Hur smittsamt är ringorm.

Tuvalisan

Trådstartare
Växelbetar mina vinterhagar med nötkreatur medans mina hästar är på sommarbete, nu har jag sett att några av korna har ringorm, bör jag vara orolig då mina hästar kommer tillbaka i september? Är det samma sorts ringorm. Korna ska enligt uppgift vara behandlade men smittar det ändå? Har inga direkta träd i hagen men ett vindskydd. Orolig!:confused:

Sv: Hur smittsamt är ringorm.

Enligt SVA:
T. equinum och M. equinum har häst som huvudvärd och smittar direkt mellan hästar, men även indirekt med utrustning, inredning och ryttares kläder med mera. Ett klassiskt ställe för ringorm är sadelgjordsstaden när man lånat sadelgjord av en smittförande häst. Här blir det också varmt och fuktigt, vilket gynnar svampen.

Svampen bildar sporer vid infektion. Dessa ramlar av djuret eller fastnar på utrustning och kan överleva i miljön månader till år för att på nytt infektera mottagliga individer. Den mindre vanliga arten T. mentagrophytes har gnagare som huvudvärd och dessa kan smitta hästar.

:crazy:

smittar även individer som är behandlade? enligt vissa är det inte samma sorts ringorm som smittar kor och hästar? att ringorm är svamp vet jag men smittar den även ute efter betande djur?

Jag vet bara att det fnns flera olika sorters ringorm, och att de flesta smittar mellan arterna. (eller alla? Det är en Zoonos i alla fall) Jag kopierade bara det jag hittade lite snabbt... Det enklaste är nog att du kollar själv på SVA eller att du ringer och frågar antingen dem eller smittskyddsinstitutet?

Senast ändrad:

att det vanligen inte smittar mellan nöt och häst om de inte går tillsammans i hagen, men att jag för säkerhetsskull ska tvätta och desinficera badkar, vindskydd och ev stolpar som korna kunnat klia sej emot. Ska dessutom frakta bort en hög med sand som jag sett korna stå och böka mkt i. Sen minskar risken att sporerna överlever om fortsättningen på sommaren blir varm och torr... så det kan man ju hoppas på av flera orsaker! =)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 116
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 734
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 298
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka