Hur slutar man med blöja på bästa sätt?

SusieQ

Trådstartare
Hittade ingen bra, tråd om just detta så gjorde en ny.
Vår dotter som blir två i december, hade vi tänkt vänja av med blöja nästa sommar då hon hade kunnat gå naken större delen av tiden, vilket hade underlättat.
Nu visar det sig att hon redan nu planerar att bli blöjfri, så vi måste börja nu.
Grejen är, hur går man till väga. Söker jag på nätet och här kan jag läsa att, barnet måste känna sig tryggt med att sitta på pottan och man ska inte göra det till något tvång osv.
Ok, så långt är jag med, men sen då, ska hon ha blöja men gå på pottan om hon känner för det eller ska man skippa blöjan och bara ha trosor?

Som det är nu, klär hon av sig byxor och blöja och säger glatt "pottan", går och sätter sig på den och har både kissat och bajsat i den utan bekymmer. Hur gör vi nu?
Tar vi av blöjan helt och hoppas på att hon säger till när hon är nödig (hon kan inte prata ordentligt än, men göra sig någorlunda förstådd). Att det kommer att bli olyckor är ju förstått, men hur gör man detta smidigast för oss och dottern?
Hur har ni gjort?
 
Eftersom vintern är på ingång så hade jag gjort så att inne hade jag inte haft blöja men när overall och en massa kläder ska vara på så hade jag tagit på blöja och då helst någon up & go variant som är mer som trosor. Det blir så extremt mycket tvätt annars för det är inte helt enkelt för en liten att hålla sig så länge så att det funkar att ta sig in, få av alla kläder och in på pottan. Däremot kan man ju inte säga till barnet att hen har blöja så hen kan kissa ändå så som de gjorde på mina barns dagis för att de var för lata för att ta in henne när hon behövde gå för då vet ju barnet till slut inte när det går att bara kissa och när man behöver ta sig till pottan.
 
Vår lilla är ju jämngammal med din dotter, och vi började ta bort blöjan dagtid vid 12 mån - först hemma, och från 14 månader oavsett aktivitet. Det vi gjort när vi tagit bort blöjan (både på honom och på storebror, som var äldre), är att rutinkissa dem. Genom observation har vi lärt oss med vilka intervaller/vid vilka tidpunkter det är lämpligt att gå på toa, och så hjälpt till att få det gjort innan det hinner bli en olycka. I början med lilla var det t ex efter sömn och/eller ca var 90:e minut, sedan förlängdes det etappvis upp till att han nu kissar kanske morgon-lunch-mellis-middag-läggdags och såklart på egen begäran :).
 
Enklast tycker jag är att behålla blöjan ett tag, men gå och kissa regelbundet på pottan.

Sen när man fått in rutin på det och blöjan är torr längre stunder kan man plocka bort den. Räkna med en del tvätt i början, och sen som sagt, i vinteroverallen rekommenderas blöja ett extra tag.
 
Det beror på hur barnet är. 4-åringen kunde man inte ha blöja på alls, då blev han bekväm och kissade i den. Så med honom var det bara ta av blöjan, sätta honom på toaletten ofta och så tvätta, tvätta och tvätta ;)
 
Hoppar in i tråden, alltid kul med lite tips tills det är dags. Just nu är sonen 11 månader, och jag vill vänta tills han kan gå tills vi introducerar pottan :) Sommaren 2016 räknar jag med att han är blöjfri på iaf dagtid. Vi får se vad han tycker om saken :angel:

Men byxor och blöjoa kommer åka av inomhus så fort jag märker att det är dags för pottan.
 
Jag själv kör utan kläder just nu, inomhus. Dottern är 1.5 och duktig på språket. Hon har lärt sig att säga "kississ" och då ställer jag frågan om hon behöver gå och kiss a. Antingen går hon åt rätt håll eller så skakar hon på huvudet.

Vi valde att köpa en såndär toasits för barn men insåg att toamiljön var aptråkig. Hon kunde gå och sitta där en stund men inte så länge att hon faktiskt kissade vilket resulterade i att hon satte sig utanför toaletten. Därför skaffade jag idag en potta och den står i vardagsrummet. Den var tydligen bättre. Den kan jag ju ställa mellan mina ben och hon kan komma och sitta där och mysa medan vi läser bok tillsammans. Därmed är det en mer positiv energi runt den och det känns bättre.

Jag har fått tipset att om det är roligt att kissa på golvet och plaska i pölen är det bra med byxor på för att det blir lite obehagligt men jag vet inte, så brådis är det inte att bli av med blöjan här att jag ska göra det obehagligt. Rätt eller fel vet jag inte men vi kör som sagt naket f.n och jag tror att vi är på väg åt rätt håll så att säga.
 
Vi började med att prata om att man kissar på pottan/i toaletten. Sen tog vi helt sonika bort blöjan och han fick köpa ett par kalsonger själv. Då var han visserligen nästan 3,5 år och hade nog gladeligen haft kvar blöjan än om han fick bestämma. Vi rutinkissade var 15:e minut till en början och kunde öka tiden successivt. Gick utmärkt.

Lillebror blir 2 i januari och han verkar ha planer på att bli blöjfri nu, så vi uppmuntrar och rutinkissar. ;)
 
I helgen som var nu har hon bara haft trosor på sig, det har funkat bra och hon har gjort det hon ska på toaletten, efter att vi frågat om hon behövt kissa eller så. Ett par olyckor skedde då hon själv inte sa till.
Det största problemet var faktiskt att få henne sluta försöka kissa. Hon skulle prompt sitta på toaletten hela tiden och väl där satt hon och klämde fram droppe efter droppe, även när hon redan kissat alltså, nästan som om hon fick någon slags prestationsångest. Vi kanske berömde lite för bra när det blev rätt första gången? Annars gick det faktiskt förvånansvärt bra tycker jag, men det är ju långt kvar.
 
I helgen som var nu har hon bara haft trosor på sig, det har funkat bra och hon har gjort det hon ska på toaletten, efter att vi frågat om hon behövt kissa eller så. Ett par olyckor skedde då hon själv inte sa till.
Det största problemet var faktiskt att få henne sluta försöka kissa. Hon skulle prompt sitta på toaletten hela tiden och väl där satt hon och klämde fram droppe efter droppe, även när hon redan kissat alltså, nästan som om hon fick någon slags prestationsångest. Vi kanske berömde lite för bra när det blev rätt första gången? Annars gick det faktiskt förvånansvärt bra tycker jag, men det är ju långt kvar.

Ofta tycker de ju själva att det är helt fantastiskt med kroppens olika funktioner och då kan det bli nästan lite fixide att de ska kissa lite till och lite till. Låt henne hålla på en stund och avled sedan med något annat. Att upptäcka kroppens funktioner är ju fantastiskt när man är liten så att hon gör som hon gör är inget konstigt eller ovanligt. Hellre att hon gör så än att hon har så bråttom att hon inte hinner kissa färdigt och sedan kissar på sig strax efter att hon har varit på toa. Hon kommer snart att lära sig hur länge hon behöver sitta och hur det känns när hon är klar :)
 
Det smartaste är ju att potta regelbundet redan innan man ens funderar på att sluta med blöja. Det är väldigt smidigt att alltid sätta på pottan då man byter blöja, och då får man automatiskt in en rutin. Funkar hur bra som helst. Jag tänker alltså på barn som är yngre än 1 år.
 
Ok, alltså bara låta henne sitta då, blir till att köpa en barninsats till toan inser jag, så det blir lite bekvämare för henne :)
Hon tar sig redan nu upp och ner från toan, utan hjälp (hon är visserligen en riktig klätterapa).
 
Ok, alltså bara låta henne sitta då, blir till att köpa en barninsats till toan inser jag, så det blir lite bekvämare för henne :)
Hon tar sig redan nu upp och ner från toan, utan hjälp (hon är visserligen en riktig klätterapa).

Gör det och gärna också en liten pall som hon kan ha fötterna på om ni inte redan har det :) Det är bra att ha bra stöd för fötterna. Särskilt om hon skulle bli/vara trög i magen.
 
Det smartaste är ju att potta regelbundet redan innan man ens funderar på att sluta med blöja. Det är väldigt smidigt att alltid sätta på pottan då man byter blöja, och då får man automatiskt in en rutin. Funkar hur bra som helst. Jag tänker alltså på barn som är yngre än 1 år.

På dagis gör de så och det har väl hjälp som så att hon aldrig sett pottan som ngt konstigt, hon tycker dock att den är onödig nu när hon fått gå på den riktiga toaletten, även om den funkar i nödfall.
 
Vi har gjort så att hemma i vaket tillstånd har hon trosor på sig (ok det är kalsonger också eftersom jag vägrar Hello Kitty och tycker att modellen på kalsongerna verkade mer bekväm), hon säger till om hon vill kissa och en gång när jag höll på i tvättstugan kom hon glad i hågen med pottan som hon hade kissat i, jag hjälpte henne att tömma och skölja ur den. På dagis behöver de knappt byta hennes blöja för hon kissar bara på pottan. Dessutom har hon dragit med sig fler barn på dagis som också vill skippa blöjan för att hon gör det. :up:
Förhoppningsvis fortsätter det såhär och då är hon nog blöjfri dagtid om inte allt för lång tid.:)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har fastnat och blöjan är oftast på nu igen. Barnet fyller tre år på julafton och blev i princip Blöjfri i somras, förutom att hon...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: Jenka
·
Småbarn Jag har en nybliven treåring som har svårt att sluta med blöja. Egentligen tror jag att hon skulle kunna vara torr dagtid, vissa dagar...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Diplomaten
·
Småbarn Gör en ny tråd om bonussonen som vi försöker få torr. Han blir 4 i april. Har de senaste veckorna (sedan innan jul) varit helt utan...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 087
Senast: kpist
·
Småbarn Treåringen hemma har nu bestämt sig att han ska sluta med blöja. Inte för att han egentligen vill utan för att kompisarna på dagis...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 642
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp