Kan nån svara mej på när jag kan börja rida så smått igen efter fölningen och ta med fölet? Våran fölis är nu 2,5 vecka :confused:
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp